جاذبه های گردشگری اصفهان

جاذبه هاي گردشگري اصفهان-اصفهان (سپاهان) مرکز استان اصفهان، با پهنه‌اي حدود 250 كيلومترمربع، در دل فلات ايران قرار گرفته است. آب و هواي شهر اصفهان نيمه خشك و معتدل است، به طوري كه متوسط درجه حرارت سالانه اين شهر حدود 16 درجه سانتيگراد و متوسط بارندگي سالانه اين شهر در حدود 13 ميليمتر مي باشد. به طور کلي، اصفهان شهر کم آبي است ولي به واسطه وجود رودخانه زاينده رود، کشاورزي در اين استان توان رشد پيدا کرده است. اصفهان به لحاظ واقع ‏شدن در مركز جغرافيايي ايران و با داشتن آب و هوايي معتدل و خاكي حاصلخيز و آب ‏كافي زاينده ‏رود (زنده رود)، از ديرباز به‏ عنوان مكاني براي سكونت، مورد توجه بوده است.
احتمالا از عصر ساسانيان كه سپاهيان (اسپهان) در دشت حاصلخيز اطراف شهر گرد آمدند به اين‏ نام خوانده شده است. در سال 19 ه. ق. اصفهان بدون جنگ و خونريزي و با انعقاد يك صلحنامه به دست سپاهيان اسلام افتاد و جزيي از سرزمين وسيعي شد كه اسلام بر آن حكومت مي‏كرد. در دوره سيصد ساله پس از آن، اين شهر اغلب دست ‏به‏ دست مي‏شد تا اينكه در قرن چهارم هجري، در زمان آل ‏زيار و آل ‏بويه، به‏ عنوان پايتخت مورد استفاده قرار گرفت. در قرن پنجم، در دوران سلجوقيان، پايتخت امپراطوري وسيعي شد كه يك مرز آن رود سيحون و مرز ديگرش سواحل شرقي درياي مديترانه بود.
غارت وحشيانه شهر به دست تيمور لنگ و قتل ‏عام ساكنان آن در سال 789 ه. ق. اصفهان را به وضع اسف‏باري دچار كرد.
در زمان اولين حكمرانان صفوي در قرن دهم هجري، اصفهان از مراكز مهم تجارت، فرهنگ و صنعت گرديد. در اوايل قرن يازدهم (1006 ه.ق.) پايتخت شاه ‏عباس از قزوين به اصفهان انتقال يافت و قريب يك قرن ‏و نيم اين شهر پايتخت سلسله صفويه بوده و به همين واسطه از شهرت جهاني برخوردار شد.

صنايع دستي اصفهان
شهر اصفهان از روزگاران كهن تا كنون به نامهاي: آپادانا، آصف‌هان، اسباهان، اسپاتنا، اسپاهان، آسپدان، اسپينر، اسفاهان، اصپدانه، انزان، بسفاهان، پارتاك، پاري، پرتيكان، جي، داراليهودي، رشورجي، سپانه، شهرستان، گابا، گابيان، نصف جهان و يهوديه مشهور بوده است. در شاهنامه فردوسي نيز بارها به اصفهان (سپاهان) اشاره شده و از آن نام برده شده است:

صنايع دستي اصفهان
شهر اصفهان با انتخاب شدن به عنوان نخستين پايتخت فرهنگي کشورهاي اسلامي در سال 2005 در ميان مردم اين کشورها بيش از پيش مشهور گشته و گردشگران بسياري را به خود جلب کرده است. اين شهر از لحاظ صنايع دستي مهمترين شهر کشور به شمار مي آيد که بيشتر صنايع دستي کشور اعم از قلم کاري، خاتم کاري، ترمه و... در آن توليد مي شود و گردشگراني که مشتاق به تهيه سوغات ايراني هستند تقريبا صنايع دستي و سوغاتي هاي تمام نقاط ايران را در حاشيه ميدان نقش جهان و در بازار قديمي اصفهان مي توانند تهيه کنند.

صنايع دستي اصفهان
جاذبه هاي گردشگري اصفهان-در ميان شيريني هاي اصفهان گز و پولکي اصفهان از همه معروفتر هستند؛ مهمترين غذاي محلي اصفهان از نظر آنوبانيني؛ که بسيار مورد توجه مسافران و گردشگران است "برياني" (بريوني) نام دارد که خوراکي گوشتي و بسيار چرب بوده و در بيشتر نقاط شهر مي توان آن را تهيه کرد. عمده آثار باستاني اصفهان مربوط به دوره صفويه و مهمترين مناطق گردشگري آن در حاشيه زاينده رود قرار دارد.
عمارت عالي قاپو، مسجد شيخ لطف الله، مسجد امام (مسجد شاه)، کليساي وانک، منار جنبان، کاخ چهل ستون، کاخ هشت بهشت، چهار باغ، آتشگاه،گورستان قديمي تخته فولاد،بازار تاريخي اصفهان، ميدان نقش جهان، باغ پرندگان، پل خواجو، پل شهرستان، سي و سه پل (پل الله وردي خان) و... از مهمترين نقاط ديدني و تاريخي شهر اصفهان مي باشند.