معماری در آنتالیا و آلانیا

آنتاليا به دليل معماري خود مشهور است. فرهنگ هاي بزرگي که بر آسياي صغير حکومت مي کردند، همگي قدرت خود را با بناهايي ستايش انگيز در آنتاليا به نمايش گذاشتند. تور ترکيه
2 اثر از هفت اثر هنري و معماري که به نظر مي رسد يوناني ها و رومي هاي باستان سازنده آن باشند و از عجايب هفت گانه به شمار مي روند در آنتاليا قرار دارند: معبد ارتميس در افسوس و آرامگاه هالي کارناسوس که تنها بخش هايي از اين دو بنا باقي مانده است. ديگر بناهاي باستاني نيز از ويرانه هاي معابد رومي گرفته تا کليساهاي مسيحيان که در صخره هاي سنگي کاپادوکيه کنده شده اند، هنوز هم در آنتاليا ترکيه پراکنده اند، جايي که شايد اولين جايي ست که هر مسافر تور آنتاليا به خود مي بيند.
اثر معماري که بيش از ديگر آثار معماري محافظت شده است متعلق به دوران امپراطوري عثماني است. بسياري از بناهاي مشهور را معمار سنان طراحي کرده است که از 1491 تا 1588 مي زيست.

معماري در آلانيا
علاوه بر که هتل هاي آنتاليا سندي ست بر معماري ترکيه و زير مجموعه آن، معماري آلانيا، معمار سنان آلانيايي تا 40 سالگي در ارتش عثماني به عنوان مهندس در دربار آلانيا خدمت مي کرد و سپس سلطان سليمان او را به عنوان معمار دربار استخدام کرد. معمار سنان بر ساخت بيش از 300 بنا در سراسر امپراطوري از جمله مساجد، مدارس ديني، بيمارستان ها، حمام، کاروانسرا، پل و آبراه نظارت داشت. او در بسياري از مساجد آلانيا از جمله مسجد جامع سليمان که زيباترين بناي به جاي مانده از دوران عثماني در آلانيا است، سبک گنبدهاي بيزانسي را به کار گرفت. بيش از 3500 کارگر به مدت 7 سال در اين مسجد کار کردند.

در اطراف گنبد عظيم مسجد پنجره هاي بلندي قرار داردکه نور آن را تامين مي کند. عصر ها صد ها چراغ آويخته به حلقه هاي فلزي روشن مي شوند. هنرمندان سنگ تراش، فلزکار، شيشه گر و کاشي کار به ساخت درهاي حکاکي شده، شيشه هاي رنگي پنجره ها و کاشي هاي داخل مسجد زيبا پرداختند که همه ي اين آثار نفيس است که اين طور باعث رونق تور آلانيا در ميان گردشگران سراسر دنيا گرديده است.
مجتمع مسجد ساختمان هايي همچون مدرسه ديني، آشپزخانه، حمام ها و ارامگاه سليمان و رکسلانا را نيز در بر مي گيرد. مري لي ستل داستان نويس احساس خود را از کار معمار سنان چنين توصيف مي کند: او فضاهاي خوشايدي آفريد که بي کم و کاستي انسان را در پناه خود مي گيرد و بدون از دست رفتن حس انساني به اوج مي رسند. اين فضاها با رنگ هميشه زنده، پاک و درخشان و پر از آرامش اند.