رصد خانه شهر گور

جاذبه هاي گردشگري شيراز - رصدخانه شهر گور قديمي‌ترين رصدخانه ايران به‌شمار مي‌رود. برج ستاره‌شناسي پيدا شده در شهر گور، از خشت و گل و کاملا تندرست است. قطري نزديک ??/? متر دارد که روي آن، ?? نشانه از علامت‌هاي بکار گرفته شده در اندازه‌گيري‌هاي رصدي و سکوهايي نموداري، هست . اين رصدخانه يکي از مهم ترين ديدني هاي شيراز است .
رصدخانه شهر گور يکي از قديمي‌ترين رصدخانه‌هاي کهن تاريخ ايران است.اين رصدخانه در کنار نقوش رنگي شاهزادگان ساساني در شهر گور (فيروزآباد) قرار داشت. اين رصدخانه شاهکاري که از جاهاي ديدني شيراز است ، از دانش ايران در آن عصر محسوب مي‌شود.پروفسور «ديتريش هوف» در حفاري شهرگور فيروزآباد فارس به سازه‌اي دايره‌اي‌شکل رسيد که پس از مطالعه، مشخص شد، قديمي‌ترين نمونه از رصدخانه‌هاي به‌دست آمده در ايران و از آن دوران ساساني است.
رصدخانه شهر گور قديمي ترين رصدخانه ايران
نمونه‌هاي همانندي از اين سازه که از اماکن ديدني شيراز است در دهلي و جيپور هند هست؛ ولي باتوجه به اين‌که رصدخانه مراغه مربوط به دوره ايلخانان مغول و نزديک سيصد سال پس‌از رصدخانه شهرگور بنا شده‌است، اين سازه، . احتمال مي‌رود که سازه دايره‌اي‌شکل شهر گور براي نصب دستگاه‌هاي سينوسي به‌کار مي‌رفته و بلندي ديواره‌هاي آن که بدون سقف بنا شده، نزديک ?? سانتي‌متر بوده‌است.
فارس در سده چهارم هجري قمري، مرکز بزرگي براي ستاره‌شناسي است. بر پايه اسناد تاريخي، اميرعضدالدوله ديلمي در دوران حکومت خود در فارس، منش معروفي به نام عبدالرحمان صوفي را به سمت استاد رياضي و اخترشناسي به منطقه مي‌آورد و او در شهرگور که مورد دلبستگي اميرعضدالدوله بوده‌است، ساکن مي‌شود. صوفي در سال ??? هجري قمري زاده شد و در سال ??? هجري قمري در شيراز درگذشت کرد؛ او رصدهايي را در شيراز انجام داده و تاريخ‌نويسان گفته‌اند که براي زماني در شيراز به انجام محاسبات نجومي سرگرم بوده‌است.