حمام وکیل

جاذبه هاي گردشگري شيراز - حمام وکيل در دوره زنديه بدست کريم خان زند ساخته شد. اين حمام در کانون شهر شيراز و نزديک ديگر بناهاي زمان زنديان همچون بازار وکيل و مسجد وکيل جاي دارد. از بخش هاي نگريستني اين حمام بخشي بنام شاه نشين است که ويژه شاه بودهاست. اين بنا با شماره ??? در فهرست آثار ملي ايران نگاشته شده است.

اين بنا در غرب مسجد وکيل ساخته شدهاست. اين حمام بزرگ از پيشرفتهترين اصول معماري زمان خود برخوردار بودهاست. براي نمونه، درآيگاه (ورودي) حمام کوچک است و با شيبي ملايم به هشتي ورودي که پايين تر از سطح زمين قرار دارد ميرسد. ورودي به رختکن، زاويه دار ساخته شده و همه اين ملاحظات براي اين بودهاست که از ورود سرما به داخل و از خروج گرما به خارج از حمام جلوگيري شود.

سربينه حمام يک هشت ضلعي منظم است که هشت ستون يک پارچه سنگي در وسط سقفي گنبدي قرار گرفتهاند. گرم خانه با سنگ فرش پوشيده شدهاست اما جالب توجه اين که در زير اين سنگ فرش دالانهاي کم عرض و باريکي ساخته شده که هواي گرم و بخار آب در آن جريان مييافتهاست تا کف حمام زودتر گرم شود. در جنوب گرم خانه، خزينه قرار دارد که دو ديگ بزرگ براي گرم کردن آب داشتهاست. در دو طرف محوطه گرم خانه دو شاه نشين و در دو طرف خزينه دو حاکم نشين ساخته شدهاست. در وسط هر حاکم نشين نيز حوضي از سنگ مرمر ديده ميشود.

در زير گنبد نقوش آهک بري زيبايي است که داستانهاي آنها از مذهب، سنت، علايق و روياهاي مردم اين ديار سرچشمه ميگيرد.