غارهای تاریخی خربس

غار خربس از جمله غارهاي جالب توجه استان هرمزگان و يکي از جاذبه‌هاي گردشگري قشم مي‌باشد که در 15 کيلومتري شهر قشم و سمت راست جاده قشم به روستاي خربس* قرار دارد.
غار خربس داراي معماري صخره‌اي بوده و در نتيجه تخليه ماسه‌ها از داخل حفره‌هاي سنگ‌هاي ارتفاعات روستاي خربس که مشرف به ساحل جنوبي جزيره مي‌باشد، به وجود آمده است.
غار خربس داراي 4 دهانه مي‌باشد که در ارتفاع 20 تا 30 متري واقع شده‌اند و از درون به يکديگر پيوسته مي‌باشند. اين غار از دهليزها، تالارها و اتاق‌هاي متعدد به ابعاد 5.5×4 متر تشکيل شده که به مرور زمان توسط افراد گوناگون و به منظور کاربردهاي گوناگون شکل و سيماي آن‌ها تغيير شکل يافته است.
گفتني است اين غار که از پديده‌هاي کهن زمين‌شناختي به شمار مي‌رود، همراه با ديگر پديده‌ها، کوه‌ها و به طور کلي خود جزيره قشم، دنباله چين‌خوردگي‌هاي رشته کوه‌هاي زاگرس مي‌باشد که در هزاره‌هاي گذشته، از زير آب سر برآورده‌اند.
پبشينه غار خربس به دوره مادها مي‌رسد و محققان معتقدند اين غار نيايشگاه ايزد مهر (يا ميترا) و محل به جا آوردن مراسم مذهبي توسط پيروان آيين ميترائيسم بوده است.
نکته قابل توجه در خصوص غار خربس، وجود خفاش‌هاي دم موشي است که بيشتر در زاويه‌هاي تاريک و بخش انبار ذخاير غار (حفره‌هاي زيرين) زندگي مي‌کنند. بر فراز غار خربس نيز يک جفت عقاب ماهيگير که از انواع نادر و مرغوب عقاب‌هاي جهان مي‌باشند، به چشم مي‌خورند که در ارتفاعات صخره‌اي لانه‌ دارند.
*روستاي بزرگ خربس (خوربيز يا خربز) اکنون کاملاً ويران گشته و جز کلاته گورستان و برکه‌اي از آن باقي نمانده است. اين روستا حداقل تا زمان ساسانيان (1400 سال قبل)، مکاني آباد و محل تردد سياحان و کشتي‌بانان بوده است. پيرامون روستاي خربس را تپه‌هاي کوتاه و بلند مرجاني به صورت دايره‌وار احاطه نموده‌اند.