۷ مکان تاریخی در استانبول

استانبول يکي از شهر‌هاي زيبا و تاريخي ترکيه است که در گذشته به‌ عنوان پايتخت شرقي امپراطوري رم نيز به حساب مي‌آمد و به‌ همين دليل به‌ مدت ???? سال مرکز گردهمايي‌هاي سياسي بوده است. اما در عصر حاضر يکي از اصلي‌ترين دلايل گردشگران براي سفر به استانبول در بازديد از مکان‌هاي تاريخي خلاصه مي‌شود. در اين مقاله از کجارو برترين مکان‌هاي تاريخي شهر استانبول ليست شده‌اند که بازديد از آن‌ها را نبايد در سفر خود به استانبول فراموش کنيد. تور ترکيه

اياصوفيه (Hagia Sophia)
اياصوفيه يکي از معروف‌ترين جاذبه‌هاي تاريخي در استانبول است که گنبدي بزرگ روي آن وجود دارد و همين گنبد يکي از اصلي‌ترين ويژگي‌هاي اين مسجد به‌شمار مي‌رود. سبک معماري اين بنا دوران بيزانس را به‌خاطر مي‌آورد. گفتني است که اين مسجد يکي از نماد‌هاي اصلي استانبول و ترکيه به‌حساب مي‌آيد. مسجد مذکور در سال ??? توسط امپراطور يوستينيانوس (Justinian) ساخته شده است و اکنون حدود هزاران سال عمر دارد. البته با وجود اينکه در حال حاضر اين مکان به‌عنوان مسجد شناخته مي‌شود اما در دوره‌هايي نيز به‌ عنوان کليساي جامع ارتدوکس عمل کرده و تا سال ???? نيز مقر اسقف قسطنطنيه بوده است. بعد از گذشت اين دوره، مکان مذکور حدود ??? سال نقش مسجد مسلمانان را داشت. اما در سال ???? تحت فرمان جمهوري ترکيه (آتاتورک)، اين مکان به‌عنوان موزه در اختيار گردشگران قرار گرفت. در حال حاضر اياصوفيه دومين موزه پربازديد در ترکيه است که پيش از آن نيز کاخ Tapkapi قرار دارد. سالانه از اين موزه حدود ? ميليون بازديد انجام مي‌شود که تمام گردشگران نيز محو زيبايي‌هاي داخلي آن مي‌شوند. در بخش‌هاي زيادي از فضاهاي داخلي اين مکان از موزائيک‌هاي طلايي استفاده شده است و البته در اين مدت شاهد مرمت‌هاي زيادي نيز در اياصوفيه بوده‌ايم.

آدرس: ترکيه – استانبول – Alemdar Cd. No:2 – Cankurtaran Mh
شماره تماس: ????????????+
کاخ Tapkapi
ساختار کلي کاخ توپکاپي بدين شکل است که در هر چهار طرف آن حياط بزرگي وجود دارد و در اين بين نيز شاهد برخي ساختمان‌هاي نسبتا کوچک هستيم. گفتني است که يونسکو اين مکان را يک نمونه بارز از قصر‌هاي گروهي دوره عثماني خوانده است. از بالاي شبستان اين کاخ، ديد بسيار خوبي به Golden Horn (مسير يک رودخانه) و درياي مرمره وجود دارد. گفتني است که اين کاخ به مدت ??? سال (از سال ???? تا ????) محل اقامت سلاطين عثماني بوده است و البته در اين مکان مراسم بسيار زيادي نيز برگزار شده است. در حال حاضر کاخ توپکاپي يکي از برترين جاذبه‌هاي تاريخي استانبول به‌شمار مي‌رود و سالانه افراد بسياري از آن بازديد مي‌کنند. معماري جالب اين بنا نيز براي گردشگران بسيار هيجان‌انگيز است. آثار خطاطي شده‌اي در اين کاخ وجود دارند که در کنار لباس‌ها و ظروف چيني جلب توجه مي‌کنند. گفتني است که در کاخ توپکاپي بسياري از آثار مقدس دنياي اسلام نيز نگهداري مي‌شوند.

آدرس: ترکيه – استانبول – Cankurtaran Mh
شماره تماس: ????????????+
قصر زيرزميني (Basilica Cistern)


Basilica Cistern در حقيقت يک قصر است که در قنات ساخته شده و محل قرارگيري آن نيز در فاصله ??? متري از غرب اياصوفيه است. اين قصر زيرزميني عمر زيادي دارد و يکي ديگر از آثار ارزشمند است که از دوره امپراطوري يوستينيانوس (Justinian) باقي مانده است. در حقيقت اين مکان در قرن ششم ساخته شده و ابعاد بزرگي دارد. اين مکان بعد از تسلط امپراطوري عثماني در سال ???? به‌عنوان مکاني براي تامين آب کاخ‌هاي قسطنطنيه استفاده مي‌شد. Basilica Cistern در زميني به‌وسعت ?? هزار متر ساخته شده است و داراي ستون‌هاي بسيار زيادي است که ساختاري شبيه به جنگل را به‌ وجود آورده‌اند. گفتني است که در اين کاخ زير‌زميني هواي مرطوبي را شاهد هستيم که براي تابستان‌هاي گرم ترکيه مکان مناسبي است.

