راهنمای سفر به سواحل آسیایی استانبول

هر چه از استانبول بگوييم تمامي ندارد. آنقدر در اين شهر کار براي انجام دادن و جا براي ديدن وجود دارد که ناگزير هر بخش را در يک مقاله‌ي مجزا برايتان معرفي مي‌کنيم. تور ترکيه
شهر قديم، بخش اروپايي، درياها، مراکز ديدني، معماري بي‌نظير، مراکز خريد فراوان و غيره همگي از استانبول يک شهر توريستي تمام عيار ساخته‌اند. جالب است بدانيد که ماه ژوئن سال گذشته ميلادي استانبول با ??.?? ميليون گردشگر توانست نيويورک و سنگاپور را پشت سر بگذارد و با دو پله صعود به مقام پنجم پر بازديدترين شهر جهان دست يابد. بعلاوه استانبول سومين شهر گردشگري دنيا هم است.
سواحلي در کنار تنگه بسفر و درياي مرمر که زيبايي خيره کننده و اعجاب انگيزي دارند. يکي از مناطق قرار گرفته در کنار آب، اسکدار است. اسکدار داراي چندين اثر بجا مانده از امپراطوري عثماني است و نسبت به ديگر مناطق ساحلي سنتي‌تر است.

کمي پايين‌تر اما کزيکوي (قاضي کوي) با ظاهر جوان پسندتري قرار گرفته است. سرتاسر ساحل کزيکوي پياده‌رو شده است و شب‌هاي بيدارش توريست‌هاي فراواني را به سمت خود مي‌کشد. از کزيکوي مي‌توانيد با تاکسي يا دولموش (وسيله‌ي نقليه‌ي عمومي بين سواري و ميني بوس که جز وسايل نقليه‌ي معمول کشور ترکيه محسوب مي‌شود) به خيابان بغداد يا شيک‌ترين خيابان بخش آسيايي برويد. اين خيابان داراي خانه‌ها و آپارتمان‌هاي لوکس است و سرتاسرش از بوتيک‌ها و رستوران‌هاي شيک و لوکس پر شده است.‍

مراکز ديدني
کِزيکوي (قاضي کوي)
اين منطقه در قديم، يک شهر باستاني در آسياي کوچک بوده و با اينکه مي‌گويند در واقع همان خلقيدون است، شواهد قابل مشاهده‌اي در اين باره وجود ندارد. وقتي با قايق به ساحل نزديک مي‌شويد، مي‌توان به وضوح ايستگاه قطار حيدر پاشا را ديد که روي آب ساخته شده است . اين ترمينال که سال ???? ميلادي ساخته شده است، يکي از برجسته‌ترين آثار معماري بخش آسيايي استانبول محسوب مي‌شود.

ايستگاه قطار حيدر پاشا

بين منطقه قاضي کوي و خيابان سوئوتلو چشمه، منطقه‌اي با نام چارشي به معناي بازار وجود دارد که پر از مغازه، رستوران‌هاي روباز، کافه و چند کليساي مدرن است. خيابان ديگري همان اطراف با نام ژنرال آصيم گوندوز وجود دارد که مرکز فروشگاه‌هاي برندهاي بين‌المللي ترکي است و چندين سالن سينما و رستوران در آن وجو دارد.

برج دوشيزه
برج دوشيزه

برج دوشيزه در جزيره‌اي کوچک که از زمان امپراطوري روم مانده، وظيفه هدايت کشتي‌ها را بر عهده داشته است. پيش‌ترها به اين برج، برج ليندر هم مي‌گفتند، زيرا در افسانه ليندر آمده است که او هر شب مسير تنگه را به سوي نوري که معشوقه‌اش هيرو در شب براي هدايت او روشن نگاه مي‌داشته شنا مي‌کرده است، هر چندبايد گفت که در واقع اين افسانه در داردانل اتفاق افتاده است. انتخاب نام برج دوشيزه هم داستان جالبي دارد. اينطور گفته مي‌شود که شاهزاده خانمي پس از اينکه پيش‌گويي مي‌شود که قرار است از نيش مار بميرد، به اين جزيره برده مي‌شود، اما متاسفانه در جزيره توسط ماري که با سبد ميوه وارد شده بود گزيده مي‌شود و مي‌ميرد. اين برج متعلق به قرن هجدهم ميلادي است و در حال حاضر يک رستوران و يک کافه‌ي شيک و گران در آن تعبيه شده است.

اُسکُدار
يکي از قديمي‌ترين مناطق مسکوني سواحل آسيايي همين اسکدار است. پيش از اين به اين منطقه اسکوتاري که نام زيستگاهي در قرن هفتم ميلادي بوده است مي‌گفتند. البته در حال حاضر هيچ اثري از آن شهر باستاني باقي نمانده است. در حال حاضر در اسکدار تعداد زيادي مسجد از زمان عثماني باقي مانده است.

براي دسترسي به سيرکجي که چندين مسجد قديمي در آن قرار دارد، مي‌توان از قطار زيرزميني تگه بسفر استفاده کرد و اين مسير را تنها در چهار دقيقه طي کرد. در اين منطقه مي‌توان آثار ارزشمندي از معمار سنان مثل مسجد مهرماه سلطان يا مسجد اسکله را يافت. ديگر مسجد ساخت سنان مسجد يني والده (مادر جديد) بوده که سال ???? به دست توانا و هنرمند اين معمار ساخته شده است. در اين منطقه مي‌توان از دو مسجد ديگر با نام‌هاي شمسي پاشا و آتيک والده (مادر قديم) نيز ديدن کرد.

رستوران‌ها
رستوران جيه

براي غذا خوردن حتما سري به يکي از سه شعبه‌ي رستوران جيه بزنيد. سرآشپز و صاحب رستوران موسي داده ويره در رستورانش انواع خوراک‌ها از سرتاسر ترکيه را سرو مي‌کند. غذاهايي که شايد در رستوران‌هاي ديگر پيدا نکنيد. تمرکز اصلي او و منبع اصلي درآمدش از کباب مخصوص جيه است. در شعبه‌ي ديگر که با نام جيه سُفراسي شناخته مي‌شود، فقط غذاهاي خانگي سرو مي‌شوند و شعبه‌ي سوم نيز با نام جيه کباب ?، تخصصش در سرو انواع کباب است.

هتل‌ها
براي اقامت در اين منطقه مي‌توانيد از هتل بي‌نظير سوماهان استفاده کنيد. اين هتل درست به جاي يک کارخانه متروک نزديک آب ساخته شده و در آن از طراحي مدرن با مبلمان ترکي استفاده شده است. در اين هتل حمام ترکي و باشگاه هم وجود دارد و صبحانه در پاسيوي اسکله سرو مي‌شود.

منابع: hurriyetdailynews و فودورس