یکی از جاذبه‌های منحصر به‌فرد کشور به‌ویژه در فصل بهار کویر است

يکي از جاذبه‌هاي گردشگري  منحصر به‌فرد کشور به‌ويژه در فصل بهار کوير است. کويري که هر بار اسمش به گوش مي‌رسد سختي، خشکي و کم‌آبي را به ذهن انتقال مي‌دهد، اما واقعيت کوير اين نيست. اگر تنها يک روز را در کوير سپري کنيم شايد لذت آن در مقايسه با سفرهاي ديگر تا چندين سال به دهان ما شيريني کند، به‌ويژه کويري که هم پوشش گياهي دارد و هم درياچه و هم آب و هم تمدن و هم بکري و دست‌نخوردگي، کويري از نوع کوير مرنجاب آران و بيدگل.
به گزارش ايسنا- منطقه‌ي اصفهان، شهرستان کويري و کهن آران و بيدگل که بيش از 90 درصد وسعت آن را کوير تشکيل داده است، همواره به‌علت همين خصوصيت کويري بودنش مورد توجه گردشگران داخلي و خارجي بوده است.
مرنجاب در اصل نام کاروانسرا و قناتي بوده است که در زمان شاه عباس صفوي بنا نهاده شد و پس از آن مناطق پيراموني آن به کوير مرنجاب شهرت يافته است و هم‌اکنون از آن به‌عنوان کوير مرنجاب ياد مي‌شود. کوير مرنجاب يکي از مناطق گردشگري خاص کشور است که شايد نزديکي به پايتخت، اين منطقه را همواره مورد توجه گردشگران، داخلي و خارجي و حتي فيلمسازان قرار داده است.

همه‌ي افراد کوير را مکاني خشک و بي‌آب و علف تصور مي‌کنند، حال آن‌که کوير مرنجاب داراي پوشش گياهي خاصي است که در برخي مکان‌ها تعجب گردشگران را بر مي‌انگيزد، پوشش گياهي مرنجاب عمدتاً پوشيده از گياهان شورپسند هم‌چون گز، تاق، ارته، اسکنبيل، قيچ، دم گاوي و … است که عموماً توسط منابع طبيعي براي جلوگيري از فرسايش خاک و مهار بيابانزايي احيا شده‌اند.

در کنار پوشش گياهي خاص منطقه‌ي کويري مرنجاب پوشش جانوري منطقه نيز به‌علت وجود آب و غذاي فراوان بسيار غني است، از جمله اين تنوع زيستي مي‌توان به گرگ، شغال، کفتار، روباه شني، گربه شني و بزمجه اشاره کرد.
وجود نوار ريگ بلند در حاشيه‌هاي کوير از جاذبه‌هاي منحصر به‌فرد ديگر کوير مرنجاب است، اين نوار ريگ بلند که در برخي از بخش‌هاي کوير مرنجاب به ارتفاع 150 متر مي‌رسد. وجود چاه آبي شيرين در نزديکي اين تپه‌هاي رملي و ماسه‌اي و در فاصله 10 کيلومتري درياچه‌ي نمک اين تصور را براي همگان ايجاد مي‌کند که خداوند در دل کوير و در نزديکي شوره‌زارها چنين مکاني را براي تشنگان آفريده تا در لحظات سخت کوير کمک و نجات‌بخش مسافران و در بيابان مانده‌ها باشد.
کاروانسراي تاريخي و زيباي مرنجاب در دل کوير مرنجاب و در فاصله 50 کيلومتري مرکز شهرستان آران و بيدگل از ديگر جاذبه‌هاي گردشگري کوير است. اين کارونسرا به قدمت شاه عباس صفوي و براي مصارف جنگ و استراحت‌گاهي احداث شده است و هم‌اکنون به همت ميراث فرهنگي شهرستان به مکاني ديدني هم براي بازديد و هم براي استراحت در شبانه‌روز تعبيه شده است.
وجود سراشيبي عجيبي در مسير کوير مرنجاب آران و بيدگل به نام خطب‌شکن جاذبه‌هاي اين کوير زيبا را دوچندان کرده است. خطب‌شکن چوبک‌هاي تعبيه شده در قسمت جلو و عقب جهاز شتر است که بار روي جهاز را هنگام جلو و عقب رانده شدن، مهار کند. در واقع عبارت «خطب‌شکن» از اين موضوع ريشه گرفته که در مسيرهاي شيبدار جاده‌ي خاکي منتهي به کاروانسراي مرنجاب، گهگاه بار شتر بر اثر سنگيني يا شيب جاده آن قدر به جلو و عقب رانده مي‌شده که فشار ناشي از آن سبب شکستن خطب جهاز مي‌شده و از همين‌رو به اين بخش از مسير شيبدار جاده، «خطب‌شکن» گفته مي‌شود.

درياچه‌ي نمک، پهنه‌ي وسيع و سفيدي با وسعت 2500 کيلومتر مربع در قسمت شمالي کاروانسراي مرنجاب است که در همه فصول سال با هشت ضلعي‌هاي متفاوتش چهره‌ي خاصي به کوير داده است. در ميان اين درياچه‌ي زيباي سفيدپوش جزيره‌اي واقع شده که به جزيره‌ي سرگردان نامگذاري شده، جزيره‌اي که دو طرف آن مانند کشتي در ميان آب سرگردان و برگرفته از بقاياي کوه‌هاي آتشفشاني است و از بالاي آن مي‌توان تا فرسنگ‌ها دورتر از درياچه زيباي نمک را مشاهده کرد.
مناطق سرسبز چاله‌هاي سنبک، چهار طاقي، چاه کنجه، چاه عروس و مناطق گردشگري و تاريخي تقي‌آباد، شمس‌آباد و فيض‌آباد از ديگر جاذبه‌هاي خاص کوير مرنجاب آران و بيدگل که لذت ديدن آن مي‌تواند فراموش‌ناشدني باشد.
به گزارش ايسنا، بهترين مسير ممکن براي ورود به اين پهنه وسيع و ديدني از مسير ميدان فولاد آران و بيدگل با چندين شعبه راهي است که هر کدام زيبايي‌هاي خاص خودش را دارد. امکانات اقامتي براي ورود مسافران چه به‌صورت چادرهاي موقت و چه در کارونسرا براي اقامت شبانه فراهم است.
شهرستان آران و بيدگل، با وجود 300 اثر تاريخي و طبيعي و 150 اثر ثبت شده ملي به‌عنوان دومين شهر تاريخي استان اصفهان شناخته مي‌شود که سالانه هزاران نفر به‌ويژه در ايام نوروز و پائيز به تناسب آب و هواي مناسب به اين شهر کويري مسافرت مي‌کنند.