جشن ها و جشنواره های تایلند

تور تايلند- تايلند تعطيلات زيادي دارد که اکثراً به بوديسم و سلطنت ربط پيدا مي‌کنند. هيچ‌کس همه‌ي آن‌ها را جشن نمي‌گيرد، به جز بانک‌ها که در همه‌ي اين مناسبت‌ها بسته هستند.
ماخابوکا
هنگامي که ماه در چهارمين ماه از تقويم قمري کامل بشود اين جشن را برگزار مي‌کنند که اکثراً هم مي‌افتد به فوريه يا مارس. در معابد بانکوک بودايي‌ها شمع روشن حمل مي‌کنند و سه دور در جهت عقربه‌ي ساعت گرد معبد اصلي مي‌چرخند.

سال نوي چيني
در طول برگزاري سال نوي چيني، تايلندي‌هاي چيني‌الاصل که در بانکوک پرشمارند، با تميزکردن خانه‌ها به پيشواز جشن‌ها مي‌روند. در اين وقت سال، برگزاري مراسم عروسي هم بسيار متداول است.

سونگ‌کران
بامزه‌ترين تعطيلات تايلند است و به مناسبت سال نو که مي‌افتد حدود بيست و چهارم- بيست و پنجم فروردين برگزار مي‌شود. طي اين تعطيلات، به نشانه‌ي شستن مکان‌ها و آدم‌ها از گناهان و ناپاکي‌هاي سال گذشته، مردم بر روي هم‌ديگر آب مي‌پاشند. اين آب‌بازي که در دنيا نظير ندارد، سه روز تمام طول مي‌کشد. اين وقت سال همه‌جاي تايلند شلنگ و تفنگ آب‌پاش و از اين قبيل وسايل مي‌فروشند تا رنگ و بوي بيشتري به اين مراسم ببخشند. در ساليان اخير، از وقتي مردم تصميم گرفتند آب خيلي سرد روي هم بپاشند، آب‌پاشي کمي ناخوشايند شده است.

لوي کراتونگ
اولين شب ماه کامل دوازدهمين ماه از تقويم قمري که اکثراً در نوامبر رخ مي‌دهد، مردم به سمت درياچه‌ها، رودخانه‌ها، و حتي استخر هتل‌ها مي‌روند و با گذاشتن گل و شمع روي برگ درخت موز و شناور کردنش روي آب، از الهه‌ي رودخانه‌ها تشکر مي‌کنند که به مردم شور زندگي را بخشيده است. تايي‌ها بر اين عقيده‌اند که با اين کار بدشانسي ان‌ها هم روي آب شناور مي‌شود؛ براي همين کمي از مو يا ناخن خودشان را هم مي‌چينند. در اين جشن آرزو هم مي‌کنند؛ اگر کاتونگ شما -که همان برگ موزي است که شناور کرديد- پيش از خاموش شدن شمع‌اش از ديد شما محو شود، معنايش اين است که به آرزوي خود مي‌رسيد.

تولد شاه
اين روز ملي که به عنوان روز پدر نيز جشن گرفته مي‌شود، روزي است که در آن تايي‌ها احترام و وفاداري‌شان را به شاه ابراز مي‌کنند. تمامي ساختمان‌هاي دولتي و بانک‌ها در روز 5 دسامبر تعطيل مي‌شوند. روز مادر هم روز دوازدهم آگوست که سالروز تولد ملکه است، برگزار مي‌شود.