آدرس: ترکيه – استانبول – Yerebatab Cd. 1.3 – Alemdar Mh
شماره تماس: ????????????+
مسجد سلطان احمد (Sultan Ahmet Mosque)


مسجد سلطان احمد بين سال‌هاي ???? تا ???? توسط وي ساخته شد و هدف از اين کار نيز نشان دادن قدرت عثماني بود. در حال حاضر اين مسجد تبديل به يکي از نماد‌هاي ترکيه شده است و ساختار بسيار زيبايي دارد که در بسياري از عکس‌هاي استانبول قابل مشاهده است. اين مسجد داراي گنبد‌هاي بسياري است که به‌صورت پله‌اي (بزرگ و کوچک)‌ هستند و در کنار آن‌ها ? مناره را نيز شاهد هستيم. حياط اين مسجد در واقع بزرگترين حياط در بين مساجد عثماني است. در فضاي داخلي نيز تعداد زيادي از کاشي‌هاي آبي رنگ وجود دارند که براي تزئينات مورد استفاده قرار گرفته‌اند. البته همين کاشي‌هاي آبي رنگ باعث شده است که مردم محلي، مسجد مذکور را به‌نام مسجد آبي بشناسند. اين مسجد يکي از برترين مکان‌هاي تاريخي استانبول به‌حساب مي‌آيد و بازديد از آن براي گردشگران آزاد است. اما گفتني است که چون در حال حاضر اين مسجد با اهداف ديني مورد استفاده قرار مي‌گيرد، بازديدها در آن به صورت کنترل‌شده انجام مي‌شود.

آدرس: ترکيه – اسنابول – At Meydani No:7 – Sultanahmet Mh
شماره تماس: ????????????+
روملي حضار (Rumelihisari)


روملي حضار در بين مردم به‌عنوان قلعه روملي شناخته مي‌شود. اين قلعه از ?? ديوار بلند و برج تشکيل شده است و حياط آن نيز بسيار سرسبز است. اين قلعه در بخش اروپايي استانبول واقع شده و در باريک‌ترين بخش از تنگه بسفر مي‌توانيد از آن بازديد کنيد. گفتني است که ساخت اين قلعه حدود ? ماه در سال ???? به‌طول انجاميد و دستور ساخت آن نيز مربوط به سلطان‌محمد دوم مي‌شود. هدف از ساخت اين قلعه آماده‌شدن دولت عثماني براي حمله به قسطنطنيه بود که باعث سقوط امپراطوري بيزانس نيز شد. البته بسياري از بخش‌هاي داخلي اين قلعه بعد از زلزله‌اي که در استانبول اتفاق افتاد، دچار آسيب شده‌اند. در حال حاضر اين قلعه در اختيار عموم قرار دارد و گاهي اوقات شاهد برگزاري کنسرت‌ها و تئاتر‌هايي نيز در اين مکان هستيم.

آدرس: ترکيه – استانبول – Yahya Kemal Cd
شماره تماس: ????????????+
کليساي چوره (Chora Church)


کليساي مقدس در چوره يکي از کليسا‌هاي ساخته شده در دوره بيزانس است که در بسياري از ديدگاه‌ها به‌عنوان خواهر کوچک اياصوفيه شناخته مي‌شود. البته همانند اياصوفيه، اين کليسا نيز در قرن شانزدهم تبديل به مسجد عثماني شد و در حال حاضر نيز به‌عنوان موزه مورد استفاده قرار مي‌گيرد. کليساي چوره از لحاظ ابعاد تاحدودي شبيه به اياصوفيه است و البته زيبايي‌هاي خاص خود را نيز دارد. در حقيقت اين کليسا در بخش خارج از ديوار‌هاي اصلي شهر ساخته شده است و در بخش‌هاي داخلي اين بنا نيز شاهد موزائيک‌کاري‌هاي مربوط به قرون‌وسطا هستيم. در داخل کليساي چوره نقاشي‌هاي ديواري نيز وجود دارد که مربوط به سال ???? مي‌شوند.

آدرس: ترکيه – استانبول – Kariye Cami Sk. No:26 - Ayvansaray Mh
شماره تماس: ????????????+
برج گالاتا (Galata Tower)


اين برج در سال ???? براي گسترش مستعمره زنوايي ساخته شد. گالاتا ساختاري استوانه‌اي دارد و مردم محلي آن را the Christea Turris مي‌شناسند. اين برج در بخش Karakoy قرار دارد و در حقيقت در بخش شمالي Golden Horn که به بسفر (Bosphorus) متصل مي‌شود، واقع شده است. گالاتا براي چندين قرن بلندترين ساختمان در شهر بود و در حال حاضر نيز يکي از مکان‌هاي است که با نگاه به افق مي‌توان آن را مشاهده کرد. گردشگران زيادي به اين منطقه سفر مي‌کنند. با وجود اينکه براي بازديد از برج گالاتا بايد در صف‌هاي طولاني بايستيد، ولي ثمره اين انتظار، بالا رفتن از طريق آسانسور و مشاهده منظره‌اي ??? درجه از اين شبه‌جزيره تاريخي است که بسيار هيجان‌انگيز خواهد بود.