باغ نظر شیراز

جاذبه هاي گردشگري شيراز - باغ نظر يکي از باغ‌هاي تاريخي استان فارس است که در خيابان کريم خان زند شهر شيراز نزديک به ميدان شهدا و روبروي ارگ کريم خان زند قرار دارد.
اين باغ با انبوه درختان سر به فلک کشيده سرو و نارنج، سال‌ها پيش از به سلطنت رسيدن کريم خان زند احداث شده بود. کريم خان زند در زمان پادشاهي خود در اين باغ عمارت کلاه فرنگي، ارگ، ديوانخانه و ساختمان‌هاي ديگري بنا نمود که محلي براي پذيرايي از مهمانان، سفيران خارجي و انجام مراسم رسمي و اعياد گوناگون بوده است.
عمارت کلاه فرنگي که در وسط باغ نظر استقرار يافته، بنايي به شکل هشت ضلعي است. کف اين عمارت نزديک به 1.5 متر از سطح باغ بالاتر است. عمارت کلاه فرنگي از بيرون با کاشي‌هاي ظريف و زيبا تزئين يافته که قسمتي از آن نقش گل و بوته و قسمتي ديگر منظره شکارگاه و مجالس بزم است. داخل عمارت شامل يک تالار مرکزي گنبددار و چهار شاه‌نشين جانبي است که در حدّفاصل آن‌ها يک اتاق قرار دارد. ديوارهاي محوطه وسط و اتاق‌هاي زاويه، مقرنس‌کاري است و نقاشي‌هاي بسيار زيبايي دارد که از نظر هنري کم‌نظير است. روي بدنه و طاقچه‌هاي محوطه وسط عمارت، ده مجلس نقاشي به وسيله نقاشان دوره زنديه که معروف‌ترين آن‌ها آقا صادق نقاش بوده، تصوير شده است. در وسط محوطه داخلي عمارت کلاه فرنگي حوضي از سنگ مرمر يکپارچه ساخته شده است.