باغ هفت تنان

جاذبه هاي گردشگري شيراز - باغ تکيه هفت‌تنان يکي از قديمي‌ترين اماکن تاريخي شيراز است. اين باغ به سده‌هاي پيش از عهد زنديه و عمارت آن از بناهاي دوره? کريم خان زند است. اين باغ در بن کوه چهل مقام و در شمال آرامگاه حافظ قرار گرفته‌است.
بيشتر جهانگرداني که در چند سده? اخير به شيراز سفر کرده‌اند باغ تکيه هفت تنان و عمارت زيباي آن را وصف کرده‌اند. مردم شيراز نيز به اين مکان دلبستگي خاص دارند و سابقاً گاه در طلب باران و استجابت دعا روي بدين مکان مي‌آورده‌اند.علت نامگذاري اين بنا به هفت تنان، وجود هفت قبر از هفت عارف در اين باغ است که کريم خان زند روي هر کدام، سنگ بزرگ بدون کتيبه‌اي نصب کرده‌است.
از ديدني‌هاي اين عمارت تالاري است که سقف آن بر دو ستون بزرگ يکپارچه استوار شده و در طاقچه‌هاي بالايي آن، پنج مجلس روي گچ نقاشي شده و از شاهکارهاي نقاشي دوران زنديه محسوب مي‌شود. اين مجموعه در سال‌هاي ???? و ???? شمسي توسط نقاش و هنرمند محمد باقرجهان ميري تعمير و تجديد شد. اين پنج مجلس به ترتيب عبارتند از: درويشي با تبرزين و کشکول، نقش موسي در حال شباني، منظره? شيخ صنعان و دختر ترسا، نقش ابراهيم، و نقش درويش جوان. سنگ‌هاي موجود دراين موزه متعلق به سده‌هاي سوم تا يازدهم هجري قمري است که با انواع خطوط کوفي، ثلث، نستعليق ديواني، توقيع، تعليق- نسخ و… به طرز زيبايي تزيين شده‌است. حوض بزرگي هم در وسط عمارت اصلي به چشم مي‌خورد که در گذشته از آب رکن‌آباد پر مي‌شده‌است. باغ تکيه هفت‌تنان در انتهاي بلوار هفت تنان، روبروي خيابان چهل مقام قرار دارد.