دیدنی های مارماریس

آفتاب طلايي و درياي فيروزه‌اي مناظري ساخته که اين شهر ساحلي را برازنده‌ي لقبي مي‌کند که توريست‌ها به آن داده‌اند: جواهر ترکيه . شهر مارماريس شهري توريستي است و اين شهر در مواقعي از سال داراي جمعيت است كه توريست داشته باشد . ساختار شهر از ساختمانهايي سفيد رنگ تشكيل شده كه گلهاي كاغذي بسيار زيبا به آنها شكل و ظاهري زيبا بخشيده است .

سکونت اوليه در مارماريس که تاريخ آن به 3400 سال پيش از ميلاد مي رسد با آمدن قومي که نام رئيس آن کار بود آغاز ميشود . نام منطقه کاريا که مشتقي از نام رئيس قبيله بود داده شده است . برکت سواحل درياي اژه و مديترانه ، اين منطقه را جذاب نموده است . و بدين جهت مارماريس در طول قرون تحت حاکميت تمدنهاي بسياري قرار گرفته است . در تورهاي تفريحي در مارماريس مي توان آثار تمدنهاي کاريا ، رودوس و آدا ، مصر آشور ، ايون ، دور ، پرس ، مقدنيه ، سوريه ، روم ، بيزانس ، سلجوقيان و عثماني را مشاهده نمود. نام اوليه اين شهر فيسكوس بوده است . بواسطه تاريخ و قدمت اين شهر ، ديدني هاي مارماريس ، شامل آثار باستاني متعددي ست که از دلايل جذب گردشگر است . از جاذبه هاي گردشگري مارماريس مي توان به موارد زير اشاره کرد :
قلعه مارماريس که در دوره اسکندر کبير بازسازي شده و از طرف سلطان سليمان قانوني در اثناي مسافرت به رودوس در سال 1522 به وسعت زيادي توسعه يافته و تعمير گرديده است . از بالاي قلعه مي توان در شب و روز مناظر بديع مارماريس را مشاهده نمود . خرابه هاي باستاني فيسکس مارماريس که يک شهر بندري بسيار مهم در منطقه باستاني کاريا بوردا ميتوان از بالاي تپه ايسر در شمال مارماريس مشاهده نمود. ديوار حصارها هنوز هم پابرجاست . لوريما (بوزوک کاله ) منطقه اي که قبلا” بنام Oplosika ( توپخانه ) ناميده ميشد و اکنون در منتهي اليه جنوب غربي شبه جزيره بوزبورون قرار دارد قصبه لوريما ساخته شده است. جالب ترين بنا در محوطه مسکوني ، استحکاماتي است که بروي بورونباشي واقع شده و بخوبي حفاظت گرديده مي باشد. در اين استحکامات که در کناره جزيره رودوس و از سنگهاي تراشيده شده منظم ساخته شده 9 برج مربعي وجود دارد. امروزه فقط برج شمالي آن قابل مشاهده است . بناي آموس نيز از جاهاي ديدني مارماريس است ، آموس از يک تئاتر ، پرستشگاه و پايه چند مجسمه بروي يک تپه تشکيل شده است . اطراف آموس به حصارهايي متعلق به همان دوران محصور شده است . از ديگر اماکن ديدني مارماريس خرابه هاي حصار هيداس در 35 کيلومتري مارماريس و بروي جاده Erine-Bybassion قرار دارد . در جنوب اين خرابه ها يک آرامگاه ديده ميشود. در 3 کيلومتري هيداس نيز يک برج نگهباني ساحلي قرار دارد. از ديدنيهاي مارماريس که حتما بايد ببينيد ساراندا مارماريس است که در 45 کيلومتري مارماريس و در نزديکي روستاي سووت امروزي قرار دارد . در ساراندا که در دوران روم و بيزانس يک منطقه مسکوني دائمي بوده است آثار چند بناي متعلق به بيزانس ديده ميشود. مسجد ابراهيم آقا از طرف ابراهيم آقا در سال 1789 در محله کمر آلتي ساخته شده است گنبد بزرگ آن از نظر معماري بسيار جالب است و از مکانهاي ديدني مارماريس بشمار مي آيد . (تور مارماريس)