واقعیت تورهای لحظه آخری

در بسياري از موارد پيشنهاد ويژه سفر با «تور لحظه آخري» فقط در حد يک وعده باقي مي ماند ومسافران با خدمات بي کيفيت، ساعات پروازي نامناسب، تأخير در پرواز و يا حتي کلاهبرداري مواجه مي شوند.اين درحالي است که مفهوم لحظه آخري (last second) در کشورهاي توسعه يافته فقط در مورد بليط و پرواز کاربرد دارد و دامنه آن به بحث تور و ديگر خدمات مسافرتي کشيده نمي شود

کافي است کليد واژه تور را در صفحه جستجوي مرورگر گوگل تايپ نماييد، به محض اينکه بعد آن حرف "ل" را تايپ نماييد، کليد واژه "تور لحظه آخري" پديدار مي شود؛ عبارتي که در سال هاي اخير وارد ادبيات مسافران ايراني، همچنين دفاتر و شرکت هاي خدمات مسافرتي شده است. رايج شدن تورهاي لحظه آخري باعث شده مسافران به جاي خريد "تجربه سفر" که فاکتورهاي مختلفي از جمله ايرلاين معتبر، هتل، کيفيت خدمات تور و ساعات پروازي مناسب در آن دخيل مي باشند، به خريد عبارت "تور لحظه آخري" بپردازند؛ زيرا واقعاً در بسياري از موارد اين پيشنهاد ويژه سفر فقط در حد يک وعده باقي مي ماند و در واقعيت مسافران با خدمات بي کيفيت، ساعات پروازي نامناسب، تأخير در پرواز و يا حتي کلاهبرداري مواجه مي شوند.
هنگاميکه که شرکت هاي عمده فروش و مجري مستقيم تور و آژانس هاي چارتر کننده پرواز، موفق به تکميل ظرفيت هاي پروازي خود نمي شوند، ناچارند براي جلوگيري از زيان، صندلي هاي خالي را به هر قيمتي که شده پر نمايند، در نتيجه بالاجبار در آخرين لحظات، قيمت ها را به شدت پايين مي آورند و خدمات تور خود را با نازل ترين قيمت تحت عنوان "تور لحظه آخري" به فروش مي رسانند. حال تمامي مسافراني که به انگيزه خريد سفر ارزان قيمت اقدام به رزرو اين تورهاي مي کنند، به دليل اينکه تمامي هماهنگي هاي خدمات تور در آخرين لحظات و با عجله صورت پذيرفته، در دريافت خدمات مسافرتي خود با مشکل مواجه مي شوند.
اين درحالي است که مفهوم لحظه آخري (last second) در کشورهاي توسعه يافته فقط در مورد بليط و پرواز کاربرد دارد و دامنه آن به بحث تور و ديگر خدمات مسافرتي کشيده نمي شود؛ همچنين مسئوليت اجرا، اطلاع رساني و تبليغات آن بيشتر ايرلاين ها است تا آژانس هاي مسافرتي. همچنين در کشورهاي خارجي هر چه به زمان سفر نزديک تر مي شويد، بليط هواپيما گران تر شده و در صورتي که از مدت ها قبل رزرو انجام داده باشيد، با قيمت هايي پايين تر، خدمات را دريافت خواهيد کرد.
در بسياري از موارد نيز پيشنهاد تور لحظه آخري فقط در حد يک ابزار تبليغاتي باقي مي ماند و هيچ يک از وعده هاي آن ها نه به لحاظ قيمت و نه به لحاظ کيفيت خدمات مسافرتي با واقعيت همخواني ندارد. مسافران با خريد تور لحظه آخري از ابتداي سفر در فرودگاه و پس از اقامت در مقصد گردشگري با مشکلات زيادي از جمله عدم امکان اسکان در هتل، کيفيت پايين خدمات تور و عدم اجراي وعده هاي داده شده مواجه مي شوند.
حال که در آستانه آماده شدن پکيج هاي تور نوروز ?? هستيم و آژانس هاي مسافرتي در حال اطلاع رساني و تبليغات تورهاي نوروز ?? خود هستند، بسياري از مسافران به انتظار مي نشينند و چشم به گوشي هاي موبايل، صفحه هاي روزنامه ها و ايميل هاي خود مي دوزند تا آفرهاي لحظه آخري تورهاي نوروزي را دريافت کنند و بهترين ايام سال خود را به دست پيشنهاد جذاب " تور هاي لحظه آخري" بسپارند، حال آنکه ممکن است هيچ پرواز و توري براي شما رزرو نشده باشد و در نهايت مجبور شويد تعطيلات عيد را در خانه بمانيد و به فکر تشکيل پرونده حقوقي و شکايت بعد از اتمام تعطيلات باشيد.
در زير به نکاتي اشاره خواهد شد که مي تواند در ايجاد يک تجربه به ياد ماندني براي خريد تور به شما مسافران گرامي کمک کند:
براي سفر خود از مدت ها قبل برنامه ريزي کنيد و رزرو پرواز، تور و هتل خود را به لحظه هاي آخر موکول نکنيد.
به دليل حجم بالاي تقاضا، معمولاً معتبرترين ايرلاين ها، بهترين ساعات پروازي و مناسب ترين روزها براي سفر از ? ماه قبل پر مي شوند، در نتيجه زودتر به رزرو تور خود اقدام کنيد.