راهنمای سفر به شهر پوکت در تایلند

تور تايلند - پوکت، بزرگ‌ترين جزيره‌ي کشور تايلند است و به قدري زيبايي و رنگ و شگفتي دارد که گاهي آن را کنار جزاير قناري قرار مي‌دهند؛ يک جزيره‌ي کوچک با آب‌هاي شيشه‌اي، صخره‌هايي پوشيده‌شده با خزه، نخل‌هاي باريک و بلند، ماسه‌هاي نرم و سفيد و شب‌هايي پر از نور و هيجان. سفرکردن به پوکت کار راحتي است، يک فرودگاه بين‌المللي دارد که در شمال جزيره قرار گرفته و هر روز پروازهاي زيادي از همه‌جاي دنيا به آن انجام مي‌گيرد؛ البته از ايران پرواز مستقيمي وجود ندارد و بايد فرودگاه بانکوک را براي ترانزيت انتخاب کنيد. رفتن از فرودگاه به سمت مرکز شهر با تاکسي يا اتوبوس امکان‌پذير است. تاکسي‌ها مجهز به تاکسي‌متر هستند و هزينه‌ي خيلي بالايي ندارند ولي طبعاً از اتوبوس گران‌ترند؛ اتوبوس‌ها را در سطح شهر کم‌تر مي‌بينيد و براي گشتن توي شهر سه تا گزينه‌ي وجود دارد: توک‌توک، تاکسي، ميني‌بوس. توک‌توک‌هاي تايلند ديگر تبديل به يکي از جاذبه‌هايش شده‌اند: موتورسيکلت‌هايي با سه چرخ و کابين خيلي کوچک که بسته به حال و هواي راننده‌اش با رنگ و آويزهاي گل و مهره تزئين مي‌شود؛ کم پيش مي‌آيد توريستي به آن طرف‌ها برود و توک‌توک‌سواري را تجربه نکند؛ کرايه‌ي مشخصي ندارند و بيشتر به صورت توافقي بين مسافر و راننده تعيين مي‌شود. ميني‌بوس‌ها هم در سطح جزيره، ايستگاه‌هاي متعدد و کرايه‌ي ثابتي دارند و اگر وقت داشتيد، مي‌توانيد سوار يکي از اين‌ها شويد و محله‌هاي مختلف را ببينيد و از هر جا خوش‌تان آمد، پياده شويد. البته تمام رفت‌وآمدها بستگي به فصل سفر دارد؛ در بيشتر ماه‌هاي سال، هواي پوکت گرم و شرجي است و در تمام فصل‌ها هم امکان بارش باران وجود دارد، گرچه زمستان‌ها بيشتر است. با اين همه، بهترين وقت سفر، از ماه نوامبر تا ماه فوريه است که دريا گرم و آرام است.

فراموش نکنيد پوکت يک جزيره است و طبيعي است که تمام خوش‌گذراني‌ها کنار دريا اتفاق بيفتد؛ بيشتر هتل‌ها هم نزديک ساحل هستند و مرکز جزيره را جايي خلوت و دنج براي ساکنين محلي نگه داشته‌اند. در پوکت، مانند هر شهر توريستي ديگري، انتخاب‌هاي بيشماري در مورد محل اقامت مي‌توانيد داشته باشيد؛ هتل‌هاي متنوع با سرويس‌هاي مختلف و قيمت‌هاي باورنکردني؛ معمولاً هزينه‌اي که براي اقامت در پوکت مي‌پردازيد، مي‌تواند خيلي کم‌تر از هزينه‌ي همين هتل در شهري ديگر باشد. از مجموعه‌ هتل‌هاي هيلتون و هتل Le Meridien با دکوراسيون زيبا و چشم‌انداز رو به جنگل‌هاي کناره‌ي دريا تا هتل‌هاي کوچک‌تر سه ستاره، همه مهمان‌نوازهاي خوبي هستند.

پوکت سواحل عمومي زيادي دارد ولي دو تا از مهم‌ترين‌هايشان، ساحل پاتونگ و ساحل کارون هستند. ساحل پاتونگ بزرگ‌تر است و به دليل نزديکي به بيشتر هتل‌ها و مراکز خريد، ساحلي پرجنب‌وجوش‌تر است؛ در حالي که ساحل کارون، براي آدم‌هايي که به دنبال آرامش و منظره‌هاي بکر هستند، جاي مناسب‌تري است. در تمام سواحل، بازي‌هاي آبي – مثل شنا، غواصي و اسکي روي آب - انجام مي‌شود. غواصي در اقيانوسي فيروزه‌اي بايد خاطره‌ي فراموش‌نشدني‌اي بسازد؛ لباس و تجهيزات و مربي را در اختيارتان مي‌گذارند و تنها به عهده‌ي شماست که از دنياي زير آب لذت ببريد؛ ماهي‌ها، صدف‌ها و صخره‌هاي کوچک رنگي زير اقيانوس را تماشا کنيد و مرجان‌ها را لمس کنيد. مي‌توانيد با کمي دست‌ودلبازي ماهي‌ها را هم سمت خودتان بکشانيد: تکه‌اي نان دست‌تان بگيريد و ببينيد که چه‌طور ماهي‌هاي کوچک رنگارنگ دور دست شما مهماني مي‌گيرند.

