درباره آنتالیا

اين شهر كه به عنوان مركز گردشگري و تفريحي در تركيه محسوب مي گردد داراي جاذبه هاي فراوان و مناظر حيرت انگيزي مي باشد. در اين شهر بلوارهاي زيبا با درختان نخل و لنگرگاهها خود نمائي مي كند. در اين شهر و در بخش قديمي و تماشائي آن منطقه كاله ايجي قرار دارد. بافت خاص منطقه كه شامل خيابانهاي كم عرض و پيچ در پيچ بوده به همراه خانه هاي قديمي كه توسط ديوارهاي قديمي محصور شده ، بسيار جلب توجه مي كند.
بخش کاله ايچي شهر ويران شده و باروهاي اطراف آن به شکل نعل اسب مي باشد. باروها اثر مشترک دوره هاي يونان باستان، روم باستان، بيزانس ها، سلجوقيان و عثماني ها مي باشد. باروها داراي 80 برج مي باشند. در داخل باروها حدود 3000 خانه وجود دارد که شيروانيش با سفال پوشانده شده است. ويژگي هاي اين خانه ها تنها با معماري تاريخي آن خلاصه نمي شود بلکه اين خانه ها نوع زندگاني، سنتها و آداب و رسوم آن دوره‌ها را به بهترين شکل انعکاس مي دهد. در سال 1972 سمتهاي ايچ ليماني وکاله ايچي شهر از سوي سازمان عالي معبدها و اثرهاي قديمي به عنوان منطقه تاريخي ثبت شده و مورد حفاظت قرار گرفته است. در آوريل سال 1984 به خاطر مرمت مجموعه کاله ‌ايچي آنتاليا سيب طلايي اسکارتوريسم از سوي اتحاديه نويسندگان توريسم بين المللي به وزارت فرهنگ اهدا شد.
شهر آنتاليا داراي اماکن تاريخي مهمي ميباشد که از آن جمله ميتوان به آسپندوس ، آمفي تـأتر شهر سيده اشاره کرد.
آکوالند كه يکي از زيباترين مراکز آبي تفريحي ترکيه ميباشد و در منطقه ساحلي کنياآلتي قرارگرفته است. در اين مکان شما و خانواده تان با بهره گيري از سرسره هاي مختلف و بازيهاي آبي متفاوت روز خوبي را سپري مي نماييد .
پاموک کاله از شگفتيهاي بسيار عجيب است. آبهاي کالسيوس با حرارت 35 درجه از ارتفاع 100 متري فرو مي ريزد و استخرهاي بزرگ ومتعددي را تشکيل ميدهد . آب روح معماري اين تشعشعات زيبا بوده و اين مکان بنام قصر پنبه اي مشهور شده است . استخرهاي آبگرم اين ناحيه خواص درماني دارند.
تور كشتي كه شامل گشت دريايي بر روي آبهاي گرم مديترانه ميباشد.
تور رافتينگ كه يک تورآبي بر روي رودخانه خروشان ، سوار بر قايقهاي بادي با پوشيدن جليقه هاي نجات ، لحظات مهيج و شادي آوري را تجربه مي کنيد.
بازديد از شهر قديمي در مركز آنتاليا كه توسط رومي ها بنا شده است و با ديوارهاي بلند كه به سمت دريا ختم مي شود محاصره شده است.
اين شهر داراي دو ساحل معروف توريستي است که استفاده از آن براي عموم آزاد است. ساحل لارا که در شرق آنتاليا قرار دارد و شني مي باشد و ديگري ساحل کني آلتي که در غرب آنتاليا قرار دارد و ساحلي صخره اي است.
شهر بازي اين شهر روبري مركز خريد ميگروس نيز جايي تفريحي براي گردشگران است.
آبشار دودن (Duden) و كورشوفلي (Kursunli) كه در كنار هر كدام از آنها پاركهاي زيبايي وجود دارد از مكانهاي ديدني اين شهر هستند.
فرودگاه بزرگ و مدرن بين المللي آنتاليا در 13 كيلومتري شمال شرق اين شهر واقع شده است.
حمل و نقل عمومي در اين شهر مبتني بر تاكسي اختصاصي، تاكسيهاي ون اشتراكي و تراموا مي باشد.
تاكسيهاي اين شهر تماما به رنگ زرد بوده و محاسبه نرخ كرايه با استفاده از تاكسي متر انجام مي گيرد. با اين وجود كرايه تاكسي در اين شهر نسبتا گران مي باشد. نرخ اوليه تاكسي متر در بدو ورود به وسيله در حدود 2 دلار مي باشد و پس از طي يك مسير 10 كيلومتري در حدود 20 الي 30 دلار با توجه به وضعيت ترافيك مي بايست پرداخت نمود. اين تاكسيها فقط به صورت اختصاصي اقدام به سوار نمودن مسافر مي نمايند.
تاكسيهاي ديگر تاكسيهاي ون هستند كه در شهر آنتاليا به نام دل موش ناميده ميشوند و ظرفيت 10 سرنشين را دارا بوده و به صورت اشتراكي مورد استفاده مسافران قرار مي گيرند. اين تاكسيها در خطوط مشخصي حركت مي نمايند و كرايه آنها ثابت بوده و براي هر نفر در 1.5 لير جديد مي باشد. اين خودروها در طي مسير خود داراي ايستگاه نمي باشند و بنابه در خواست مسافر توقف مي نمايند.
يك خط تراموا نيز در اين شهر وجود دارد كه در خيابان ايشيك لار بموازات خيابان جمهوريت در يك خيابان يكطرفه درحال حركت است. بيشترين فروشگاهها و فست فودها نيز در اين خيابان قرار دارند. (تور آنتاليا)