معرفی جاذبه‌های گردشگری لاهیجان و گیلان

لاهيجان يکي از شهرهاي ديدني و با جاذبه‌هاي گردشگري فراوان استان گيلان است و در شمال ديلمان قرار دارد

منطقه لاهيجان از شمال به درياي خزر، از شرق به لنگرود، از جنوب به ديلمان، از جنوب غربي به سياهکل و از غرب به آستانه اشرفيه محدود مي‌شود. موقعيت جغرافيايي اين شهر در ناحيه کوهپايه‌اي قرار دارد و تپه‌ماهورهاي آن را بوته‌هاي چاي پوشانده‌است.

لاهيجان معروف به عروس شهرهاي گيلان داراي چشم اندازها و جاذبه‌هاي طبيعي بسيار زيبا مي‌باشد که همجواري شهر با يکي از زيباترين کوه‌هاي منطقه و دسترسي آسان به آن با چشم اندازهاي کوهپايه‌اي شامل باغ‌هاي سرسبز چاي و مزارع برنج و چشمه‌هاي متعدد آن در سطح ملي و حتي فراملي در بخش گردشگري سرآمد است.
اين شهر ساخته‌شده بر سرزميني هموار و جلگه‌اي است که حاصل رسوبات به جاي مانده از رودهاي گيلان است. از نظر موقعيت جغرافيايي و ويژگي‌هاي تاريخي يکي از شهرهاي مهم استان گيلان به شمار مي‌رود و مدت‌ها مرکز بخش بيه‌پيش اين استان بوده‌است.

لاهيجان در سال ??? قمري به دست اولجايتو فتح شد و امير تيمور به آن لشکر کشيد. پس از تيمور، سيد امير بيک و نوادگان وي بر شهر لاهيجان حکومت کردند. پس از سقوط حکمرانان کياني، حاکمان صفوي در اين شهر حکومت کردند.
اين شهر در زمان اولجايتو ضرابخانه داشته که سکه ضرب مي‌کرده است. نمونه‌هايي از سکه‌هاي دوران ابو سعيد بهادرخان اولجايتو، فتحعلي‌شاه قاجار و شاه طهماسب صفوي مشاهده شده که در لاهيجان ضرب شده‌اند.
شهرستان لاهيجان به گواهي تاريخ در گذشته مرکز حکومت بيه پيش بوده و وسعت آن سرزميني از سفيدرود تا چالوس را در بر مي‌گرفته‌است.

شهر لاهيجان از ديرباز کانون بازرگاني ابريشم بوده و بيشترين سهم را نيز در توليد و صادرات آن داشته‌است.
حمدالله مستوفي درباره لاهيجان نوشته‌است: «از اقليم چهارم است. طولش از جزاير خالدات فدک و عرض از خط استوا لح شهري بزرگ است و دارالملک جيلانات آبش از جبال بر مي‌خيزد و حاصلش برنج و ابريشم و اندک غله مي‌باشد و نارنج و ترنج و ميوه‌هاي گرمسيري فراوان است.»

صنعت چاي يکي از مهم‌ترين صنايع کشاورزي اين شهر است. نخستين بار چاي در ايران توسط حاج محمد حسين اصفهاني به سال ???? قمري در عصر ناصرالدين شاه قاجار کشت شد که پيشرفتي نداشت و موفقيتي به دست نياورد.
اما شخصي به نام محمد خان قاجار قوانلو ملقب به کاشف‌السلطنه مشهور به چايکار در سال ???? قمري چاي را در لاهيجان کشت نمود و به بار نشاند. وي در حقيقت پدر کشت چاي در ايران به شمار مي‌آيد.

شهرستان لاهيجان داراي دو بخش رودبنه و مرکزي و ? دهستان به نام‌هاي رودبنه، شيرجوپشت، آهندان، بازکياگوراب، لفمجان، ليالستان و ليل است.
شهر لاهيجان ? محله اصلي دارد. لاهيجان امروز در بخش جنوب شرقي در پاي شيخان کوه (شيطان کوه) خود را مي‌نماياند و ديروز در محله‌هايي که نامشان يادآور روزگاراني است که لاهيجان تختگاه فرمانروايان بيه پيش بود.
برخي از محلات لاهيجان بر پايه حرفه افراد آن نامگذاري شده‌است، همانند: ميدان و شعربافان، خميرکلايه و گابنه. و برخي بر پايه نزديکي به عوارض جغرافيايي هماننده پرده‌سر. و برخي بر پايه نزديکي به زيارتگاه‌ها بر پا شده‌اند و نام گرفته‌اند همانند: اميرشهيد.
مردم لاهيجان بيشتر گيلک هستند و گالش به ساکنين ارتفاعات اين منطقه اطلاق مي‌شود که آن‌ها هم تيره‌اي از گيلکان بوده و زبان‌شان گيلکي است.
زبان گفتاري مردم لاهيجان، گيلکي (بيه پيش) است که با گيلکي رشت (بيه پس) از نظر آوايي، واژگاني و پاره‌اي ويژگي‌هاي دستوري تفاوت‌هايي دارد. گيلکي بيه پيش خود از گونه‌اي که در نواحي کوهستاني به آن سخن گفته مي‌شود، يعني گالشي، متمايز است.
جاذبه‌هاي گردشگري لاهيجان,لاهيجان,جاهاي ديني لاهيجان
آب و هواي آن در بخش جلگه‌اي، معتدل و مرطوب و در قسمت کوهستاني سردسير و خوش آب و هوا است. در واقع آب و هواي اين شهرستان آب و هواي مديترانه‌اي است.
زيست‌بوم جانوري منطقه لاهيجان بسيار متنوع است.
چهارپايان اصلي: گاو، اسب، گوسفند، ميش، قاطر، الاغ، سگ و گربه و گاو ميش.
چهارپايان وحشي: پلنگ، خرس، گرگ، روباه، شغال، گربه وحشي، گوزن، آهو، بز کوهي، سمور، خار پشت، سمور آبي، خرگوش، خوک، گراز، سنجاب، کفتار، ببر، …
پرندگان: مرغ، اردک، غاز، بوقلمون به فور در اين منطقه ديده مي‌شود و همين طور قرقاول و غاز وحشي، خوتکا، چنگر، قوش، بلدرچين، باز، بلبل، سينه سرخ، لک‌لک، مرغ ماهي‌خوار، حواصيل، کبوتر، تيهو، جغد، گنجشک، شرستي، دارکوب و …
ماهيان: ماهي سفيد، ماهي آزاد، قزل‌آلا، کفال ماهي، ماهي سوف، اردک ماهي، کپور ماهي، اسپلي، ماهي سيم، ماهي شک، کليکا، اوزون برون، قاس ماهي، قيل ماهي، گاو ماهي، شيبا ماهي، مار ماهي، ماهي ماش، کولي و …

