روستای لَزور یکی از قطب‌های گردشگری فیروزکوه

در چله تابستان هم پيشنهاد مي‌شود وقتي به اينجا مي‌آييد لباس گرم همراهتان باشد. ترکيب شديد رنگ‌هاي سبز با رنگ‌هاي قرمز پاييزي اين منطقه را در اين فصل ديدني‌تر کرده است.
روستاي لزور,گردشگري,تور گردشگري,تصاوير روستاي لزور

روستاي لَزور يکي از بزرگ‌ترين روستاهاي استان تهران و از توابع شهرستان فيروزکوه است. اين روستا در دهستان قزقانچاي از بخش ارجمند شهرستان فيروزکوه، در فاصله 165 کيلومتري شمال شرقي تهران و در 45 کيلومتري شمال غربي فيروزکوه در ميان رشته‌کوه‌هاي البرز قرار دارد. لزور روستايي پرجمعيت محسوب مي‌شود.
روستاي لزور,گردشگري,تور گردشگري,تصاوير روستاي لزور

جمعيت اين روستا طبق سرشماري سال 1385 بيش از 2 هزار نفر در قالب 561 خانوار بوده که با ادامه روند مهاجرت روستائيان به شهرها جمعيت ساکن دائم لزور نيز همانند ساير روستاها در طي ساليان اخير کاهش يافته؛ اما با ساخت‌وسازهاي جديد و با احتساب ساکنان فصلي، طبق گفته اهالي، جمعيت حال حاضر روستا بيش از 900 خانوار است.
روستاي لزور,گردشگري,تور گردشگري,تصاوير روستاي لزور

آب‌وهواي ملايم تابستاني همراه با مناظر بکر و زيباي طبيعي موجب شده که در تابستان جمعيت روستا تا چند برابر افزايش يابد. تا اواسط و يا حتي اواخر تابستان هم اگر به لزور برويد مي‌بينيد که بهار هنوز از اين روستا رخت برنبسته، رودخانه‌ها همچنان جاري و پرآب است و طراوت و سرسبزي همچنان مهمان دشت‌ها و مراتع لزور است.
روستاي لزور به دليل موقعيت خاص جغرافيايي و جاذبه‌هاي گردشگري ممتاز و متنوع گردشگري هميشه به‌عنوان يکي از قطب‌هاي گردشگري شهرستان فيروزکوه مطرح بوده و موردتوجه قرار گرفته است.
لزور از طرف شمال با روستاهاي نشل و برزنه از توابع شهرستان بابل هم‌مرز است. در زماني که مسافرت‌ها با پاي پياده و چهارپا انجام مي‌شد اين ده از راه‌هاي ارتباطي شمال کشور محسوب مي‌شد؛ اما حالا که اياب و ذهاب ماشيني شده و مسير جاده‌ها تغيير کرده ديگر از اين مسير براي آمد و شد استفاده نمي‌شود مگر اينکه هر از گاهي گذر گردشگران و يا کوهنوردان به لزور برسد. اين روستا از قديم‌الايام دارالمؤمنين بوده و هست.
روستاي لزور,گردشگري,تور گردشگري,تصاوير روستاي لزور
ارتفاع روستاي لزور حدود 2 هزار و 400 متر از سطح آزاد دريا است. زبان اصلي و بومي مردمان اين روستا گويش لزوري است که از گويش‌هاي مازندراني (طبري) بوده و جزء دسته زبان‌هاي شمال ايران محسوب مي‌شود.

لزور داراي محله‌هاي قديمي به نام‌هاي: اوپه، شجاع خيل، کشک ريز، کلاً چپن و ... هست و اکثريت نام‌هاي فاميل روستا اسفنديار، شجاع و موسوي هستند. مردم روستاي لزور از طريق کشاورزي و دامداري امرارمعاش مي‌کنند.
روستاي لزور,گردشگري,تور گردشگري,تصاوير روستاي لزور

محصولات عمده آن سيب‌زميني، گندم و جو بوده و يونجه، اسپرس و شبدر عمده‌ترين محصولات علوفه‌اي روستا به شمار مي‌آيند. انواع سيب‌درختي، گيلاس، آلبالو و گلابي نيز از محصولات ميوه‌اي لزور هستند. منبع اصلي آبياري کشاورزي روستا، رودخانه فرح رود و چشمه‌هاي معجز و کهريز هستند.
روستاي لزور,گردشگري,تور گردشگري,تصاوير روستاي لزور

اگر اهل پياده‌روي و گشت‌وگذار در طبيعت هستيد در لزور دو مسير را به شما پيشنهاد مي‌کنيم:
1- مسير امامزاده خوش‌نام
2- جاده منتهي به منطقه لاسک