موزه های ترکیه

جاذبه هاي گردشگري- موزه اياصوفيا:
قصر سلطنتي حاجيا صوفيا (فرزانه مقدس) که امروزه با نام موزه اياصوفيا شناخته مي شود بي شک يکي از معروفترين ساختمانها به شمار مي رود. اين قصر ابتدا توسط کنتسانتين بزرگ بنا نهاده شد ، و بعد در قرن 6 ميلادي توسط جاستنين مورد بازسازي و مرمت قرار گرفت. ارتفاع گنبد بزرگ اين قصر از سطح زمين 55 متر و قطر آن 31 متر ميباشد. لحظه اي درنگ و تأمل در اين قصر کافي است تا توجه شما به وجود موازئيک هاي متعلق به دوره بيزانس که در ساخت اين مکان مورد استفاده قرار گرفته معطوف شود. (بازديد از اين موزه همه روزه به استثناء روزهاي دوشنبه ممکن ميباشد).
موزه هاي باستان شناسي:
در قسمت داخلي اولين حيات کاخ توپ کاپي قرار دارند. در اين مکان کلکسيوني از عتيقه ها و گنج هاي با ارزش وجود دارد. از جمله اين آثار با ارزش مي توان به تابوت سنگي اسکندر و نماي سر در معبد آتن اشاره کرد. در موزه مشرق باستان نيز مي توان نمونه هائي از هنر سومريها، بابليها و عاشوريان را يافت کرد. (بازديد از اين موزه ها نيز همه روزه جز دوشنبه ها ممکن مي باشد).

روملي حصاري و يا دژ اروپائي:
اين مکان در سال 1452 قبل از تسخير استانبول توسط محمّد فاتح بنا نهاده شده است. عليرغم اينکه اين بنا فقط در طول 4 ماه ساخته شد. اما يکي از زيباترين کارهاي معماري سبک نظامي در دنيا به شمار مي آيد. در اين قلعه يک موزه روباز و يک آمفي تأتر قرار دارد که همه ساله از اين آمفي تأتر بعنوان محلي جهت ميزباني برگزاري فستيوال موسيقي استانبول استفاده مي گردد.

چينعلي کوشک:
اين عمارت در قرن 15 ميلادي توسط محمّد، فاتح استانبول ساخته شد. از اين عمارت امروزه بعنوان يک موزه سراميک استفاده مي گردد. در اين موزه نمونه هائي از کاشي ها و سفالهاي قرن 16 ميلادي مربوط به دوران سلجوقيان و عثمانيها نگهداري و در معرض ديد بازديد کنندگان قرار مي گيرد. (اين موزه همه روزه به جز روزهاي دوشنبه جهت بازديد همگان باز مي باشد).

موزه سنت ايرنه:
اين موزه نيز همانند موزه ايا صوفيا در اصل يک کليسا بوده و در عين حال جزو اولين کليساهاي ساخته شده در استانبول نيز مي باشد. ابتدا اين کليسا در قرن چهارم به دستور کنستانتينها بنا نهاده شد سپس توسط جاستينيان ها مورد بازسازي قرار گرفت. ساختمان اين کليسا در بخش معبد اوليه مسيحيان قرار گرفته است. (بازديد از اين مکان همه روزه بجز روزهاي دوشنبه ممکن مي باشد. جهت بازديد نياز به اخذ مجوز مخصوص مي باشد).

موزه هنرهاي اسلامي ترکيه:
اين موزه در سال 1524 به دستور وزير اعظم جهت اقامت صدراعظم سليمان و ابراهيم پاشا ساخته شد. اين بنا بزرگترين بنائي بود که در تاريخ دوره امپراطوري عثماني ساخته شد. امروزه در اين موزه از سراميک هاي ارزشمند گرفته تا اشياء فلزي و چوبي هنري ، پارچه ها ، مينياتورها ، آثار خطي و قديميترين فرشهاي دنيا را ميتوان در اين مکان يافت کرد. (اين مکان همه روزه به جز روزهاي دوشنبه آماده بازديد علاقمندان مي باشد).

موزه فرشهاي ترکيه:
اين موزه روبروي اقامتگاه ابراهيم پاشا قرار گرفته است. در اين موزه مي توان مجموعه اي از فرشها و گليم هاي قديمي و عتيقه را که از دورترين نقاط ترکيه گردهم آورده شده نظاره گر بود. (اين موزه کليه روزها بجز روزهاي يکشنبه و دوشنبه آماده بازديد همگان مي باشد).

آب انبار يرباتان:
اين آب انبار در نزديکي موزه حاجيا صوفيا قرار دارد. قدمت ساخت اين بنا به قرن ششم بر مي گردد و توسط بيزانسي ها ساخته شده است. حجره هاي داخل اين بنا توسط 336 ستون آجري پي ريزي شده است (بازديد از اين بنا همه روزه آزاد است).

موزه موازئيک:
در اين موزه سنگ فرشهاي موازئيک که همگي متعلق به کاخهاي امپراطوري بيزانس در قرن 5 يا 6 مي باشد ، نگهداري مي شود (بازديد از اين مکان همه روزه به جز روزهاي سه شنبه آزاد مي باشد.)

