موزه مادام توسو

جاذبه هاي گردشگري شيراز - موزه معروف به مادام توسو شيراز در خانه زيباي زينت الملک قوام داير است.اگر براي سفر و تفريح عازم عمارت اعياني زينت الملک قوام بشويد و پا در زيرزمين اين خانه بگذاريد، با صحنه عجيبي روبرو خواهيد شد. «زينت الملک» خانم صاحبخانه، در کنار جمعي از مشاهير ايران به استقبال شما ايستاده اند، در واقع اين مجسمه‌هاي مومي‌توسط بنياد فارس شناسي شيراز ساخته شده اند و شما فرصت اين را داريد که چهره خيلي از مشاهير شيراز را از نزديک ببينيد.
حتما براي يک بار هم که شده از طريق تلويزيون يا نشريات و سايت‌ها با موزه مادام توسو آشنا شده ايد، موزه اي که در آن مي‌توانيد با خيلي از افراد سرشناس دنيا که در قالب مجسمه‌هاي مومي‌ساخته شده اند ملاقات کنيد. با آنها دست بدهيد و حتي عکس بگيريد، با مجسمه‌هايي که با چهره واقعي شان مو نمي‌زنند. مشاهير شيراز دور يکديگر جمع شده اند، از مجسمه مومي‌خانم صاحبخانه گرفته تا مجسمه کريم خان زند، شهيد دوران، آيت الله ميرزاي شيرازي، نصير الملک، سعدي و …
اين مجسمه‌ها توسط بنياد فارس شناسي و در مدت ? سال توسط گروهي از هنرمندان مجسمه ساز به سرپرستي استاد «شانس» ساخته شدند. خانه زينت الملک قوامي‌هميشه شلوغ است اما بعدازظهرها رفت و آمدها در اين عمارت بيشتر مي‌شود. خانه اي که پاتوق خيلي از اهالي هنر است. اين خانه از قبل طرفداران زيادي داشت و معماري بي نظير اين عمارت، حياط اندروني اش، آينه کاري‌هاي استادانه و اتصال اين خانه از طريق زيرزمين به عمارت نارنجستان قوام باعث شده بود که خيلي‌ها براي ديدن اين بناي زيبا و منحصر به فرد به اينجا بيايند اما از سال ?? بود که با حضور هنرمندان و اساتيد هنر، .?? تنديس در زيرزمين اين خانه اعياني قرار گرفت و زيبايي خانه را بيش از پيش کرد در ابتدا ?? تنديس براي نمايش دادن در موزه آماده شدند اما طولي نکشيد که به خاطر استقبال مردم، گردشگران و هنرمندان، ?? تنديس ديگر هم پس از يک سال ساخته شده و به موزه زينت الملک منتقل شد.
شاپور اول ساساني در گوشه اي از موزه ايستاده. لباس‌هايي مخصوص دربار به تن دارد و يک دستش را به کمر خود گرفته و موهاي بلندي دارد و کلاه بزرگ قرمزرنگي را روي سرش قرار داده است. در گوشه اي ديگر کريم خان زند روي دو زانو نشسته و لباس کرم و زردي به تن دارد و متفکرانه به بازديدکنندگان زل زده. خيلي‌ها دوست دارند کنار کريم خان بايستند و عکس بيندازند اما بعلت جلوگيري از آسيب احتمالي به مجسمه‌ها عکسبرداري ممنوع شده.
منصور حلاج پايين دار در زير يک طاق ايستاده است، چشمانش بدجوري تو را جذب مي‌کند. او يکي از عرفاي قرن سوم بود که بعد از بازگشت از سومين سفر حج خود، به اتهام کفر حکم قتلش را از قاضي بزرگ بغداد «ابن داوود اصفهاني» گرفتند. حالا منصور همانند گذشته يک طناب دار روبرويش قرار گرفته و انگار مي‌خواهد برود بالاي چوبه دار اما بازديدکنندگاني که امروز براي ديدن مجسمه منصور حلاج مي‌آيند، مي‌توانند معنا و عمق «انا الحق» او را درک کنند.
البته مجسمه سازان براي بخش‌هاي ديگري مثل چشم، از چشم‌هاي مصنوعي استفاده کرده اند، موي سر مجسمه‌ها، سبيل و ريش‌ها از موي طبيعي است که روي تور بافته شده و سپس روي سر مجسمه نصب شده است. جالب است بدانيد چيدمان تنديس‌ها در زيرزمين خانه زينت الملک، بر اساس دوره‌هاي مختلف تاريخي است. يعني از پيش از اسلام تا دوره معاصر. تنديس بزرگاني همچون سيبويه، ابن مقفع، منصور حلاج، روزبهان، سعدي شيرازي، شهيد سپاسي، شهيد دوران، قاآني، صورتگر شيرازي، دکتر محمد نمازي و … اتصال دو خانه از طريق زيرزمين باعث شده که زيرزمين فضاي بزرگي داشته باشد. فضايي که بالاخره تصميم بر اين شد که مجسمه‌ها به آنجا منتقل شوند و مردم بتوانند در فضاي باز و به راحتي آنها را ببينند.