جاذبه های گردشگری ایلام

ايلام که نگارش ديگر آن "عيلام" است، به معناي مکان مرتفع و کوهستاني است. در کتيبه‌هاي بابلي، ايلام را "آلامتو" يا "اِلام" خوانده‌اند، که به قولي به معناي کوهستان يا "کشور طلوع خورشيد" است.

درياچه دوقلو
درياچه دوقلوي سياه‌گاو آبدانان در نزديکي شهرستان آبدانان شامل دو درياچه يا چشمه بالادست و پائين دست است که عمق هر کدام از آن‌ها به بيش از ?? متر مي‌رسد. اين دو درياچه توسط يک کانال ?? متري به هم وصل شده‌اند. سرچشمه اين دو درياچه‌ از اعماق زمين است.

آبشار آما
آبشار آما در نزديکي روستاي آما و پشت سد ايلام واقع شده است. زيبايي اين آبشار در کنار ديواره‌هاي پوشيده از خزه و سرخس پرسياوشان، صد چندان مي‌شود. درختان زيباي انجير کوهي، انگور و بلوط پيرامون اين محل سرسبز را فرا گرفته‌اند. ارتفاع اين آبشار حدود بيست متر است.

دژ ميرغلام هاشمي
قلعه ميرغلام هاشمي مربوط به اوايل دوره پهلوي است و در شهرستان دره شهر، روستاي هاشم آباد واقع شده است. در استان ايلام تعداد زيادي قلعه‌هاي تاريخي يافت مي‌شود.

غار بره زرد
غار عظيم کناتاريکه بره زرد در ارتفاعات سيوان‌کوه بدره و در نزديکي روستاي پاکل قرار دارد. اين غار يک حوضچه آبي پرده‌هاي سنگي، صد‌ها ستون و مجسمه استالاکتيکي و استالاگميتي دارد. ارتفاع بعضي از تالار‌هاي داخل غار به ?? متر مي‌رسد.
ديدني‌هاي ايلام,مکانهاي تفريحي ايلام,جاذبه هاي گردشگري ايلام

قلعه‌ پوراشرف (دژ شيخ مکان)
قلعه‌ پوراشرف در ? کيلومتري ضلع جنوب شرقي شهرستان دره‌شهر در روستاي شيخ مکان قرار گرفته است. قلعه داراي سه طبقه به همراه زيرزمين و برج ديده‌باني است. در راس و در وسط ضلع غربي، يعني در محل واقع شدن برج‌هاي ديده‌باني، به فواصل يکسان از برج، محل‌هايي به‌صورت تيرکش وجود دارد که نشانه‌ي استفاده نظامي از قلعه است.

تاريخ ساخت قلعه
مطابق سنگ‌نوشته‌ي نصب شده بر ديوار ورودي قلعه، اين قلعه در سال ???? هجري قمري در اين منطقه از دره‌شهر ساخته شده است. نماي بيرون قلعه با ملاتي از گچ و خاک، اندودکاري شده و نماي داخلي اتاق‌ها با استفاده از گچ سفيدکاري شده است.

پايتخت عيلاميان
دَرّه‌شهر در زمان‌هاي مختلف تاريخي به علل متعدد بار‌ها ويران و آباد گشته است. از جمله عوامل موثر در ويراني آن مي‌توان از لشکرکشي سپاهيان آشور و اعراب نام برد. بنا به نظري، دره‌شهر محل شهر باستاني ماداکتو پايتخت عيلاميان بوده‌ است.

آتشکده چهارطاقي دره‌شهر
آتشکده چهارطاقي در حاشيه دره‌شهر در روستاي سرخ‌آباد در محلي معروف به "تنوره سرخ گچي" واقع شده است. چارطاقي‌ها را آتشکده‌هاي دوره ساساني مي‌دانند.

شهر باستاني ماداکتو
اين شهر با قدمت بيش از ???? سال متعلق به دوران ساسانيان است. اين‌ شهر داراي برج‌هاي نگهباني، خيابان، سيستم آبکشي و دفع فاضلاب بوده است که بنا به قولي در اثر يک زلزله تخريب و از بين رفته و هم‌اکنون بقاياي کمي از اين شهر بر جاي مانده است.

پل عصر ساساني
تنگه بهرام چوبين در حدود ?? کيلومتري شرق شهرستان دره‌شهر به پل‌دختر و در ميان تنگه‌اي عظيم و صخره‌اي منشعب از ارتفاعات کبيرکوه قرار گرفته است. در داخل اين تنگه مجموعه‌اي از اماکن مسکوني، بناي شاه‌نشين، حوضچه‌هاي سنگي آب و برج وجود دارد.

تنگه بهرام
تنگه بهرام چوبين در حدود ?? کيلومتري شرق شهرستان دره‌شهر به پل‌دختر و در ميان تنگه‌اي عظيم و صخره‌اي منشعب از پا دانه ارتفاعات کبيرکوه قرار گرفته است. در داخل اين تنگه مجموعه‌اي از اماکن مسکوني، بناي شاه نشين، حوضچه‌هاي سنگي آب و برج وجود دارد.