با جزایر پرنس در استانبول آشنا شوید

تور ترکيه - جزاير پرنس، مجموعه جزايري متشکل از ? جزيره در درياي مرمره هستند. در کشور ترکيه اين مجموعه جزاير صرفا با نام آدالار شناخته مي‌شوند و مقصد مناسبي براي گردشگران به حساب مي‌آيند. 

راهنماي کوتاه سفر به استانبول
مجموعه جزاير آرام، سرسبز و عاري از اتومبيل پرنس تفاوت بسيار زيادي با شهرهاي بزرگ دارند، به طوري که براي استراحت، آرامش يافتن و فرار از هياهو و ترافيک شهرهاي بزرگ مکان بسيار مناسبي هستند. بعد از ديدار از استانبول، با لنج‌هاي مسافربر به اين جزاير مي‌رسيد و به محض ورود اين تفاوت را احساس خواهيد کرد. اگر چه در تعطيلات آخر هفته و مخصوصا در فصل تابستان اين جزاير بسيار شلوغ و پرازدحام مي‌شوند، اما در مجموع فضا و حال و هواي اين جزاير بسيار آرامش‌بخش است. به علت محدوديت‌هاي ساخت‌ و‌ ساز و ممنوعيت ورود اتومبيل به اين جزاير، حال و هواي قديمي و پر از آرامش آن هنوز حفظ شده است. در اين جزيره اتومبيل وجود ندارد و حمل و نقل عمومي با دوچرخه يا درشکه‌هاي اسبي صورت مي‌گيرد. محيط آرام، خلوت و همچنين زيبايي‌هاي طبيعي از جمله جاذبه‌هاي اصلي اين جزاير محسوب مي‌شوند. مناطقي پوشيده از درخت و جنگل و تپه ماهور با نسيمي تازه و پرطراوت که رايحه‌اي ملايم از عطر کاج را به مشام مي‌رساند، افسون و جادويي است که هر گردشگري را به سمت خود مي‌کشاند. به خاطر وجود لنج‌هاي مسافربر که دائما در منطقه رفت‌وآمد مي‌کنند، مي‌توانيد با سفري کوتاه، اين جزاير زيبا را نيز ببينيد، به طور حتم گشت‌و‌گذار در اين منطقه تجربه‌اي بکر و بي‌نظير خواهد بود.
طي ادوار گذشته، اين جزاير کاربردهاي متفاوتي داشته‌اند. در دوران امپراطوري بيزانس، افرادي از خانواده سلطنتي که به هر دليلي مورد غضب و نفرت امپراطور واقع مي‌شدند، براي نجات جان خود به اين جزاير پناه مي‌بردند. در دوران سلطنت عثماني نيز همين روال ادامه داشت به طوري که شاهزادگان دردسرآفرين و مشکل‌ساز به اين جزاير تبعيد مي‌شدند، به همين دليل اين جزاير، پرنس نام گرفته‌اند. سپس در اواسط قرن نوزدهم، بازرگانان و تجار ثروتمند استانبول توجه خاصي به اين منطقه نشان دادند و بخش‌هايي از اين جزاير را به تملک خود درآوردند و خانه‌هاي بسياري به سبک دوران ويکتوريا در اين منطقه ساختند. با ساخت اين خانه‌ها، زيبايي و جذابيت منطقه چندين برابر شد. بعد از گذشت مدتي اين جزاير اقامتگاه‌هاي تابستاني بسيار مشهور و محبوبي شدند و عمدتا اقليت‌هاي غيرمسلمان استانبول شامل يوناني‌ها و آمريکايي‌ها در آنجا سکني گزيدند. بويوک‌آدا (Buyukada) بزرگ‌ترين جزيره از بين اين جزاير، در دهه‌ ???? چندين سال محل اقامت لئون تروتسکي، متفکر مارکسيست روس بود که از کشور خود به اين جزيره تبعيد شده بود.

از بين اين ? جزيره، رفت‌ و آمد مسافران فقط به چهار جزيره به طور مداوم صورت مي‌گيرد و سرويس‌دهي منظم وجود دارد. دو جزيره‌ بويوک‌آدا و هيِبِلي‌آدا (Heybeliada) از نظر وسعت از بقيه جزاير بزرگ‌تر هستند و بيشتر مورد توجه مسافران و توريست‌ها قرار گرفته‌اند. در اين دو جزيره رستوران‌ها و کافه‌هاي بسياري وجود دارد. اگر براي گردش يک روزه به اين منطقه آمده باشيد، مي‌توانيد طي گردش در جزاير در رستوران‌هاي ساحلي غذاي دريايي ميل کنيد و در صورت اقامت چند روزه، مي‌توانيد در هتل‌هاي جزيره اقامت کنيد. دو جزيره کينالي‌آدا (Kinaliada) و بورگاز‌آدا (Burgazada) نيز مسکوني و توريستي هستند. بورگازآدا از گذشته و به طور سنتي بيشتر مورد توجه يوناني‌هاي شهر استانبول بوده در حالي که جزيره کينالي‌آدا مورد توجه‌ ارامنه شهر قرار گرفته است. ساير جزاير پرنس غير مسکوني هستند که البته با لنج‌هاي مسافربر مي‌توانيد اين جزاير را از نزديک ببينيد.

کلمه‌ Kiyi در ترکي استانبولي به معناي ساحل است و نام رستوران محبوبي در جزيره بويوک‌آدا است. در بين رستوران‌هايي که در ساحل جزيره در کنار هم رديف شده‌اند، رستوران Kiyi يکي از رستوان‌هايي است که غذاهاي لذيذ دريايي سرو مي‌کند. اين رستوران کوچک و قديمي، ظاهري شيک ندارد اما ماهي و ساير غذاهاي دريايي را با طعم و مزه‌اي عالي ارائه مي‌کند، البته در مقايسه با ساير رستوران‌ها، قيمت‌ها در اين رستوران پايين‌تر است. علاوه بر انواع نوشيدني‌ها، غذاهاي مختصري مانند گريک پاستري (Greek pastry) سرو مي‌شود که با استفاده از بادمجان سرخ شده، پنير لور و شويد تهيه مي‌شود. در فصل زمستان و بهار چند نوع غذا از گياهان جنگلي جزيره تهيه و سرو مي‌شود که مالک رستوران، شخصا اين گياهان جنگلي را جمع‌آوري کرده و در طبخ غذا به کار مي‌برد. غذاي اصلي اين رستوران، ماهي و ساير غذاهاي دريايي است. گلچيني از اين غذاهاي دريايي مقابل رستوران در يخچال ويتريني به نمايش گذاشته شده که بسيار متنوع است.