جاذبه های گردشگری قشم

آسموني: جزيره قشم بزرگ ترين جزيره خليج فارس و جزو استان هرمزگان محسوب مي شود که از طبيعتي شگفت انگيز و پيچيده برخوردار مي باشد.
دوستداران طبيعت؛ جاذبه هاي طبيعي اين جزيره را عجايب هفتگانه مي خوانند و عقيده دارند در پهنه اي ???? کيلومتر مربعي، وجود چنين طبيعتي تنها با واژه “بي نظير” قابل توصيف است.
جزيره قشم علاوه بر برخورداري از ويژگي هاي طبيعي، از موقعيت خاص استراتژيک در صحنه سياست نيز برخوردار است.

ديدني ها و جاذبه هاي گردشگري جزيره قشم به سه گروه اصلي تقسيم مي شود:
گروه ?- جاذبه هاي طبيعي براي دوستداران طبيعت، محيط زيست، تفريحات ورزشي ساحلي و دريايي، پژوهشگران علوم زمين، محققان علوم جانور شناسي و …
گروه ?- جاذبه هاي فرهنگي براي دوستداران هنر، فرهنگ، آداب و رسوم بومي سنتي
گروه ?- جاذبه هاي تجاري مناسب براي خريد از بازارهاي سنتي و مدرن

–> جاذبه هاي طبيعي قشم
غار نمک
در فاصله ??کيلومتري شهر قشم، در بخش انتهايي جنوب غربي جزيره ( تقريبا به موازات ساحل جنوبي ) کوه گنبدي شکل به ارتفاع ??? متر از سطح دريا غار نمک قرار دارد.
وجود رگه هاي سفيد نمک بر بدنه اين کوه از دور منظره اي جالب و ديدني را نمايان مي سازد .
فاصله دهانه غار نمک از جاده همجوار ساحل دريا حدود ? کيلومتر است که توصيه مي شود با پاي پياده پيموده شود. درون غار نمک به ويژه در اعماق آن، تاريک است و براي مشاهده استالاکيت هاي بلورين نمک نياز به چراغ قوه پرنور است. سقف غار نمک را قنديل هاي مرمرين و بلورين در اشکال مختلف پوشش داده اند و منظره اي بديع به وجود آورده اند.

جريان آب نمک در کف غار نيز از منظره هاي دلپذير غارهاي نمکي جزيره قشم است.
رطوبت هواي جزيره و نفوذ آب در غارها سبب فروچکيدن آب نمک اشباع شده بر بدنه قنديل ها مي شود و شکل آن را پيوسته تغيير مي دهد.
از دل کوه نمکدان يک جريان آب زير زميني دائمي مي جوشد و راه را به خارج مي گشايد که پس از حل کردن نمک در مسير حرکت خود به صورت چشمه نمک در دامنه کوه ظاهر مي شود و در گودال مقابل خود حوضچه اي طبيعي به رنگ سفيد به وجود مي آورد.

منظره اين حوضچه از دور همچون برف زمستاني ديدني است. اين چشمه در تمام طول سال جريان دارد.
نمک هاي غار نمک از بهترين نوع نمک سر سفره شناخته شده است و در ترکيب آن عناصر ديگري همچون منيزيم وجود دارد به همين دليل مي تواند به عنوان نمک طبي به ويژه براي مصرف ورزشکاران حرفه اي به صورت کپسول مصرف شود.
با بررسي هاي به عمل آمده توسط زمين شناسان دانشگاه شيراز و کشور چک معلوم شده که اين غار، طولاني ترين غار نمک جهان ( به درازاي ???? متر ) است.
نظير غار نمک جزيره قشم در کمتر نقطه اي از ايران ديده شده است. تحقيقاتي که اخيرا بر روي فضاي داخلي غار نمک انجام شده است، حاکي از قابليت ويژه آن است.
باقي ماندن و تنفس در داخل غار نمک قشم مي تواند به بهبود بيماران مبتلا به آسم و ناراحتي هاي تنفسي کمک کند.
ارزش ديدن مسير غار نمک و محيط اطراف آن همراه با تسهيلات جهانگردي لازم به حدي است که بخش اعظم نياز ايرانيان و خارجيان شيفته به ديدار از مناطق ديدني منحصر به فرد کره زمين را برآورده مي نمايد

- منبع، پورتال آسموني