موزه کاخ توپکاپی استانبول

 جاذبه هاي گردشگري استانبول، مکانهاي تفريحي و توريستي استانبول
کاخ توپکاپي (Topkapi Palace Museum) در محل تلاقي تنگه بسفر ، خليج شاخ طلايي و درياي مرمره قرار گرفته است. اين کاخ متعلق به قرن ?? تا ?? ميلادي و دوران امپراطوري عثماني است. اين کاخ در گذشته محل زندگي سلاطين عثماني بوده و داراي باغ بسيار زيبا و باشکوهي است.
در سمت راست اين کاخ درختان سرو قرار گرفته و مطبخ هاي کاخ نيز در همين سمت جاي گرفته اند. در قسمت چپ کاخ حرمسرا قرار دارد. در اين بخش همسران و فرزندان سلاطين زندگي مي‌کرده‌اند . سومين بخش کاخ نيز شامل سالن اجتماعات ، کتابخانه احمد سوم ، نمايشگاهي از لوازم شخصي سلاطين و خانواده سلطنتي جواهرات بسيار مشهور و قيمتي و نيز مجموعه اي از دست نوشته ها مي باشد.
در اين موزه بسياري از آثار ادبي و هنري ايران و آثاري همچون لباس پيامبر(ص) ، لباس حضرت فاطمه , زير انداز خانه حضرت فاطمه , لباس خونين امام حسين که تنها يکبار در سال گشوده ميشود که براي حفاظت آن است , شمشير حضرت علي (ع) ، شمشيرهاي مختلف ايشان، دندان، مو، کفش، مجموعه‌هاي کريستال، نقره و ظروف چيني که مربوط به دوره امپراطوري عثماني است و … نگهداري مي‌شود.
اين کاخ در ميان قرون وسطي و زمان معاصر قرار دارد و مي تواند نشانگري از معماري قصر سازي رومي وبيزانسي و اسلامي باشد . اين قصر چه از نظر حجم موزه ها و تالارها چه از نطر اهميت اشياي گران قدرش از مهمترين موزه هاي جهان و مهمترين و مقدس ترين موزه جهان اسلام است و بيش ?? هزار شي ارزشمند دارد و خود قصر که نميتوان بهايي برايش معين کرد. و بايد گفت که اهميت ديگر آن به خاطر کيفيت آثار آن است بخصوص اشياي پيامبر و ائمه و عمر و ابوبکر با حساسيت فوق العاده نگهداري ميشود.