کلیسای وانک

کليساي وانک يا آمنا پرکيج نام کليسايي است در محله جلفاي اصفهان که از روي کليساي سنت استپانوس در جلفاي آذربايجان کپي برداري شده‌است. اين کليسا از کليساهاي تاريخي و جاذبه هاي گردشگري ارمنيان اصفهان مي‌باشد و در زمان شاه عباس ساخته شده‌است. وانک در زبان ارمني به معني صومعه است.

ارامنه بعد از کوچ بزرگ از جلفا يعني در سال ???? به دستور شاه عباس به اصفهان آورده شدند. آنها از بدو ورود شروع به ساختن محل زندگي کردند و در وهله? اول کليساها را بنا کردند. ارامنه مردماني بودند که مذهب برايشان اهميت بسياري داشت. پس اين باعث مي‌شد که محلي براي دعا و راز و نياز با خداي خود داشته باشند. اولين آنها کليساي وانک بود. وانک اولين بار در سال ???? ساخته شد که البته اين بنا خيلي کوچک‌تر از بناي فعلي و با وسعت کم ساخته شد.

?? سال بعد از ساخت اوليه به خواست و تشويق خليفه وقت داويراول (خليفه شخصي است روحاني که ازدواج نمي‌کند و امور ارامنه در دست اوست اين شخص از ارمنستان و يا لبنان که رئوس مذهبي ارامنه هستند انتخاب شده وبه نقاط مختلفي که ارامنه ساکن هستند فرستاده مي‌شود) اين مکان ويران شده و جاي آن بنايي با طرحي شکوهمند و عظيم ساخته مي‌شود. ساخت اين مکان ? سال به طول مي‌انجامد و در سال ???? در زمان سلطنت شاه عباس دوم به اتمام مي‌رسد. اين مکان را براي تعليم راهبان و اسکان خليفه بنا مي‌کنند.

اين کليسا و يا دير آمناپرگيچ (ناجي همگان) در جنوب اصفهان در محله? جلفا يعني در ميدان بزرگ اين محله واقع است. کليساي وانک را مي‌توان، از لحاظ طلاکاري‌هاي انجام شده در سقف و همچنين سطح داخل گنبد و نقاشي‌هاي تاريخي زيبا جزو زيباترين کليساهاي جلفاي اصفهان نام برد که درون کليساي وانک و ديوارهاي اطراف، تمامي از تزئينات نقاشي رنگ و روغن و آب طلا به سبک ايراني و تصاويري از زندگي حضرت مسيح (ع) مزين شده است که متاثر از نقاشي ايتاليايي است.[?] بناي عظيم و برج ساعت آن از فاصله? دور مشخص است با ايرن اين بنا با ذوق و سليقه? مردمان اين منطقه بيشتر آشنا مي‌شويم مردماني که خاک خود را رها کرده وبه سرزمين غريب آورده شدند و اثري چنين زيبا خلق کرده‌اند. اين بنا دو در ورودي دارد که در اصلي دري چوبي بزرگ است که مردم از آن رفت‌وآمد مي‌کنند. سر در اين ورودي منظره‌اي از داخل دير با کاشي لاجوردي و خاکستري مزين شده بالاي تصوير به خط ارمني اين چنين نوشته شده «دير ناجي همگان محلي براي راهبان». بعد از ورود دالاني وجود دارد که در دو طرف دالان دو اتاق وجود دارد که قبلاً در آن اتاق‌ها به امور مربوط به ارامنه رسيدگي مي‌کردند؛ ولي در حال حاضر يکي به عنوان مغازه‌اي کوچک و ديگري به عنوان اتاق نگهباني از انها استفاده مي‌شود. دالان به سمت پلکان ورودي مي‌رود. در سمت راست پلکان برج ناقوس واقع است. در زير اين برج دو قبر وجود دارد؛ اين قبرها متعلق به سربازي ارمني و ديگري متعلق به پيشواي ارمني است. اين برج ?? سال بعد از بناي اصلي دير ساخته شده‌است. هزينه? آن را تاجري ارمني به اسم هوانجان جماليان متقبل گشته‌است.

در سمت راست اين بنا (برج ناقوس) کتيبه‌اي بزرگ به رنگ آبي مشخص است و دور آن را سنگهاي صليبي احاطه کرده‌اند اين سنگهاي صليبي به زبان ارمني (خاچ کارم نام دارند يعني همان سنگ صليبي) اين سنگها يا خاچ کارها از کليساهاي ويران شده? جلفا به اين مکان آورده شده و در اين ديوار نصب شده‌اند. در قسمت سمت چپ برج ناقوس بناي ياد بودي چشم بيننده را به طرف خود جلب مي‌کند اين بناي ياد بود، ياد بودي از قتل‌عام ارامنه‌است که در سال هزار و نه صد و پانزده به دست ترکان عثماني صورت گرفته هر ساله در اين مکان در روز بيست و سه آوريل مراسم برگزار مي‌شود که مردم (ارامنه) جمع شده و شمع روشن مي‌کنند و ياد شهداي ارمني را گرامي مي‌دارند.