یزد اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان بعد از ونیز ایتالیاست

يزد اولين شهر خشتي و دومين شهر تاريخي جهان بعد از ونيز ايتالياست. همين دو ويژگي کافي است تا ايرانيان بدانند کشوري دارند که مي توانند تنها شهر يزدش را به جهانيان معرفي کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، يکي از وسيع ترين بافت هاي تاريخي کشور را شهر يزد دارد آن هم با ??? هکتار وسعت که در آن بيشتر خانه ها خشتي و گلي هستند خانه هايي با گودال باغچه که از هر گوشه و کنار و کوچه و پس کوچه هايش که بگذري امکان ندارد شيفته معماري بناهايش نشوي. اين شهر به شهر بادگيرها معروف است. به دارالعباده، شهر دوچرخه‌ها، شهر شيريني، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب.

خانه هايي با نماي محرابي، خانه هايي که درهاي چوبي شان هميشه به روي مهمان باز است تنها حائل بين مهمان و صاحبخانه را يک پارچه به عنوان پرده تشکيل مي دهد. داخل اين بافت تاريخي که مي شوي پر است از بناهاي مرمت شده اي که آماده بازديد عموم مردم هستند مانند عمارت اميرچخماق که در يک ميدان به همين نام واقع شده و نخل چوبي که از آن براي عزاداري امام حسين(ع) استفاده مي شود و بزرگترين نخل چوبي ايران است.

 

طولاني ترين قنات ايران به نام «قنات زارچ» با طول صد کيلومتر در استان يزد قرار دارد. نارين قلعه، قديمي‌ترين بناي خشتي جهان، بلندترين بادگير جهان، قديمي ترين ميدان ساعت شهري در ايران، بلندترين مناره هاي جهان و بيشترين تعداد دخمه ها در بافت تاريخي يزد قرار دارد. قنات زارچ اين قنات يکي از کهن ترين قنات هاي ايران به شمار مي آيد که سابقه اي بيش از سه هزار سال دارد. طول کوره قنات زارچ بيش از ?? کيلومتر بوده و تعداد چاه هاي آن دو هزار و ??? حلقه شمارش شده است.

سرو چهار هزار ساله ابرکوه را نيز مي توان مسن ترين موجود زنده جهان ناميد. هر چند که گفته مي شود در کشور سوئد نيز درختي وجود دارد که از سرو ابرکوه قديمي تر است اما اکنون از درخت پير سوئد تنها ريشه هاي آن باقي مانده در حالي که سرو کهنسال شهرستان ابرکوه با ?? متر ارتفاع ?? متر محيط و ???? متر اندازه دور تنه در قلب ايران زنده و سبز است و آرام آرام زندگي مي کند.

کاروانسرا 1.JPG

تنها کاروانسراي دايره اي در ايران

غير از همه جاذبه‌هاي منحصر به فردي که در شهر يزد وجود دارد، مي‌توان تنهاترين کاروانسراي دايره شکل ايران را هم در شهرستان مهريز در مسير يزد به کرمان مشاهده کرد. کاروانسراي زين الدين يکي از ?? کاروانسرايي است که شاه عباس در ايران ساخته با اين تفاوت که معماري آن دايره اي است. اکنون از اين کاروانسرا به عنوان يک اقامتگاه سنتي و جاذبه گردشگري ياد مي‌شود. مي‌گويند که اقامت در اين کاروانسراي ??? ساله و ديدن آسمان پر ستاره اش امري است که با آن تجربه سفر به يزد، تاريخي‌ترين شهر جهان کامل مي‌شود.

شهر يزد غير از بناهاي ديدني، شيريني هاي زيادي هم دارد که زبانزد شده از ارده شيره اردکان گرفته تا پشمک و باقلوا و قطاب و شيريني هاي نارگيلي يزدي. همه سوغات خوراکي اين شهر به شيريني ختم مي شود و غذاهايش به قيمه يزدي و آش شله. البته کمتري مي توانيد در هتلها و مراکز اقامتي و رستوران هاي اين شهر غذاي محلي پيدا کنيد. ولي اگر بخواهيد حتما خواسته تان را اجابت مي کنند.

مردم اين شهر شعر مي بافند

صنايع دستي يزد هم به دستمال بزدي و شعربافي خلاصه نمي شود. درگوشه گوشه اين شهر مي توانيد مردم را در حال گليم بافي و پارچه‌هاي دست بافت را ببينيد. حتي مي توانيد به نزديکي مسجد امام رفته و از خانه‌اي ديدن کنيد که روي خشت به خشت آن صنايع دستي و ظروف عتيقه کار گذاشته شده است. اين خانه اکنون در دست خانواده جمالي‌هاست و الان به عنوان مرکز دائمي و نمايشگاه صنايع دستي از آن ياد مي شود. همه تورهاي گردشگري خارجي نيز يکي از مقاصدشان را بازديد از اين مکان تاريخي قرار مي دهند.

غير از اين، کارگاه‌هاي صنايع دستي و شعربافي زيادي در اردکان قرار دارد. اين شهر داراي بافت تاريخي کوچک اما تميزي است که شايد بتوان گفت که بافت تاريخي يزد را در خودش خلاصه کرده است. يادتان باشد هنگام سفر به اين شهر احترام به جامعه محلي از يادتان نرود. اين شهر را دارالمومنين مي نامند.