موزه کاريه:
اين موزه بعد از موزه ايا صوفيا يکي از مهمترين بناهاي تاريخي دوره بيزانس مي باشد. اين موزه در قرن يازدهم ساخته شد. ديوارهاي اين بنا با موازئيک هاي متعلق به قرن چهاردهم تزئين شده است که در نوع خود بسيار زيبا و ديدني مي باشد. در درون اين موازئيک ها مي توان تصاويري از زندگي حضرت مسيح و حضرت مريم را مشاهده نمود. در اطراف اين موزه خانه هائي از چوب بنا شده که محلي است مناسب و به دور از هياهو براي نوشيدن يک فنجان چاي و يا قهوه. (اين موزه همه روزه به جز روزهاي چهارشنبه جهت بازديد همگان باز است).
موزه صنايع هوائي:
اين موزه در منطقه يشيل کوي استانبول واقع شده است. با بازديد از اين موزه پيشرفت ترکيه را در صنعت هوائي از نزديک مشاهده خواهيد کرد. (بازديد از اين مکان نيز همه روزه به جز روزهاي دوشنبه ممکن مي باشد).
موزه نظامي:
اين موزه از جمله موزه هاي ديگر موجود در استانبول مي باشد. در اين موزه چادرهائي متعلق به ارتش عثماني و هم چنين ساير ادوات جنگي را مي توان از نزديک نظاره گر بود. مارش نظامي مربوط به دوره عثماني که به نام مهتر تا کيمي نيز معروف مي باشد را مي توان بين ساعتهاي 3 تا 4 بعدازظهر در اين مکان استماع کرد. (بازديد از اين مکان همه روزه به جز روزهاي دوشنبه و سه شنبه ممکن است).
موزه آتاتورک: اين موزه در منطقه شيشلي قرار دارد. در اين موزه اشياء خصوصي آتاتورک نگهداري شده و در معرض ديد عموم قرار مي گيرد. اين موزه اولين اقامتگاه آتاتورک بوده است. (بازديد از اين مکان همه روزه به جز روزهاي شنبه و يکشنبه بلامانع است).
قايقهاي بزرگ امپراطوران و سلاطين عثماني که در گذشته از آنها براي عبور از تنگه بسفر استفاده مي شده و از جمله ديگر جذابيتهاي نيروي دريائي عثمانيها در طول تاريخ به شمار ميآمده نيز در موزه نيروي دريائي نگهداري مي شود. اين موزه در منطقه بشيکتاش ترکيه قرار دارد. (بازديد از اين موزه همه روزه به جز روزهاي دوشنبه و پنج شنبه ممکن مي باشد).

موزه هنرهاي زيبا:
اين موزه نيز در منطقه بشيکتاش قرار داشته و در آن نقاشيها و خطاطيهاي متعلق به قرن نوزدهم تا قرن حاضر گردآوري شده و در معرض ديد همگان قرار مي گيرد. (بازديد از اين موزه همه روزه به جز روزهاي دوشنبه و پنج شنبه ممکن است ).
موزه شهر:
اين موزه در کاخ ييلديز واقع شده و در آن اسناد و مدارک مربوط به تاريخچه شهر استانبول از زمان پيروزي عثمانيها تا به حال نگهداري مي شود. (اين موزه همه روزه به جز روزهاي پنج شنبه باز است).
هم چنين در اين باغها مي توان از سالن تأتر کاخ ييلديز و موزه جامه هاي تاريخي و روند تغييرات تدريجي آن در طول زمان ديدن کرد. (همه روزه به جز روزهاي سه شنبه مي توان از اين مکان ديدن نمود).

موزه کارخانه راحمي کوچ:
اين موزه در محله هاسکوي قرار گرفته و تاريخ آن مربوط به دوره عثمانيها مي باشد. از اين مکان در گذشته با نام لنگرخانه نيز ياد مي شده است. علت نامگذاري اين مکان با اين نام دست ساخته هاي آهني و استيلي است که در آنجا وجود دارد. در حالحاضر در اين موزه پيشرفت صنعتي محقق شده از گذشته تا به حال به شکل مناسبي در معرض ديد بازديدکنندگان قرار گرفته است. (اين موزه همه روزه به جز روزهاي دوشنبه براي بازديد همگان باز مي باشد).
در قسمت بالاي تنگه بسفر و در حوالي منطقه بيوک دره ، موزه صادبرک خانم قرار دارد. در اين موزه دو ويلاي بسيار زيبا مربوط به قرن نوزدهم ميلادي جاي گرفته است.
اخيراً يک موزه خصوصي که در آن آثاري از هنرهاي تزئيني نگهداري مي شود نيز مراحل تکميلي خود را سير مي کند. هم چنين يافته هاي جديد در زمينه باستان شناسي نيز در همين مکان نگهداري مي شود .( بازديد از اين موزه همه روزه به جز روزهاي چهارشنبه ممکن است).
براي اينکه تنوعي هم شده باشد مي توانيد از موزه کارتون و کاريکاتور که در منطقه فاتح در بلوار آتاتورک قرار گرفته نيز ديدن نمائيد. اين موزه در مدرسه غضنفر آقا که در قرن 16 ميلادي ساخته شده است قرار گرفته است (بازديد از اين موزه همه روزه از ساعت 9 صبح الي 6 بعدازظهر ممکن مي باشد).