لاهيجان داراي چشم اندازها، مناظر ديدني و تفريحي بسياري مي‌باشد که از آن جمله مي‌توان به جاذبه‌هايي همچون استخر، شيطان کوه، بام سبز، آبشار، باغ ملي، تالاب بين المللي امير کلايه، باغات سرسبزچاي، موزه تاريخ چاي، حمام گلشن، قلعه دزدبن و … اشاره کرد.

موزه چاي
همچنين تله کابين لاهيجان به طول يک هزار و ??? متر با جذب گردشگران داخلي و خارجي لاهيجان را به عنوان يکي از شهرهاي زيبا در تمام دنيا مطرح کرده است.
در ادامه برخي از جاذبه‌هاي گردشگري لاهيجان معرفي شده‌اند:
بقعه شيخ زاهد گيلاني: با تمام زيبايي معماري و مسيري پر از جاذبه طبيعت گردي، نشان ديگري از زيبايي‌هاي گردشگري گيلان است. اين بناي تاريخي در بيرون شهر لاهيجان و در روستاي شيخانه ور، بر سر راه لاهيجان به لنگرود و بر دامنه کوه واقع شده است.
ن
شيطان کوه: اين کوه سر سبز که در امتداد سلسله جبال البرز واقع شده و با ارتفاعي نزديک به ?? متر از درختان و شمشادهاي کوتاه و سبز پوشيده شده و در ناحيه شرقي شهر لاهيجان قرار دارد . اين کوه بعلت واقع شدن در داخل مجموعه شهري باعث به وجود آمدن چشم اندازهاي زيبايي شده و گردشگران زيادي را به سوي خود جلب مي کند.

آبشار شيطان کوه: اين آبشار زيبا که از بدنه شيطان کوه به پاي کوه سرازير مي شود به وسيله پمپاژ آب از استخر تغذيه شده و حوضچه هايي براي تخليه و حرکت آب در پايين آن احداث شده است .در کنار اين آبشار يک راه پلکاني تا قله کوه وجود دارد که گردشگران با پشت سر گذاشتن بيش از ??? پله که از کنار آبشار و پاي کوه آغاز شده و از داخل درختان سر سبز مي گذرد به قله کوه و بام سبز مي رسند.
جاذبه‌هاي گردشگري لاهيجان,لاهيجان,جاهاي ديني لاهيجان
استخر لاهيجان: در پاي شيطان کوه استخري بزرگ به وسعت ?? هکتار قرار دارد که گفته مي‌شود به دستور شاه عباس احداث شده است .استخر داراي جزيره اي زيبا مي باشد که توسط يک پل به حاشيه جنوبي آن متصل شده است طول حاشيه اين استخر نزديک به دو کيلومتر بوده که در کنار بلواري زيبا قرار دارد که دور تا دور استخر را احاطه کرده و از مراکز ديدني و تفريحي مهم لاهيجان مي‌باشد.

بام سبز: در سال‌هاي اخير با طراحي شهرداري لاهيجان ، فضايي در بالاي شيطان کوه ايجاد شده که به علت مشرف بودن به شهر به نام بام سبز شناخته مي‌شود. اين محوطه سبز و زيبا به وسيله گذرگاهي از ورودي کوه و ميان درختان به آبشار شيطان کوه متصل مي‌شود. مجموعه بام سبز به علت جذابيت و منتهي شدن به مجموعه ارتفاعات مشرف به شهر و باغات چاي، تعداد زيادي از دوستداران طبيعت را به خود جذب کرده است. تماشاي روزها و شب‌هاي لاهيجان ازفراز بام سبز، از ديگر جاذبه‌هاي اين مجموعه تفريحي مي‌باشد.
تله کابين: تله کابين لاهيجان از ديگر جاذبه هاي تفريحي مي‌باشد که با کوشش شوراي اسلامي شهر و شهرداري توسط شرکت خصوصي احرار، در سال ???? احداث شده است. طول اين تله کابين يک هزار و ??? متر مي باشد که از بام سبز به قله تاج خروس کشيده شده و در هر ساعت يک هزار نفر را جا به جا مي نمايد. اين تله کابين داراي دو ايستگاه و پنج دکل بوده و ??? متر در مرتفع ترين نقطه از سطح دريا ارتفاع دارد. احداث پارک مجهز به رستوران، کافي شاپ و انواع غرفه هاي آلاچيق و ايجاد فضاي مناسب براي گردشگران از ديگر برنامه هايي است که براي احداث در ايستگاه‌هاي تله کابين در نظر گرفته شده است.