دریاچه چشمه سبز

 درياچه چشمه سبز از جاذبه‌هاي گردشگري استان خراسان رضوي است که در حدود 20 کيلومتري روستاي بزرگ گلمکان و 50 کيلومتري غرب شهر مشهد در يکي از بلندترين نقاط رشته کوه‌ بينالود قرار دارد.
اين درياچه کوهستاني که در ارتفاع 2500 متري از سطح دريا واقع شده، 15 هکتار مساحت دارد و از آب آن براي آبياري باغ‌ها و زمين‌هاي کشاورزي استفاده مي‌شود.
مردم منطقه اين چشمه را «چشمه سوز» مي‌خوانند زيرا مردم منطقه خراسان عموماً «سبز» را «سوز» تلفظ مي‌کنند. در متون مختلف از اين چشمه با نام «چشمه سو» نيز نام برده شده است و به نظر مي‌رسد همان «چشمه سو» در شاهنامه باشد.
از زمان‌هاي بسيار طولاني، چشمه سبز داراي ارزش و معروفيت فراوان بوده و آنطور که از نوشته‌هاي کتاب‌هاي قديم برمي‌آيد، آب آن داراي قداست فوق‌العاده‌اي (به ويژه براي زرتشتيان) بوده است. گفته شده است که يزدگرد اول (يکي از بزرگ‌ترين شاهان ساساني)، با خدم و حشم خود فقط به منظور شفا گرفتن از آب اين چشمه مقدس راه طولاني پيموده و به کنار اين چشمه فرود مي‌آيد.
از جمله قديمي‌ترين کتاب‌هايي که در آن نام چشمه سبز آمده است، کتاب نزهه القلوب نوشته حمدالله مستوفي است.
در اين درياچه ماهي‌هاي بزرگ و کوچکي ديده شده است از اين رو اين درياچه مکان مناسبي براي دوستداران ورزش ماهيگيري مي‌باشد.
آب و هواي سرد و کوهستاني منطقه گلمکان، محل مناسبي براي رويش گياهان دارويي همچون بادام کوهي، خارشتر، زيره، کاسني و بابونه مي‌باشد. اين منطقه همچنين زيستگاه جانوراني چون بز کوهي، آهو، گراز، عقاب و کبک است.
*روستاي گلمکان از توابع دهستان گلمکان بخش گلبهار شهرستان چناران استان خراسان رضوي مي‌باشد. براي رسيدن به اين روستا بايد جاده آسفالته مشهد- تهران را حدود 40 کيلومتر به سمت قوچان پيمود و پس از آن به سمت چپ پيچيد و 10 کيلومتر مسير را ادامه داد تا به روستاي گلمکان رسيد. از گلمکان تا چشمه سبز که در حدود 20 کيلومتر مي‌باشد، بايد از يک راه کوهستاني ناهموار مسير را پيمود.