غذاهایی که در سفر به ترکیه باید امتحان کرد

غذاهاي ترکيه
اگر در سفر به ترکيه مايليد با سبک غذايي مردم اين کشور و به عبارتي با ذائقه‌‌ي مردم آشنا شويد، مي‌توانيد بهترين و معروف‌ترين غذاها و طعم‌ها را امتحان کرده و به بهترين نحو علاقه‌مندي مردم اين سرزمين را بشناسيد. همچنين با امتحان کردن بي‌نظيرترين طعم‌هاي ترکي سفر خاطره‌انگيزتري خواهيد داشت. در اين مقاله بهترين‌هاي غذايي ترکيه را براي شما جمع‌آوري کرده‌ايم. تور ترکيه
کباب ترکي
کباب -يعني غذاي برشته شده روي زغال – سنگ بناي آشپزي ترکي است و انواع بسياري از غذاها حتي کاستانه کباب را در بر مي‌گيرد – شاه بلوط‍‌هاي برشته که دست‌فروشان خياباني در روزهاي زمستان در پاکت‌هاي کاغذي مي‌فروشند.
انواع مشهورتر کباب که غذاهايي گوشتي هستند بسته به خاستگاه و اصالت خود سبک‌هاي متفاوتي دارند: کباب تند و تيز در آدانا، کباب نرم و جاافتاده در شانلي اورفه، کباب ساندويچ شده بين تکه‌هاي ضخيم بادمجان در عينتاپ، کباب پيچيده شده در نان‌هاي نازک لواش. مشهورترين نوع کباب اسکندرکباب است که در سال ???? توسط اسکندر افندي در بورسا اختراع شد و تهيه شده از تکه‌هاي نازک گوشت بره است که در سس گوجه، ماست و کره خوابانده مي‌شود.
کباب ترکي
نان سيميت
اين ميان وعده‌ي ساده ريشه در قرن شانزدهم دارد. کاروان‌هاي مسافران در مسير رفت و آمد به شهر استانبول مقادير زيادي از نان‌هاي حلقه‌اي را از شهر ازمير تهيه مي‌کردند، که البته نام خود را به اين مثال ساده از غذاي فوري بخشيده است. امروزه نان‌هاي کنجدي سيميت هم يک وعده‌ي خياباني محبوب و هم از ملزومات صبحانه به شمار مي‌آيد.
نان سيميت
ماست
مردم ترکيه به هنر خود در تهيه ماست مي‌بالند و بيش از دو ميليون تن ماست در سال مصرف مي‌کنند. ماست که اصالت آن به حدود يک هزاره قبل در آسياي مرکزي باز مي‌گردد، با توجه به ويژگي ماندگاري، بسيار مناسب فرهنگ و سبک زندگي عشايري بوده است. امروزه ماست يا به طور ساده و يا در ترکيب غذاها يعني سوپ و سالادهايي مانند cacik به مصرف مي‌رسد. يکي از نوشيدني‌هاي محبوب تهيه شده از ماست آيران (ayran) شور و خنک يا همان دوغ است.
ماست
کاهوالتي
صبحانه‌ي مردم ترکيه به راحتي مي‌تواند خوش‌خواب‌ترين افراد را براي صرف اين صبحانه‌ي رويايي به فردي سحرخيز تبديل کند. نان تازه‌ي اجاقي به همراه سرشير، عسل، مرباهايي مانند مرباي گل رز، مارمالاد انجير، پنير گوسفند و گوجه و خيار که روي آنها روغن زيتون ريخته شده بخش اصلي صبحانه‌ي ترکي هستند، اما هر منطقه مواد غذايي متنوع و خاص خود را دارد. اگر بعد از اين صبحانه هنوز هم ميل داشتيد مي‌توانيد منه من (menemen) را امتحان کنيد: املتي که از ترکيب فلفل دلمه، پياز، گوجه و تخم مرغ تهيه شده است.

کاهوالتي
گل محمدي
باسلوق يا همان لوکوم (Lukum) طعم به ياد ماندني خود را مديون عطر گلاب است، رايحه‌اي شيرين و لطيف که زماني در ميان آشپزهاي عثماني بسيار محبوبيت و ارزش داشت، اما اکنون تنها در برخي از دسرها مانند گولاچ (gullac) به کار مي‌رود. برگ‌هاي گل محمدي همچنين براي تهيه مارمالادي منحصر به فرد به کار رفته يا در ترکيب با سرکه‌ي سيب و روغن زيتون به کار مي‌روند. براي بازديد از مرکز توليد گل محمدي در ترکيه بايد به شهرستان اسپارتا در شمال آنتاليا برويد.
گل محمدي
باقلوا
اصالت اين شيريني به آسياي مرکزي باز مي‌گردد که از آنجا در سرتاسر حکومت عثماني گسترش پيدا کرد و به محبوبيت رسيد. در نهايت باقلوا راه خود به اروپا را پيدا کرد؛ بدين‌صورت که نمونه‌ي عيني آن يعني اشترودل را مي‌بينيد. امروزه پايتخت مسلم باقلوا شهر غازي عينتاپ است که يدي طولاني در هنر تهيه‌ي باقلوا از خميرهاي نازک و ورقه‌اي فيلو دارد که در شير عسل غوطه‌ور شده و با پسته پوشانده مي‌شود.