مسجد سلطان احمد استانبول

جاذبه هاي گردشگري استانبول، مکانهاي تفريحي و توريستي استانبول

مسجد سلطان احمد (Sultan Ahmed Mosque) يکي از مسجدهاي معروف شهر استانبول است. يکي از زيباترين شاهکارهاي معماري اسلامي است. اين مسجد به دستور سلطان احمد اول بنا شد و پس از مرگ وي مسجد را مسجد سلطان احمد ناميدند و وي نيز در همين مسجد دفن شده‌ است.
اين مسجد به علت وجود ده هزار کاشي‌هاي آبي رنگ در طراحي داخلي به «مسجد آبي» يا «مسجد کبود» شهرت دارد. ساختار اين مسجد شبيه مکعب است و فضاي بيروني آن را مجموعه‌اي از گنبدهاي آبشاري و شبه‌گنبدها پوشانده . در مسجد سلطان احمد مي توانيد شش مناره بزرگ و زيبا ببينيد که باعث شده اين مسجد از همه مساجد دوره عثماني بزرگتر جلوه کند و وجود چنين مناره هاي بلندي سبب شده تا از مسجد سلطان احمد از فواصل دور قابل رؤيت باشد.از طرفي حدود ??? پنجره در اين مسجد قرار دارد که از شيشه هاي نقاشي شده و زيبا در آن به کار برده اند.
نمازخانه مسجد بسيار با جلال و شکوه است و صحن اين مسجد طوري طراحي شده که همه جمعيت نمازگزار بتوانند امام جماعت را ببينند و صدايش را بشنوند. زنجيرهاي نماديني در ورودي مسجد آويزان شده است. دليل آويزان کردن اين زنجيرها در مدخل ورودي مسجد اين بوده که وارد شوندگان را تشويق کند تا براي اداي احترام به اين مکان مقدس، در بدو ورود سر خود را خم نموده و حالتي شبيه به رکوع به خود بگيرند. براي بازديد از اين مسجد و مکانهاي مذهبي ديگر بايد لباس پوشيده به تن داشته باشيد و خانمها روسري سرشان داشته باشند که از رسومات اين محل مي باشد.