بازار بزرگ استانبول و مناطق دیدنی اطراف آن

تور ترکيه - منطقه‌اي که از بازار بزرگ استانبول شروع مي‌شود و به انتهاي بازار ادويه ختم مي‌شود، به لحاظ تاريخي مرکز تجارت و خريد و فروش در اين شهر بوده و هنوز هم مملو از تجار و بازارياني است که انواع کالاها را به خريداران عرضه مي‌کنند.

بازار بزرگ استانبول و بازار ادويه به قدري جذابيت دارد که اگر ساعت‌ها در آن‌ها بچرخيد و سياحت کنيد، ذره‌اي احساس خستگي نخواهيد کرد. سعي کنيد خيابان‌ها و مناطق اطراف بازار را نيز ببينيد؛ مخصوصا خيابان نور عثمانيه و مغازه‌هاي فرش و گليم، جواهر فروشي و عتيقه فروشي‌هاي آن. خيابان‌هاي باريک و نسبتا فرسوده‌ي اين منطقه مملو از مغازه‌ها، دکه‌ها و بساط‌هايي است که هر نوع کالايي را با قيمت‌هاي مناسب مي‌فروشد. خيابان‌هاي اطراف بازار پر از افراد محلي است که در حال خريد کردن و چانه‌زني هستند. اگر چه اکثر ساختمان‌هاي دوران عثماني مدت‌ها است که از بين رفته است، اما ساختار اين منطقه هنوز هم نشان مي‌دهد که اين شهر در گذشته‌هاي دور، وقتي که مرکز يک امپراتوري عظيم بوده، چگونه و به چه شکل بوده است. مسجد سليمانيه که يکي از شاهکارهاي به جا مانده از «معمار سنان» است، در بالاي يک تپه و در نزديکي بازار بزرگ استانبول واقع شده است و ارزش اين را دارد که قبل از گردش در بازار، از اين مسجد زيبا ديدن کنيد. مسجد رستم پاشا و مسجد جديد، هر دو در نزديکي محله‌ي امينونو و در کنار ساحل واقع شده‌اند و بازديد از آن‌ها خالي از لطف نيست. البته براي گشت و گذار در منطقه‌ي بازار بهتر است که از سمت بازار بزرگ يا همان «کاپالي چارشي» گردش خود را شروع کنيد و به سمت پايين و به طرف محله‌ي امينونو (Eminonu) پيش برويد. اگر اين مسير را به طور برعکس طي کنيد، يعني از سمت امينونو به سمت بالا و به طرف بازار بزرگ حرکت کنيد، طي کردن مسير سربالايي ممکن است براي شما دشوار باشد.

بازار بزرگ استانبول (کاپالي چارشي)
يک نفس عميق بکشيد و وارد اين هزارتو شويد. بازار بزرگ استانبول داراي ?? خيابان سر پوشيده است که روي هم رفته ???? مغازه، کافه، رستوان، مسجد و محوطه باز را شامل مي‌شود. گفته مي‌شود که بازار بزرگ استانبول قديمي‌ترين و بزرگ‌ترين بازار سر پوشيده در دنيا است که در آن انواع مغازه‌ها در زير يک سقف گرد هم آمده‌اند؛ ادعايي که خيلي هم دور از ذهن به نظر نمي‌رسد. همچنين گفته مي‌شود که سمج‌ترين فروشندگان دنيا نيز در اين بازار وجود دارند، به طوري که در فروشندگي بسيار مهارت داشته و شما را متقاعد خواهند کرد تا خريد کنيد. به اين دليل است که در زمان ورودتان به اين بازار بايد يک نفس عميق بکشيد و حالت دفاعي به خودتان بگيريد و بعد وارد شويد. عجيب اين است که بازار گرمي‌هاي مغازه‌داران و تنوع کالاها طوري شما را مسحور مي‌کند که از گردش در اين بازار، ذره‌اي احساس خستگي نخواهيد کرد.

بازار بزرگ استانبول به دستور سلطان محمد دوم معروف به سلطان محمد فاتح در سال ???? و پس از فتح قسطنطنيه (استانبول امروزي)، بر روي خرابه‌هاي بازار دوران بيزانس ساخته شد که در سال‌هاي گذشته، دوبار در اثر آتش‌سوزي تخريب شده است. يکبار در سال ???? اين بازار دچار حريق شد که خرابي‌هايي برجاي گذاشت و يکبار هم در سال ???? که در اثر يک آتش‌سوزي مهيب اين بازار تقريبا نابود شده بود، اما در هر دو مورد بازار به سرعت و شبيه به ساختار اوليه‌ي خود بازسازي شد و طرح قديم خود را با آن طاق‌ها و قوس‌هاي گذرگاه‌هايش حفظ کرد. حتي سعي شد که آبخوري‌هايي که در فواصل منظم در وسط گذرگاه‌هاي بازار وجود داشت نيز دوباره در جاي قبلي خود با کاشي و سنگ مرمر ساخته شود.

جالب اين است که فروشندگان در اين بازار به چندين زبان صحبت مي‌کنند و از شما مي‌خواهند که به کالاهاي آن‌ها نگاهي بيندازيد. در حالي که در بازار مي‌چرخيد و به انواع کالاهاي چرمي، قاليچه و گليم، ظروف سراميکي، پوشاک، طلا و پارچه و منسوجات نگاهي مي‌اندازيد، مي‌توانيد در يکي از کافه‌ها توقف کنيد و چاي بنوشيد. بخش نسبتا بزرگي از کالاهاي اين بازار، اشياء خرده ريز و زيورآلات بدلي است که به طور خاص براي فروش به توريست‌ها تهيه و توليد شده است، اما بخش جداگانه‌اي به نام IC Bedestan براي فروش عتيقه جات در مرکز بازار وجود دارد که در زبان فارسي به معناي بازار اندروني است. روزگاري بخش مرکزي بازار به عنوان يک دژ حفاظتي کاربرد داشته و از کالاهاي گران قيمت بازار محافظت مي‌کرده است. اين بخش از بازار که امروزه مرکز عتيقه فروشي است، هميشه اشياء بسيار زيبايي براي فروش دارد. در بيرون در غربي بازار، sahaflar carsisi يا همان بازار صحاف‌ها وجود دارد که در آن کتاب‌هاي قديمي و دست دوم و همچنين کتاب‌هاي چاپ جديد به فروش مي‌رسد. تعداد انگشت شماري کتاب فروشي در اين بازار وجود دارد که کتاب‌هاي نادر و کمياب را به خريداران خاص اين نوع کتاب‌ها عرضه مي‌کنند. به هر حال فراموش نکنيد که چه در حال چانه زدن براي خريد يک جفت کفش باشيد يا در حال خريد يک فرش آنتيک و قديمي، فروشنده بهترين قيمت را زماني به شما پيشنهاد مي‌کند که ببيند شما در حال ترک مغازه هستيد و از خريد کردن منصرف شده‌ايد.

براي اينکه در اين بازار پر پيچ وخم راه خود را به راحتي پيدا کنيد، به علامت‌ها و تابلوهاي نصب شده توجه کنيد. اين تابلوها به شما مي‌گويند در کدام خيابان بازار قرار داريد يا اينکه راه خروج را به شما نشان مي‌دهند. البته گم شدن در اين بازار چندان عجيب نيست، بنابراين خيلي نگران نباشيد و با دقت به تابلوها و علائم توجه کنيد.