بهترین غذاهای سنتی در بازارهای استانبول

تور ترکيه - بسياري از تجار، صنعتگران، باربرها و خريداران محلي که روز خود را در بازار معروف شهر قديمي استانبول سپري مي کنند خيلي از لحاظ غذايي به شکم خود مي‌رسند. چون آنها در اين منطقه در مسير راه‌شان طعم غذ‌ا را زياد چشيده‌اند، زماني‌که موقع تشخيص تازه ترين، سريع‌ترين و خوشمزه‌ترين غذاي اين منطقه بشود آنها بهترين راهنماي ممکن هستند.
طرفداران غذاهاي سنتي ترکيه، با تحقير کردن شکم‌پرستي آدم‌هاي شکمو و استقبال از غذ‌اهاي ارزان، اغلب در صف غذ‌اهاي مورد‌ علاقه خود قرار مي گيرند. گشتن در بازار بزرگ و پر جنب‌و‌جوش استانبول واقعا” خسته‌کننده است. گاهي اوقات براي جان گرفتن بايد توقف کرد.

بهترين دانر کباب
اگر از مغازه ‌دارن بپرسيد که چه کسي بهترين دانرکباب را در اين منطقه مي دهد، احتمالا” جواب همگي يکسان است: ” البته شاهين اوستا! “. مدل آقا شاهين در منطقه دونرسي شاهين اوستا خاصيت گوشت بره را دارد که همراه با پياز و گوجه در نان قرار مي‌دهند و سپس سماق را روي آن مي‌پاشند. بدون ترديد خوشمزه است و ناهاري ارزان و خوشمزه به حساب مي‌آيد. مغازه‌‌ي بخر و ببر او دريچه‌اي دارد که غذا را به صورت بيرون‌بر به مشتريان تحويل مي دهد و داخل خيابان باريکي در حاشيه شرقي بازار، پشت مسجد نوروسماني واقع شده است.

دولماسي و کباب در خيابان خلوت
بعد از گذر از بين توريست‌ها در زمان صبح، چانه زدن با مغازه‌دارن، بعضي از بازديدکنندگان در بازار بزرگ احساس مي‌کنند بايد براي خوردن دولماسي در بعدازظهر بازار را ترک کنند. اما آنهايي‌ که روح مقاوم‌تري دارند از خيابان اصلي و شلوغ ياگليک‌سيلار کادسي برمي‌گردند و تقاضاي ميزي جلوي گزينتپ بورک اوکاکباسي مي‌کنند. اوکاکباسي معروف (غذاخوري‌اي که مشتريان مي‌توانند کباب‌شان را در حين پختن بالاي زغال‌سنگ تماشا کنند). کباب ادويه‌دار در اينجا يک وعده غذايي درست و حسابي براي افرادي است که قصد دارند بعد‌ از صرف غذا فورا به بازار برگردند و دولماسي لذيذ )بادمجان وفلفل قرمز که با برنج و سبزي پر شده است) غذاي مورد علاقه براي افرادي است که گياه‌خوارند.

آين دورام
اوکاکباسي معروف، واقع در نزديکي کيليسيلار کاپيسي است، که مورد توجه بسياري از دلالان ارز است که در نزديکي خيابان خلوت با صداي بلند به کار خود مشغولند، بنابراين لازم است قبل از گرفتن صندلي در ميز مشترک، در انتظار نوبت بمانيد. کباب دورام سفارش دهيد(گوشت کبابي آماده شده که در نان نازک داغ پيچيده‌ شده است) و بعد از آماده شدن خودتان مي‌توانيد به آن گياهان معطر، خيارشور و فلفل سبز کبابي فراوان اضافه کنيد. معمولا انتخاب برتر در منو، مرغ کباب دورام است.

بهترين پايدهايي که با آتش هيزم درست مي شوند
يافتن پک پايد و سالن پيتزايي که متعلق به يک کارگر است، واقعا ماجراجويي است، زيرا در يک مسير باريک و پرپيچ و خم در پشت بناي تاريخي بووک وليدخان(کاروانسرايي بزرگ در قرن هفدهم که درست در قسمت شمالي بازار بزرگ واقع است) پنهان شده است. سرآشپزان دائما اجاق هيزم‌ سوز را پر از هيزم نگه مي دارند و ارزان‌ترين وخوشمزه‌ترين پايدها را به مردم شهر عرضه مي کنند. نيازي به گفتن نيست که آنها را بايد داغ داغ خورد.