غارچال نخجير یکی از شگفت انگیز ترین آثار

غار چال نخجير به عنوان يكي از زيباترين و شگفت انگيزترين اثار طبيعي در منطقه دليجان استان مركزي مي‌تواند به جاذبه‌اي منحصربفرد در صنعت گر شگري ايران و عاملي براي توسعه و رونق گردشگري در اين منطقه مبدل شود. غار چال نخجير در نزديكي شمال شرقي شهرستان دليجان از توابع استان مركزي و در منطقه‌اي به نام چالنخجير نزديك روستاي نراق در دل كوه تخت واقع شده است.
اين غار شكوهمند و باستاني اواخر سال?? ? در جريان اجراي يك طرح عمراني و بر اثر انفجار در نزديكي دهانه كشف شد. غار چال نخجير مجموعه‌اي زيبا از سنگ‌هاي مرجاني چند ميليون ساله است كه كارشناسان قدمت اين غار را حدود 70ميليون سال مي‌دانند
اين غار طبيعي كه به دوره سوم زمين شناسي تعلق دارد، با پنج كيلومتر مسير خاكي و با سقف‌ها و ديوارهاي آهكي، يكي از زيباترين غارهاي جهان به شمار مي‌رود. عامل اصلي و اوليه بوجود آمدن اين غار مرجاني ، گسل معكوسي بوده كه در منطقه عمل كرده و پس از گذشت ميليون‌ها سال به اين شكل در آمده است.
از خصوصيات غارچال نخجير مي‌توان به تالارهاي متعدد و حوضچه‌هاي آب، راهروهاي طولاني، مسيرهاي مشكل در بعضي از نقاط و چكنده و چكيده‌هاي بلورين بسيار متنوع و زيبا و حتي در نقاطي منحصر به فرد اشاره كرد. غار چال نخجير از تالارهاي مختلفي تشكيل شده كه زيباترين تالار آن، چهلستون نام دارد ، از ديگر تالارهاي غار مي‌توان به سفره عروس، درياچه، برزخ، باغ وحش، چهلچراغ و تالار زيبايي‌ها اشاره كرد.
غار چال نخجير

اين غار به دليل وجود مناظر بكر طبيعي و جذابيتهاي حيرت آور فراوان از اهميت ويژه‌اي در جذب توريست برخوردار است. در گنجينه شگفتي اين غار اسرارآميز ، سنگ‌هاي تزئيني با اشكال متنوع مانند عقاب، لاك پشت، گوزن، انسان، كبوتر و تنديس‌هاي عظيم الجثه بلورين ايجاد شده است كه بيشتر آنان از جنس آهك است.
تهويه طبيعي هواي دروني غار در فصول تابستان و زمستان يكي ديگر از عجايب اين غار شگفت انگيز است كه در تابستان خنك و در زمستان گرم است و هيچ گاه در اين مجموعه بازديدكنندگان با كمبود اكسيژن روبرو نمي‌شوند.
با توجه به قرار گرفتن غار در دامنه كوه دسترسي به آن بسيار آسان بوده و بازديدكنندگان به راحتي قادر به بازديد از اين محل هستند. تنوع سنگ‌هاي موجود ، سنگهاي كريستال با شكلهاي مختلف مثل آبشار ، زيبايي خاصي به غار داده است به طوريكه هر بيننده‌اي را به شگفتي وا مي‌دارد. غار چال نخچير در سال?? ? در رديف ميراث ملي كشور به ثبت رسيده است
قرار گرفتن غار در كنار ابنيه تاريخي نراق يك محيط كاملا توريستي را بوجود آورده كه با اين تنوع مي‌توان به رونق صنعت و جاذبه گردشگري در منطقه اميدوار بود.
با داشتن زيبايي‌ها و قابليت‌هاي ديدني فراوان غار ، در صورت راه اندازي و معرفي مناسب مي‌تواند به يكي از جاذبه‌هاي توريستي جهان تبديل شود.