روستاي باغو

جاذبه هاي گردشگري کيش - ساکنان کيش در گذشته دور در سه منطقه روستايي واقع در بخش هاي جنوب غربي، شرق و شمال شرقي اين جزيره زندگي مي کردند و تنها روستاي به جامانده از دوران کهن روستاي باغو است که در جنوب غربي جزيره کيش واقع شده و بافت سنتي آن تا به امروزحفظ شده است.
در حال حاضر اين روستاي كهن و تاريخي جز چند خانوار دامدار، سكنه ديگري ندارد. شغل اصلي اهالي روستاي باغو دامداري است و در بين بوميان حاصلخيزي اين منطقه زبانزد است. بخشي از دام زنده مورد نياز ساکنان کيش از اين روستا فراهم شده و به تازگي نيز اهالي روستا با توليد عسل و فروش آن به کيشوندان و گردشگران، زمينه رونق اقتصادي اين روستا را بيش از پيش فراهم کرده اند.
ساخت آبشخورهاي ويژه آهوان در سالهاي گذشته در اين منطقه سبب حضور بيشتر گله آهوان در اين آبادي شده و بر زيبايي هاي طبيعي آن مي افزايد و با تبديل شدن اين روستا به منطقه ويژه گردشگري، مسافران جزيره کيش همزمان از زيبايي دريا و محيط هاي بکر روستاهاي جنوب کشور نيز بهره مند خواهند شد.
در محوطه اي از فضاي ورودي روستا ، با برپاي سياه چادرهاي سنتي ، زندگي بوميان و آداب و رسوم اين منطقه درمعرض ديد علاقمندان به تاريخ اقوام مختلف كشورمان قرار گرفته است و گردشگران با حضور دراين روستا با روش سنتي پخت غذاها ، شرايط خنك نگه داشتن آب در گرماي زياد فصل تابستان، آداب و رسوم روستائيان باغو در پذيرايي از ميهمانان و برگزاري مراسم سنتي و جشن ازدواج و پخت نان محلي آشنا مي شوند.
دراين منطقه بيشه انبوهي از انواع درختان بومي به چشم مي‌خورد كه در آن ميان، مجموعه درختان كهنسال لور زيبايي چشمگيري دارد. به منظور گسترش امكانات تفريحي و توسعه فضاي سبز در جزيره و بهره‌برداري از زيبايي‌هاي طبيعي روستاي باغو كه از خاكي مستعد برخوردار است «پارك دليران» با وسعت 60 هكتار در اين منطقه احداث شده است.