سفر به نمک آبرود و جاذبه های گردشگری آن

تاريخچه نمک آبرود
شهر توريستي نمک آبرود که در دوازده کيلومتري غرب چالوس واقع شده قسمتي از اراضي منطقه را با وسعت تقريبي 650 هکتار در بر مي گيرد . حد شمالي اين اراضي را درياي خزر و حد جنوبي آن را ارتفاعات مدوبن ( از ارتفاعات سلسله جبال البرز ) تشکيل داده است.

وجود پارک هاي جنگلي بنفشه و شمشاد در قسمت شمالي شهرک نمک آبرود با وسعت تقريبي 200 هکتار مناظر بديعي را در اين قسمت از اراضي به وجود آورده است . ضمن آنکه در جنوب اين اراضي دامنه کوه مدوبن به صورت جنگلي فشرده و با جاذبه هاي بصري فوق العاده واقع شده است .

طرح اوليه شهرک نمک آبرود به وسيله مهندسين مشاور داض ، چرخاب و هوارد همفري تهيه شده است . در گزارش هوارد همفري فرض بر اين بوده است که جاده چالوس – رامسر منطقه را به دو بخش شمالي و جنوبي تقسيم مي کند که بخش جنوبي جاده اختصاص به ويلاسازي داشته و بخش شمالي آن هتل هايت و قسمت پيشنهادي مارينا و تأسيسات مربوطه و مجتمع آپارتماني را شامل مي شد .

پوشش گياهي نمک آبرود
جنگلهاي مازندران يکي از منابع مهم ثروت کشور به حساب مي آيند، اين جنگلها در اعتدال هوا و تنظيم رودها نقش داشته و از لحاظ صنعتي نيز بسيار حايز اهميت اند. مساحت جنگلهاي مازندران حدود 1،544،000 هکتار برآورد شده، که اين جنگلها غالباً از درختان پهن برگ تشکيل يافته و از ساير جنگلهاي ايران کاملاً متمايز است.

عواملي چون درياي خزر و کوهستان البرز سبب شده اند که در دامنه شمالي اين رشته کوه ها پوشش گياهي انبوهي پديد آيد، بطوريکه در بعضي از نواحي دست انسان بدان نرسيده است. اين پوشش گياهي در آب و هواي استان مازندران نقش بسيار مهمي دارد. در ارتفاعات بيش از 2500 متر از سطح دريا به علت سرماي زياد جنگل وجود ندارد. جنگلهاي مرطوب دامنه هاي شمالي البرز در مشرق به جنگلهاي مينودشت و گلستان متصل مي شود.

در منطقه نمک آبرود به علت دوري از درياي خزر و کاهش رطوبت، نوع درختان و سيماي جنگلي تغيير مي کند. از جنگلهاي مازندران استفاده هاي زيادي مي کنند که از جمله در صنايع کاغذسازي، درودگري، و نجاري، تهيه سوخت و ذغال و غيره مي باشد.

انواع درختان جنگلي نمک آبرود
در جنگلهاي نمک آبرود انواع درختان جنگلي يافت مي شود که اهم آنها عبارتند از:
بلند مازو و ممرز (در ارتفاعات ميان بند) – آزاد (در ارتفاعات متوسط) – انجيلي (در ارتفاعات خيلي کم) – توسکا (در دره هاي مرطوب و کناره هاي جويبارها) – شمشاد که درختان آن هميشه سبزند (در ميان بند) – افرا، نمرا، نارون (ملج يا اوجا) – زبان گنجشک (ون) – شاه بلوط و راش... (جنگلهاي راش داراي اهميت اقتصادي ويژه اي هستند).

آب و هوا نمک آبرود
به طور کلي جلگه مازندران در شمال ايران داراي آب و هواي معتدل و مرطوب است، که معروف به آب و هواي معتدل خزري است. عوامل مؤثر در آب و هواي نمک آبرود عبارتند از: وجود کوه هاي البرز، جهت قرار گرفتن آنها، ارتفاع مکان، نزديکي به دريا، پوشش گياهي، بادهاي محلي، عرض جغرافيايي و پيش آمدن توده هواي شمالي و غربي، که در بين عوامل فوق نقش کوه ها و درياي خزر و بادها بيش از ساير عوامل است.

به طور کلي دو جريان هوا در منطقه نمک آبرود تأثير مي‌گذارد:
جريان اول، هوائي که از شمال و شمال شرقي از سيبري به طرف مازندران مي‌آيد و اين توده در زمستان باعث سردي هوا و ريزش برف و باران شده و در تابستان بندرت وزيده و سبب خنکي هوا مي‌گردد.

