اینجا ونیز ایران است !

تالاب بين المللي شادگان به عنوان يک تالاب مهم بين المللي شناخته شده، عليرغم تنوع زيستي غني و جاذبه هاي گردشگري فراوان، متاسفانه هنوز در كشور و حتي استان خوزستان ناشناخته مانده است. کوچه پس کوچه هاي روستاي سراخيه در ميان آب هستند و به همين دليل، مي گوييم اينجا ونيز ايران است البته به جز آب هيچ شباهت ديگري به ونيز ندارد.
تالاب شادگان با وجود نعمت و ظرفيت هاي بي شمارش هيچگاه توسعه و احياي قابل توجه را به خود نديده است و تاکنون تمام برنامه هاي ايجاد شده براي آن در حد آرزو و رويا مانده است اين در حالي است که اخيرا به علت شرايط بي نظير تالاب حتي سرمايه گذاران خارجي نيز براي توسعه آن ابراز علاقه کرده اند.
تالاب بين المللي شادگان,تالاب شادگان
اين تالاب يک سيستم زيست محيطي وسيع متشکل از تالاب هاي شيرين و شور، به علاوه خليج جزر و مدي خور موسي و جزاير آن است. تالاب در پائين دست حوزه رودخانه جراحي بين شهرهاي شادگان، آبادان و ماهشهر در استان خوزستان قرار داشته و در سمت پائين دست، به خليج فارس مي پيوندد.
از ويژگيهاي مهم و بي نظير تالاب شادگان مي توان به مقياس بزرگ، طبيعي بودن، تنوع زيستگاهي و نقشي که در تامين معاش ساکنان محلي ايفا مي کند، اشاره كرد. سه شهر بزرگ شادگان، آبادان و ماهشهر در حاشيه اين تالاب و تعدادي روستا نيز در مجاورت آن قرار دارند، همچنين دو روستا در داخل اين تالاب قرار گرفته اند. جمعيت شهر شادگان و روستاهاي اطراف از نظر تاريخي براي تامين معاش وابسته به تالاب هستند.
از مهمترين تهديدات اين تالاب مي توان به وجود جريانات ورودي زهکش ها، آلودگي آب، کاهش جريان هاي سيلابي، تغييرات اقليمي، خشکسالي طولاني مدت، معرفي گونه هاي غيربومي، نشت مواد نفتي از لوله ها و اختلال و ايجاد مزاحمت براي حيات وحش اشاره کرد.

کوچه پس کوچه هاي روستاي سراخيه در ميان آب
اينجا ونيز ايران است البته به جز آب هيچ شباهت ديگري به ونيز ندارد. بر خلاف تصور اوليه در تمام اين محدوده آب نمي بينيد و تالاب شادگان، فضايي مشابه خور دارد.
رودخانه جراحي بزرگترين تامين کننده آب اين تالاب است و بعد از آن نهر بحره که از رودخانه کارون منشعب مي شود، تالاب شادگان را تغذيه مي کنند. طغيان کارون و مدهاي خليج فارس و بارش هاي منطقه هم در تامين آب شادگان نقش دارند. تالاب شادگان باقيمانده از تالاب بسيار بزرگي است که زماني تا هورالعظيم در مرز عراق ادامه داشته و احتمال مي رود بخش دور افتاده و جدا شده اي از مجموعه تالاب هاي گسترده و به هم پيوسته بين النهرين باشد.
مساحت تالاب شادگان که در کنوانسيون رامسر به ثبت رسيده، 400 هزار هکتار است اما اندازه گيري سال 1383 مساحت تالاب را حدود 54 هزار هکتار نشان مي دهد.

شکارچيان در تالاب شادگان
تالاب شادگان که در کنوانسيون بين المللي رامسر ثبت شده در جلگه خوزستان و شمال خليج فارس قرار گرفته و ميزبان تعداد زيادي از پرندگان کم نظير بومي و مهاجر است.
اين تالاب زيستگاه 174 گونه پرنده است که 13 گونه از آنها مانند اردک مرمري، پليکان پا خاکستري، عروس غاز، اردک سرسفيد، گيلانشاه خالدار، عقاب شاهي، عقاب تالابي خالدار و عقاب دريايي دم سفيد در معرض خطر انقراض جهاني است.
با اين وجود، شکار پرندگان در اين تالاب به شکل وسيعي صورت مي گيرد و فروش پرندگان شکاري يکي از راه هاي امرار معاش روستاييان اطراف تالاب است و گاه گاه قايق هاي شکارچي در منطقه ديده مي شوند که شکارچيان با تفنگ شکاري بر روي آنها به دنبال صيد خود مي گردند و تقريبا هر پرنده اي که بخواهيد در سبد زناني که در کنار جاده بساط کرده اند، يافت مي شود از طاووسک اهلي تا مرغ و خروس هاي خانگي.

جذابيت تالاب
به گواه افرادي که در محيط پيرامون تالاب شادگان حضور يافته اند، اين تالاب آنقدر زيبا و پر جذبه است که بيش از دو بار افرادي را به سمت خود مي کشاند و به عبارتي ارزش و لذت بيش از يک بار ديدن را دارد.
در اين تالاب، انواع ماهيان آب شيرين و شور مانند بني، ‌شيريد، حمري، شانك، ماهي هاي پرورشي و پرندگاني چون فلامينگو، حواصيل، لك لك،‌ غاز وحشي، اردك،‌گراز،‌و … زيست مي كنند. تنها زيستگاه و محل زاد و ولد اردك كركري در جهان اين تالاب است و پرندگاني چون «گيلانشاه خالدار» و «اكراس آفريقايي» نيز از نمونه هاي بسيار كميابي هستند كه در اين منطقه يافت مي شوند.