راهنمای سفر به شهر استانبول ترکیه

تور ترکيه - قرار گرفتن استانبول بين دو درياي سياه و درياي مرمره، تابستان‌هاي شرجي و زمستان‌هاي پر از برف و باراني برايش ساخته. بهترين وقت سفر، فصل بهار و اوايل پاييز است که دماي هوا حداکثر 23 درجه مي‌شود و رطوبت هم بسيار پايين است. بعد از وارد شدن به استانبول و از همان داخل فرودگاه آتاتورک شايد اولين چيزي که توجه مسافران را جلب مي‌کند، پرچم‌هاي قرمز ترکيه است که از همه جا آويزان هستند؛ علاقه و تعصب ترک‌ها به مليت‌ و رهبرشان آتاتورک باعث شده که شهر بزرگ استانبول هميشه در يک جشن ملي به نظر برسد. فرودگاه در بيست‌کيلومتري غرب شهر واقع شده و تا مرکز شهر با تاکسي حدود نيم ساعت فاصله دارد. کرايه‌ي تاکسي نسبتاً گران است و مي‌شود همين مسير را با مترو، اتوبوس يا تراموا هم طي کرد. بستگي به حال و حوصله‌ و انتخاب خودتان دارد. ايستگاه مترو از سالن اصلي فرودگاه ده دقيقه‌اي پياده‌روي دارد ولي بسيار راحت و ارزان است، به شرطي که شما از آن آدم‌هايي نباشيد که همه چيز را توي چمدان با خودشان اين طرف و آن طرف مي‌برند.

براي اقامت در استانبول، اگر خيلي اهل گشت و گذار هستيد و ترجيح مي‌دهيد از جاهاي ديدني دور نباشيد، بهتر است که در يکي از دو محله‌ي تقسيم يا سلطان‌احمد هتل بگيريد. تقسيم اصلي‌ترين بخش جديد استانبول در قسمت اروپايي و سلطان‌احمد مرکز بخش قديمي در همين قسمت است. هر دوي اين‌ها به مراکز خريد و ديدني‌هاي تاريخي نزديک هستند و هتل‌هايي با سرويس‌هاي متنوع و قيمت‌هاي متوسط دارند؛ ولي براي يک هتل لوکس‌تر با چشم‌اندازي به درياي مرمره، بايد در بخش غربي و اطراف فرودگاه جستجو کنيد.

محبوب‌ترين جذابيت استانبول براي مسافران، کاخ‌ها، مسجدها، کليساها و قصرهايي است که قدمت آن‌ها به امپراطوري رومي‌ها، بيزانس و دوره‌ي عثماني‌ها مي‌رسد. يکي از مشهورترين آن‌ها مسجد سلطان احمد در همين محله‌ي سلطان‌ احمد است با معماري زيبا و شش مناره‌ي آبي که به مسجد آبي معروف شده. روبه‌روي مسجد سلطان‌احمد، موزه‌ي تماشايي ايا صوفيه قرار گرفته که سرسراي وسيعش، دنيايي از فرهنگ و هنر اسلامي ترکيه را در خودش دارد. در بالاي منطقه‌ي سلطان‌احمد و نزديک به شاخ‌طلايي، مدخلي که بخش قديمي و جديد استانبول را از هم جدا مي‌کند، کاخ توپ‌کاپي است که نزديک به چهارصد سال مرکز سلاطين عثماني بوده و امروز کلکسيوني از چيني‌ها، جواهرات، لباس‌ها و تخت‌هاي طلاکوب عثماني را به نمايش مي‌گذارد و چشم‌انداز زيبايي نيز به تنگه‌ي بسفر دارد؛ تنگه‌ي بسفر همان تنگه‌اي است که درياي سياه و مرمره را به هم وصل مي‌کند و استانبول را بين آسيا و اروپا تقسيم کرده. کاخ دولما باغچه نيز در ساحل تنگه‌ي بسفر قرار گرفته؛ دولما باغچه به چلچراغ خيلي بزرگش مشهور است، تمام ساعت‌هاي اين کاخ روي نه و پنج دقيقه، ساعتي که آتاتورک در تاريخ 10 نوامبر 1938 در دولما باغچه از دنيا رفت، ثابت مانده‌اند.

