معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران در نشریه اینترنشنال بیزنس تایمز

«با لغو احتمالي تحريم‌ها در آينده نزديک، درهاي اقتصاد ايران بر روي جهانيان گشوده مي‌شود و ميل خارجي‌ها براي سرمايه‌گذاري در کشور تقويت مي‌شود و در اين ميان گردشگري يکي از بزرگترين پتانسيل‌هايي است که مي‌تواند با برنامه‌ريزي مناسب به اوج شکوفايي برسد.»

به گزاش خبرگزاري ايسنا، نشريه «اينترنشنال بيزنس تايمز» در گزارشي به معرفي جاذبه‌هاي گردشگري ايران پرداخته که در صورت لغو تحريم‌ها مي‌توانند بهترين پيشنهاد براي علاقه‌مندان به سفر به ايران باشد.
از ويرانه‌هاي تاريخي پرسپوليس تا کلان شهر تهران و از سواحل زيبا تا پيست‌هاي اسکي، گردشگران خارجي براي کشف ثروت‌هاي تاريخي، فرهنگي و طبيعي ايران کوله‌بار سفر مي‌بندند.

اصفهان
شهر تاريخي اصفهان که از 1587 تا 1722 پايتخت سرزمين پارس بوده، به عنوان يکي از زيباترين شهرهاي جهان شناخته مي‌شود که در واقع اصلي‌ترين مقصد گردشگري در ايران است. خيابان‌هاي سرسبز، کاشي‌هايي که با دست نقاشي شده‌اند و البته معماري اسلامي منحصر به‌فرد آن اصفهان را به بي‌همتاترين شهر ايران بدل کرده است که در مرکز آن ميدان نقش جهان قرار دارد که يکي از ميراث جهاني يونسکو است. پل‌هاي زيبا بر روي زاينده رود و همچنين کاخ‌ها و مساجد زيبا به خوبي تبيين‌کننده اين ضرب المثل معروف ايراني است: ” اصفهان، نصف جهان”.

کوه‌هاي البرز
رشته‌ کوه‌هاي البرز در شمال ايران از مرز کشور آذربايجان تا سواحل غربي و شرقي درياي خزر کشيده شده که بهترين تفرجگاه‌هاي اسکي خارج از اروپا را در خود جاي داده است. دو پيست اسکي شمشک و ديزين در فاصله دو ساعتي با پايتخت قرار گرفته‌اند که پيست شمشک با سراشيبي‌هاي تند خود بيشتر مناسب اسکي‌بازان حرفه‌اي و ديزين بهترين جا براي تازه‌کارهاست

تبريز
اگرچه تبريز يکي از پرجمعيت‌ترين شهرهاي شمال غرب ايران و يک مرکز صنعتي است، اما در عين حال يکي از پايتخت‌هاي تاريخي ايران محسوب مي‌شود که در منطقه آذربايجان و در ارتفاع 1350 متري از سطح دريا قرار دارد. تبريز با قدمت 4500 ساله داراي آثار تاريخي متعددي است که بيانگر گذر معماري ايران از گذشته‌هاي دور تا به امروز است که يکي از مهمترين آنها بازار تبريز است. بازار تبريز در سال 2010 به عنوان يک محوطه جهاني در يونسکو شناخته شد. اين بازار بزرگترين بازار مسقف جهان و يکي از کهن‌ترين‌ها در خاورميانه است.

تهران
تهران با وجود اينکه قدمت شهرهاي تاريخي ايران را ندارد، اما داراي رستوران‌ها، کافه‌ها، موزه‌ها و گالري‌هاي هنري بسيار زيبايي است. پايتخت کنوني ايران داراي زيبايي معماري در اصفهان و پرسپوليس نيست، اما موقعيت آن در دامنه‌ رشته کوه البرز فضاي بسيار مناسبي براي کوهنوردي و قدم زدن در مناطق درکه و دربند ايجاد کرده است.

پرسپوليس
اين شهر که داريوش اول در سال 518 قبل از ميلاد آن را بنا نهاد، در واقع پايتخت تشريفاتي امپراطوري هخامنشي بوده که در 70 کيليوتري شمال شرقي شيراز واقع شده است. پرسپوليس در سال 333 قبل از ميلاد توسط اسکندر مقدوني تخريب شد و از آن زمان تنها ويرانه‌اي از اين شهر کهن بر جاي مانده است. اين شهر که نمونه‌اي شکوهمند از معماري سلسله هخامنشي است در سال 1979 به ثبت ميراث جهاني يونسکو رسيد.