به غير از قايق‌هاي تندروي سفيدرنگ، بد نيست براي گشت‌زدن در دريا، حواس‌تان به قايق‌هاي پارويي هم باشد. سوار بر قايق‌هاي چوبي و پاروزدن‌هاي آرام ميان دريايي شفاف، مي‌تواند تا روزها شما را سر حال نگه دارد.

يکي از ديدني‌هاي پر طرفدار پوکت را مي‌توانيد در نزديکي ساحل پاتونگ ببينيد، وقت‌گذراني در پوکت فانتاسي با برنامه‌هاي شبانه‌ي آتش‌بازي، نمايش فرهنگ و سنت تايلندي، نمايش و رقص فيل‌ها و بازار صنايع‌دستي تماشايي‌اش، مي‌تواند شبي باشکوه بسازد.

در پوکت هم مانند ديگر شهرهاي تايلند، معبد و مجسمه‌هاي بودا زياد ديده مي‌شود ولي مهم‌ترين معبد پوکت، معبد چالونگ است که احترام و اهميت خاصي براي اهالي دارد. ورود به اين معبد براي همه آزاد است، اما بايد لباس شما پوشيده باشد و کفش‌هايتان را هم از پا در آوريد؛ غريبه‌ها هم مي‌توانند اين‌جا شمع يا عود روشن کنند و يا پولي را به عنوان نذر به معبد هديه دهند.

نزديک به معبد چالونگ، باغ‌وحش پوکت با حيوانات مختلف و بازيگوش، جايي دوست‌داشتني براي بچه‌ها و البته بزرگ‌ترهاست. از شامپانزه‌هاي بامزه که حرکات آدم‌ها را تقليد مي‌کنند و رقص گروهي فيل‌ها تا هنرنمايي تمساح‌ها مي‌تواند تنها در باغ‌وحشي در تايلند اتفاق بيفتد و از دست‌دادنش باعث پشيماني شود. يکي از چيزهايي که در اين باغ‌وحش نبايد فراموش‌ کرد، آب‌ميوه‌هاي خوشمزه‌اي است که در دکه‌هاي جلوي در مي‌فروشند. چيزي شبيه به يخ‌دربهشت با ميوه‌هاي طبيعي و يا شيره‌ي نارگيل، نوشيدني‌اي شيرين و خنک که با آفتاب درخشان پوکت حتماً مي‌چسبد. درکل غذاها و نوشيدني‌هاي پوکت به صورتي است که بهتر است نگران رژيم غذايي و پرخوري‌هاي معمول سفر نباشيد. اين‌جا غذاهاي دريايي حرف اول را مي‌زنند و همه چيز با ميوه‌ها و سبزيجات تازه تهيه مي‌شود. ميگوهاي کبابي‌شده با سس دودي و يا سالاد تايلندي را که مخلوطي از نودل و گوجه‌فرنگي و آووکادو با ادويه‌جات تايلندي است، حتماً امتحان کنيد.

بعيد است از پوکت شنيده باشيد و آوازه‌ي جزاير في‌في به گوش تان نرسيده باشد؛ جزاير في‌في مجموعه‌اي از شش جزيره است که حدود 48 کيلومتر با پوکت فاصله دارند و با کشتي‌هاي کوچک تفريحي به آن‌ها رفت و آمد مي‌کنند. دو تا جزيره‌ي مهم آن‌ها، في‌في کوچک و في‌في بزرگ است که در في‌في کوچک کسي ساکن نيست و يک غار ديدني به نام Viking Cave دارد که اسمش را از نقش‌ونگارهاي روي ديوار برداشته‌اند. تمام داستان‌هاي ساحل پوکت، در جزاير في‌في هم جريان دارد. کشتي‌ها بين راه توقف مي‌کنند و اجازه مي‌دهند که توي آب برويد و شنا کنيد، هرچند شيرجه‌زدن از روي صخره‌هاي في‌في مزه‌ي ديگري دارد. براي تور في‌في مي‌توانيد در قسمت اطلاعات هتل خودتان يا باجه‌هايي که براي اين تورها در مراکز خريد وجود دارد، ثبت‌‌نام کنيد.

پوکت چند تا مرکز خريد بزرگ دارد که مجموعه‌اي از برندهاي مطرح را يک‌جا جمع کرده‌اند. مرکز خريد جانگ‌سيلون که در ساحل پاتونگ قرار گرفته، مرکز خريد بزرگي است که علاوه بر فروشگاه چند تا رستوران خوب هم دارد. ولي براي خريد ارزان‌تر، مي‌توانيد سري به امتداد ساحل پاتونگ بزنيد، در اين‌جا مغازه‌هاي زيادي هستند که فروشنده‌هاي اهل چانه‌زدني دارند. بزرگ‌ترين مرکز خريد پوکت، سنترال فستيوال کمي با مرکز شهر فاصله دارد ولي خيلي هم دور نيست. يکي از بهترين و زيباترين چيزهايي که خوب است از پوکت بخريد، دستبندها و گردنبندهاي سنگي با رنگ‌هاي درخشان‌شان است. اگر به درد خودتان نمي‌خورد، حداقل سوغاتي خوبي است، براي مشابه‌شان در ايران حداقل بايد ده برابر پول بدهيد.