استانبول يکي از شهرهايي است که تقريباً تمام وسايل نقليه‌ي عمومي را دارد: تاکسي‌هاي شخصي، تاکسي‌هاي اشتراکي يا همان دولموش‌ها، تراموا، اتوبوس و ميني‌بوس، مترو و حتي قايق براي عبور و مرور بين بخش آسيايي و اروپايي. ولي يکي از جاهايي که به تاکسي نيازي نيست و پياده‌روي خوش مي‌گذرد، خيابان معروف استقلال در استانبول است؛ خياباني طولاني که از ميدان تقسيم شروع مي‌شود و ورود ماشين به آن ممنوع است و تنها يک ترامواي قديمي اجازه دارد طول خيابان را طي کند. دو طرف خيابان سنگ‌فرش استقلال مملو از فروشگاه‌ها، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و رستوران‌ است و گروه‌هاي موسيقي در پياده‌رو برنامه اجرا مي‌کنند. اگر دوست داشته باشيد، هنرمنداني هستند که با کم‌تر از پنجاه لير چهره‌ي شما را نقاشي مي‌کنند. چرا که نه؟ حداقل يادگاري جالبي است. اگر خريدکردن از فروشگاه‌هاي اين خيابان شما را راضي نمي‌کند، سري به دو مرکز خريد بزرگ کانيون و جواهير در خيابان بويوکدر بزنيد. جواهير يکي از بزرگ‌ترين مراکز خريد در اروپاست و تمام برندهاي مطرح دنيا را اين‌جا مي‌توان پيدا کرد.

يکي از چيزهايي که همه‌جاي استانبول، توي هر خيابان و کوچه‌اي وجود دارد، کافه و رستوران است. رستوران‌هاي محلي با تنوع غذايي خيلي زياد، کباب‌سراها، رستوران‌هاي دريايي و مديترانه‌اي، پيتزاها و فست‌فودها و رستوران‌هاي مخصوص گياه‌خواران، از استانبول يک شهر خوشمزه ساخته‌اند. با اين همه رفتن به استانبول بدون خوردن کومپير و کوفته‌کباب‌هاي ترکي، لطفي ندارد.

از درياي زيباي مرمره، تنها به آب‌هاي گرم و ساحل زيبايش اکتفا نکنيد؛ اتفاقات زيباتري اين‌جا مي‌افتد: درياي مرمره داراي نه جزيره‌ي کوچک و ديدني است که به آن‌ها شبه‌جزاير آدولار مي‌گويند. هر روز کشتي‌هايي به اين جزيره‌ها رفت و آمد مي‌کنند، بليط رفت و برگشت کم‌تر از بيست‌هزارتومان است و بين يک ساعت تا يک ساعت‌ونيم زمان مي‌برد. بزرگ‌ترين جزيره، بيوک‌آدا ست که عبور و مرور وسايل نقليه‌ي موتوري در آن ممنوع است و رفت و آمد با دوچرخه و درشکه انجام مي‌شود. فصل گرما، ورزش‌هاي آبي در جزيره‌ها ممکن است و خوردن يک ناهار در محيط منحصربه‌فردشان حتماً خوش مي‌گذرد.

اگر وقت کافي داشتيد، ديدن اين‌ها را هم در استانبول از دست ندهيد:
- رقص رنگ‌ها، نمايشي است از سنت‌هاي ده ناحيه‌ي کشور ترکيه که هر شب ساعت 7:30 در مرکز فرهنگي FKM اجرا مي‌شود و علاوه بر آشنايي با قسمت‌هايي از فرهنگ ترکيه، به خاطر طراحي زيباي نور و لباس‌ها، تماشايي است.
- بازار صنايع دستي در منطقه‌ي فاتح، بازاري ديدني از سوغاتي‌هاي ترکيه و ادويه‌ها و سبزيجات محلي.