جريان دوم، بادهاي غربي که از طرف اقيانوس اطلس و درياي مديترانه وزيده، که در زمستان باعث ريزش باران شده و در تابستان بر رطوبت هوا مي‌افزايد و همچنين باعث شرجي شدن آن مي‌گردد.

البته بادهاي محلي معروفي نيز از جمله باد سورتوک (sortock) ( از سيبري در زمستان ) باد خوش آباد دره نور، (اوزروا) گيل وا، باد سام به منطقه نمک آبرود مي‌وزند. با توجه به عوامل مختلفي که در آب و هواي اين استان اثر دارند، سه نوع آب و هوا در اين منطقه وجود دارد که عبارتند از: معتدل جلگه اي، کوهستاني و معتدل سرد.

جاذبه هاي گردشگري نمک آبرود

احداث شهرک نمک آبرود دو هدف عمده را مد نظر دارد :
- ايجاد يک شهر اقامتگاهي – تفرجگاهي براي جذب جمعيت غير ساکن شهرستانهاي نوشهر و چالوس
- جذب سر ريز جمعيت شهرهاي چالوس و نوشهر

با توجه به موارد فوق احداث شهرک نمک آبرود تصويب شد و در تاريخ 7/10/62 مصوبه مذکور توسط وزارت مسکن و شهرسازي ابلاغ گرديد . صدور پروانه احداث شهرک نمک آبرود در سال 1366 با استناد به همين مصوبه انجام گرفته است.

در سال 1364 براي بخشي از محدوده اراضي نمک آبرود طرح توسعه تهيه گرديده است . اين طرح بر اساس ساختار شبکه اصلي خيابان هاي موجود شکل گرفته است که متشکل از يک حلقه اصلي و خيابان هاي ارتباطي فرعي است . حلقه اصلي به قطعات مسکوني پيوند مي خورد .

مناطق مسکوني شهرک نمک آبرود يعني محله هاي پنجگانه ياد شده داراي مساحتي بالغ بر 230 هکتار مي باشد. محله شماره چهار در جنوب محله شماره يک قرار دارد. محله پنج نيز در گوشه جنوب شرقي و در منتهي اليه جنوبي شهرک نمک آبرود قرار گرفته است. محله هاي ياد شده هر کدام داراي يک مرکز محله هستند که خدمات مرکز محله اي در اين مراکز پيش بيني شده است. اين مراکز به نحوي طراحي گرديده تا ارتباط مستقيم سواره با مرکز شهرک برقرار باشد .

بخش شهرسازي نمک آبرود
بر اساس طرح جامع و تفضيلي ساخت شهرک توريستي – تفريحي نمک آبرود ، مساحتي بالغ بر 220 هکتار جهت اقامت دائمي و فصلي جمعيتي بالغ بر 100 هزار نفر از ساکنين اختصاص داده شده است .
مشخصه هاي معماري با انواع مختلف طرحها جهت ويلاها و ساختمان هاي دو طبقه و بلند مرتبه پيش بيني گرديده است .

جاذبه هاي گردشگري نمک آبرود
در حاشيه جنوب شرقي شهرک نمک آبرود، مرتفعترين تله کابين کشور، قراردارد. اين تله کابين نمک آبرود در سال 1372 با تلاش کارشناسان ايراني احداث و به بهره برداري رسيده است. تله کابين نمک آبرود بازديدکنندگان را در مدت 12 دقيقه در ارتفاع 970 متري به قله کوهستان مدوبن با اشراف بر منظره زيباي پانوراماي جنگل و درياي خزر مي رساند.

ديگر امکانات تفريحي و ديدنيهاي نمك آبرود
درياچه مصنوعي با پدالو، زمين تنيس، پيست دوچرخه سواري خانمها و آقايان، زمين اسکيت ،پاور هنگ گلايدر و اسکاي واکر، شهر بازي نمک آبرود، پرواز با هواپيماي دو نفره، مراکز خريد، رستورانها، غرفه هاي بوتيک لباس و صنايع دستي، فرش، لباسهاي چرم، عکاسي، آرايشگاه و سرانجام مرکز تفريحي ساحل دريا را مي توان از ميان ديگر امکاناتي نام برد که شما مي توانيد در آن، جوي دوستان ، لذت بخش و شاد داشته باشيد .

منبع: namakabroud.com