رکود بی‌سابقه گردشگری ترکیه در یک دهه اخیر

طبق جديدترين آمار منتشر شده از وضعيت گردشگري ترکيه، شمار گردشگران خارجي اين کشور به کمترين ميزان خود در طول ?? سال اخير رسيده است. با ادامه روند نزولي صنعت گردشگري ترکيه، تعداد گردشگران خارجي اين کشور براي نهمين ماه پياپي با کاهش رو به رو شد.
به گزارش «پرس تي‌وي»، آمارهاي منتشرشده از سوي وزارت گردشگري ترکيه، حاکي از آن است که در ماه گذشته ميلادي فقط ??/ ? ميليون گردشگر خارجي وارد کشور شده است که در مقايسه با مدت مشابه در سال قبل به شدت کاهش يافته است.
در آوريل ???? حدود ??/ ? ميليون گردشگر به ترکيه سفر کرده بودند. مقام‌هاي ترکيه مي‌گويند شمار گردشگران خارجي در اين کشور در ماه آوريل در بحبوحه نگراني‌هاي امنيتي و همچنين تيرگي روابط با روسيه حدود ?? درصد کاهش يافت. به گزارش «ايسنا» و بر اساس آنچه اتحاديه آژانس‌هاي مسافرتي ترکيه اعلام کرده است، صنعت گردشگري ?/ ? درصد از توليد ناخالص داخلي اين کشور را به خود اختصاص مي‌دهد و بدون در نظر گرفتن تاثير اين صنعت بر ساير صنايع، ? درصد از اشتغال را نيز شامل مي‌شود. کاهش درآمدهاي گردشگري مي‌تواند بحراني را که صدها منطقه گردشگري اين کشور در درياي مديترانه و اژه از پيش با آن درگير بودند دوچندان کند.
دنيز سيسک، اقتصاد‌دان ترک‌تبار در اين‌باره مي‌گويد: «با رسيدن فصل اوج گردشگري، وخامت در اوضاع آمار و ارقام گردشگري ترکيه هر روز قابل ملاحظه‌تر مي‌شود و درحالي‌که آمار‌ها حاکي از کاهش ? ميليارد دلاري در درآمدهاي خالص گردشگري ترکيه است، اطلاعات به‌دست آمده در ماه آوريل نشان از ضرر و زيان بيش از اين دارد.»

تحقق پيش‌بيني‌ها
پيش از اين يورومانيتور پيش‌بيني کرده بود کشته شدن چند آلماني و نروژي در حوادث ژانويه سال جاري ميلادي منجر به محدوديت‌هاي بيشتر سفر و پرواز به سمت اين مقصد شود.
اقتصاد ترکيه در سال ???? نيز از حملات تروريستي به شدت آسيب ديد. درآمد اين کشور از گردشگري در سال ???? معادل ??ميليارد دلار بود اما اين درآمد در سه فصل نخست ???? به ??/ ??ميليارد دلار کاهش يافت. از سوي ديگر براساس گزارش يورومانيتور، ترکيه در سال ???? با ثبت رکورد ?/ ?? ميليون بازديدکننده ششمين مقصد جذاب براي گردشگران بود؛ اما اين تعداد (به‌ويژه در ميان گردشگران روس) پس از بحران اتحاديه اروپا و قطع ارتباط گردشگري و اقتصادي روسيه و ترکيه متعاقب حادثه سقوط هواپيماي روس، رو به کاهش گذاشت؛ چه اينکه تا پيش از قطع ارتباط اين دو کشور، سالانه ?/ ? ميليون گردشگر روس به ترکيه سفر مي‌کردند.

براساس پيش‌بيني يورو مانيتور، با توجه به توقف سيل توريست‌هاي روسي به ترکيه، تزلزل بازارهاي اين کشور و ابهام در سياست داخلي و نگراني‌هاي امنيتي، احياي اقتصادي و توريسم ترکيه با کندي مواجه شده است؛ شاهد آن هم اينکه تنها در ? ماه نخست سال ???? لير ترکيه حدود ?? درصد ارزش خود را در برابر دلار آمريکا از دست داده است.

حالا کاهش شمار گردشگران خارجي رويدادي نگران‌کننده براي ترکيه به حساب مي‌آيد زيرا اقتصاد آن کشور به شدت به درآمدهاي گردشگري وابسته است. ترکيه علاوه‌بر اينکه اخيرا شاهد حملات تروريستي، از جمله حمله به دو مرکز گردشگري در استانبول بوده و چنانچه اشاره شد در اين حملات تروريستي چند تبعه خارجي نيز کشته شده‌اند، در جبهه‌اي ديگر با پيکارجويان حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در مناطق جنوب شرق اين کشور نيز درگير است؛ مسائلي که تحريم سفر به ترکيه از سوي روس‌ها نيز به آن دامن زده و گردشگري اين کشور را با چالش‌هاي جدي روبه‌رو کرده است. تور هاي لحظه آخري
در همين حال، اوايل فروردين ماه سال جاري گزارشي نيز در روزنامه حريتِ ترکيه منتشر شد که پيش‌بيني کرد درآمد ترکيه از صنعت گردشگري در سال جاري ميلادي ?? ميليارد دلار کاهش يابد.
همه اينها درحالي است که به گفته وزير گردشگري ترکيه، اين کشور در سال ???? از يک ميليون و ??? هزار ايراني ميزباني کرده است. همچنين در سه ماه نخست سال جاري، ??? هزار نفر از ايران وارد ترکيه شده‌اند که اين رقم در مقايسه با مدت مشابه آن در سال قبل، يک و نيم درصد رشد داشته است. با اين‌همه در اين مدت تنها ??? هزار شهروند ترکيه به ايران سفر کرده‌اند.
ترکيه به‌دليل همين چالش‌هايي که پيش‌روي گردشگري‌اش قرار گرفته، سعي مي‌کند خود را بيش از پيش به ايران نزديک کند تا دست‌کم بازار گردشگران ايراني را از دست ندهد. در همين راستا هم بود که مسوولان گردشگري اين کشور چندي پيش طي تفاهم‌نامه‌اي با ايران، گامي ديگر در تحکيم روابط گردشگري خود با ايران برداشتند.