مساجد ترکیه

جاذبه هاي گردشگري - مسجد باشکوه سلطان احمد:
اين مسجد با 6 مناره زيباي خود درست در مقابل مسجد حاجي صوفيا قرار گرفته است. اين مسجد در فاصله سالهاي 1609 تا 1616 توسط آرشيتکتي بنام محمت (محمّد) ساخته شد. اين مسجد با نام مسجد آبي مشهور است و علت اين شهرت کاشي هاي سفيد و آبي زيبائي است که در ساخت آن مورد استفاده قرار گرفته است.
مسجد با شکوه سليمانيه:
اين مسجد به همراه گنبد و چهار مناره بلند و باريکش در قسمت غربي خليج استانبول قرار گرفته است. اين مسجد که يکي از زيباترين مساجد موجود در شهر استانبول مي باشد در فاصله سالهاي 1550 تا 1557 ميلادي توسط معمارسنيان که يکي از معروف ترين معماران دوره طلائي امپراطوري عثماني به شمار مي آمده ، ساخته شده است. بناي اين مسجد از نقطه نظر محل قرار گيري آن ، که در بالا ترين نقطه يک تپه مي باشد ، بسيار مناسب است. به علاوه چهار مناره موجود در اين مسجد که در چهار طرف حياط آن قرار گرفته در نگاه اول کاملا جلب توجه مي کند. در قسمت داخل مسجد محراب و منبري از سنگ قرمز کنده کاري شده وجود دارد و پنجره ها به شيشه هاي رنگي مزين است. در باغهاي اين مجموعه آرامگاه سليمان و همسرش خرم سلطان قرار دارد. ضمن اينکه مقبره معمارسنيان نيز در نزديکي همين مسجد قرار گرفته است. علاوه براينها چهار مدرسه ديني ، يک مدرسه طب ، يک کاروانسرا ، حمام ترکي ، آشپزخانه و آسايشگاهي براي فقرا در اين مجموعه به چشم مي خورد.

مسجد رستم پاشا:
اين مسجد نيز يکي ديگر از شاهکارهاي معمارسنيان مي باشد. اين مسجد در سال 1561 ميلادي به دستور رستم پاشا ، وزير بزرگ و داماد سليمان اعظم بنا نهاده شد.

مسجد باشکوه فاتح:
اين مسجد در فواصل سالهاي 1463 تا 1470 ساخته شد. نام اين مسجد از نام فاتح سلطان محمّد ، فاتح عثماني شهر استانبول گرفته شده که البته آرمشگاهش نيز در همين مکان قرار دارد. اين بنا نيز در بالاترين نقطه تپه اي در استانبول قرار دارد. ضمن اينکه در کنار اين مسجد مجموعه اي از ساختمانهاي مذهبي مدرسه ها ، آسايشگاهها ، حمامها ، بيمارستان ، کاروانسرا و کتابخانه که همگي ارزش بازديد را دارند ، وجود دارد.
مسجد بزرگ ايوب:
اين مسجد در خارج از ديوارهاي شهر ، جائي که در سال 670 بعد از ميلاد فرستاده حضرت محمّد (ص) ايوب توسط کنستانتينها کشته شد قرار گرفته است. اين مسجد بعنوان اولين مسجد ساخته شده پس از پيروزي عثمانيها به شمار آمده و مورد توجه بسياري از گردشگران مي باشد.

مسجد يني:
اين مسجد در فواصل سالهاي 1597 تا 1663 ميلادي در بندر امينونو ساخته شد که از فواصل دور نيز براحتي قابل رؤيت است. ايوانهاي آراسته به کاشيهاي سبک ايرنيک در اين مسجد اين مکان را بعنوان يک اثر تاريخي مطرح کرده است.
مسجد سوکول لومحمّد پاشا:
يکي ديگر از شاهکارهاي معماري، معمارسنيان مسجد سوکول لومحمّد پاشاست. که در قرن 16 ميلادي بنا نهاده شد. اين مسجد در نزديکي مسجد سلطان احمد که يکي از بهترين نمونه هاي معماري کلاسيک ترکيه به شمار مي آيد، قرار گرفته است. در داخل اين مسجد از کاشي هاي آبي ، سبز ، بنفش و قرمز از نيکي استفاده شده است.
مسجد سلطان مهرماه:
در داخل دروازه را ديرنه ، که يکي از دراوزه هاي ديوار قديمي شهر مي باشد قرار گرفته است. در اين مسجد ديوارهائي از شيشه ، چهار طاق مربوط به گنبد اصلي را محافظت مي کند. اين مسجد توسط 161 پنجره داخل آن روشن مي شود. مسجد سلطان مهرماه در سال 1555 توسط معمارسنيان براي دختر شاه سليمان اعظم ساخته شد.