غار نمکدان

غار نمکدان از جمله غارهاي استان هرمزگان و يکي از منحصر به فردترين جاذبه‌هاي گردشگري جزيره قشم مي‌باشد.
بخشي از کوه‌هاي جزيره قشم به دليل انباشتگي و رسوب نمک موجود در آب دريا در گسل‌هاي عميق، تبديل به کوه‌ها و غارهاي نمکي شده‌اند که غار نمکدان، يکي از آن‌ها مي‌باشد. اين غار در بخش انتهايي جنوب غربي جزيره قشم و در فاصله 90 کيلومتري از شهر قشم در داخل يک کوه گنبدي شکل واقع شده است.
دهانه غار نمکدان که در ارتفاع 237 متري از سطح دريا واقع شده، از جاده همجوار ساحل دريا حدود 2 کيلومتر فاصله دارد که به دليل وجود جذابيت‌هاي طبيعي، بهتر است به صورت پياده طي شود. سقف غار از قنديل‌هاي مرمرين نمک در اشکال مختلف پوشيده شده است که منظره‌اي بديع را به وجود آورده است. رطوبت هواي جزيره و نفوذ آب در غار، سبب فروچکيدن آب نمک اشباع شده بر بدنه قنديل‌ها شده و تغيير شکل دائمي آن‌ها را سبب مي‌شود. درون غار به ويژه در اعماق آن، تاريکي حکمفرماست از اين رو براي مشاهده قنديل‌هاي بلورين نمکي نياز به چراغ قوه مي‌باشد. در فاصله 160 متري از دهانه ورودي غار، يک درياچه نمک به عمق يک متر وجود دارد. از داخل غار نمکدان، يک جريان آب زيرزميني مي‌جوشد که راه را به خارج مي‌گشايد و پس از حل کردن نمک در مسير حرکت خود، به صورت چشمه نمک در دامنه کوه ظاهر مي‌شود که در گودال مقابل خود، حوضچه‌اي طبيعي به رنگ سفيد به وجود مي‌آورد. منظره اين حوضچه از دور همچون برف زمستاني است. اين چشمه در تمام طول سال جريان دارد.
در ترکيب نمک‌هاي غار نمکدان، عناصر مهمي همچون منيزيم يافت مي‌شود که مي‌تواند به عنوان نمک طبي و به ويژه براي ورزشکاران مورد استفاده قرار گيرد. باقي ماندن و تنفس در داخل اين غار مي‌تواند به بهبود بيماران مبتلا به آسم و ناراحتي‌هاي تنفسي کمک کند.
با بررسي‌هاي به عمل آمده توسط يک گروه دانشمند زمين‌شناس از کشور چک به همراه استادان بخش زمين‌شناسي دانشگاه شيراز در سال 1385 خورشيدي، معلوم شد که غار نمکدان با طول 6400 متر، طولاني‌ترين غار نمکي جهان است. تاکنون بيش از 6000 متر از اين غار شناسايي شده است.
براي دسترسي به غار نمکدان بايد از شهر قشم به سمت غرب جزيره حرکت نمود. پس از پشت سر گذاشتن فرودگاه قشم (فرودگاه ديرستان)، يک جاده آسفالته وجود دارد که به طرف سَلَخ مي‌رود با گذشتن از اين منطقه و ادامه مسير، يک جاده فرعي (نرسيده به کاني) وجود دارد که مراجعه‌کنندگان را به سمت غار هدايت مي‌‌کند.
پيمايش کامل غار نمکدان نيازمند در اختيار داشتن تجهيزات فني مناسب است و بدون اين وسايل، تنها مي‌توان 100 متر ابتدايي غار را طي نمود که البته آن نيز خالي از لطف نيست.