باید ها و نبایدهای سفر با هواپیما

تور هاي لحظه آخري - “توصيه هاي سفر با هواپيما” عنوان مطلبي است که راهنماي سفر است . مسافرت با هواپيما . انجام تشريفات آن ، گاهي باعث گيجي و نگراني مسافران مي شود . در اين مطلب تلاش شده ، تا شما با مواردي که قبل و در حين سفر ، بايد رعايت و ملاحظه کنيد ، از نگراني هاي سفر کاسته شود . دانستن اطلاعاتي ، از اين گونه ، مسافران بسياري را ياري کرده است . براي مشاوره ، رزرو جا ، خريد بليط و خريد تور حتماً به يک آژانس مسافرتي معتبر مراجعه کنيد . اگر آژانس معتبري نمي شناسيد ، با چند نفر مشورت کنيد و يا با “انجمن صنفي ذيربط” تماس بگيريد . اگر قصد سفر با تور داريد ، به بهاي ارائه شده از يک آژانس هواپيمايي بسنده نکنيد . حداقل از سه آژانس درمورد تور مشابه قيمت بگيريد و حتي الامکان سعي کنيد ، آژانس اصلي تورگذار را شناسايي و قيمت اصلي تور را از آژانس برگزار کننده بگيريد . مگر آنکه بهاي ارايه شده در آژانس مورد نظر شما با بهاي تورگذار اصلي يکسان باشد . به هيچ وجه گذرنامه و مدارک خود را به دست اشخاصي که در خيابان با آنها آشنا شده يا جلو سفارتخانه ها پرسه مي زنند ، ندهيد. سعي کنيد براي تحويل مدارک به آژانس يا سفارتخانه مراجعه کنيد و در قبال تحويل مدارک و هر نوع پرداختي ، رسيد ممهور به مهر مکان مربوطه را درخواست کنيد . براي سفر و يا شرکت در يک تور ، حتي الامکان از دو ماه قبل برنامه ريزي کنيد. سفرهاي عجولانه و بدون برنامه ريزي قبلي ضرر و زيان ناشي از سوخت بليط در اثر حاضر نشدن ويزا و گاهي خسارت پرداخت به هتل را درپي خواهد داشت . يکي از شرايط سفارتخانه ها ، رزرو هتل در کشور متبوع است . از بابت اين رزرواسيون کاملاً مطمئن شويد . بعضي از شرکت ها به دليل رعايت احوال مسافر يا مبلغ اندکي « مثلاً بيست هزار تومان » اقدام به صدور برگه رزور صوري مي کنند . صدور اين گونه برگه ها ، منجر به عدم صدور ويزا ، اتلاف وقت و پول شما خواهد شد . در زمان تحويل گرفتن “گذرنامه ويزا شده” ، در سفارتخانه حضور داشته باشيد . مگر اينکه به امکانات و صحت رفتار آژانس خود ، اطمينان کامل داشته باشيد. اگر در تور شرکت مي کنيد ، حتماً در مراسم معارفه اي که آژانس يکي دو روز قبل از پرواز برگزار مي کند ، حاضر شويد ، و از آخرين اطلاعات و تغييرات احتمالي مطلع شويد. گاهي ممکن است ، سفارت از صدور ويزا براي يکي از افراد خانواده خودداري کند. لذا قبل از سفر به اين احتمال و ضرر و زيان ناشي از آن بيانديشيد. بقيه افراد خانواده بايد از سفر چشم پوشي کنند و خسارتهاي ناشي را بپردازند و يا بدون يکي از عزيزان به سفر بروند. مامورين گمرک بسياري از کشورها از ورود مواد غذايي ، دارو و حيوانات خانگي جلوگيري مي کنند ، قبل از سفر اطلاعات لازم را آژانس کسب کنيد. اگر مجبور به استفاده از دارويي خاص هستيد ، حتماً مجوزهاي لازم را که به تاييد سفارت کشور مقصد رسيده است ، همراه داشته باشيد. براي بردن حيوانات خانگي مانند سگ و گربه همراه خود ، حتماً در زمان رزرو بليط سوال بفرماييد. از ممنوعيت ها ، محدوديت ها شرايط حمل حيوانات و ارايه مدارک بهداشتي ، نژاد و شناسنامه حيوان مطلع شويد . اکثر شرکت هاي هواپيمايي از ورود حيوانات خانگي به داخل کابين جلوگيري مي کنند ، اطلاعات لازم را قبلاً کسب کرده ، حيوان مورد نظر را با جعبه اي استاندارد به قسمت بار تحويل دهيد .تبصره : توجه داشته باشيد که وزن حيوان زنده مشمول بار همراه نمي شود . حتي اگر هيچ گونه باري به همراه نداشته باشيد ، براي حيوان مذکور بايد اضافه بار پرداخت کنيد. محدوديت ورود سيگار در اکثر کشورها به ويژه کشورهاي اسکانديناوي وجود دارد . از اين بابت مطلع و مطمئن شويد. تا مجبور به پرداخت جريمه نشويد. خانم هاي باردار مي بايست در فاصله بين بيست و هشت هفتگي تا سي و دو هفتگي فرم پزشکي را تکميل و سه روز قبل از سفر به آژانس تحويل دهند. سفر بعد از سي و دو هفتگي براي خانم هاي باردار، فقط در شرايط ويژه و با مجوزهاي پزشکي لازم امکان پذير است. طبق قوانين بين المللي نوزادان کمتر از ?? روز حق پرواز ندارند ، اما متخصصين به طور کلي سفر براي نوزادان کمتر از شش ماه را توصيه نمي کنند . در موقع بستن چمدان ها ، نخست از قرار دادن اشياي قيمتي دوربين عکاسي ، لپ تاپ و زينت آلات خودداري کنيد ، و دوم برچسب نام،آدرس و شماره تلفن خود را در داخل چمدان و روي چمدان بچسبانيد. در تمامي سفرها کپي کامل از گذرنامه ، شناسنامه ، کارت ملي و هم چنين شش قطعه عکس از همان نوع که در گذرنامه هست ، براي خود و افراد خانواده همراه داشته باشيد. در فرودگاه هاي وسط راه و مقصد ، گذرنامه خود را فقط به افراد موجه و پليس ارايه کنيد . پاره اي از اوقات افرادي با لباسي شبيه به يونيفورم کارکنان هواپيمايي به شما مراجعه و تقاضاي بازديد مدارک مي کنند، ابتدا علت را جويا شده و سپس از او بخواهيد که شما را به دفترش در فرودگاه برده ، آنگاه مدارک را ارايه کنيد. اگر در ارتباط با بليت، ويزا،ويزاي ترانزيت و ساير مقررات مطلبي را متوجه نشديد،توضيح بخواهيد . وظيفه کارمندان شرکت هاي خدماتي توضيح مکرر ، کامل و قنع کننده است، از اين بابت نگران نباشيد. درخواست صندلي چرخ دار ، غذاي مخصوص و صندلي مخصوص (مثلاً نزديک توالت يا کنار راهرو) از جمله حقوق شماست و در مقررات حمل مسافرين اين حقوق پيش بيني شده است. نخستين رديف صندلي در هر کلاس پروازي ، مخصوص افرادي است که کودک يا نوزادي را به همراه داشته و يا باردار هستند . صندلي در اين رديف مي توان در هر زمان رزرو جا، درخواست کرد يا در فرودگاه در زمان تحويل بار و بليت تذکر داد . کارکنان شرکت هاي هواپيمايي در صورت خالي بودن جا در رديف مذکور ، حتماً مساعدت لازم را خواهند کرد. به اعتبار گذرنامه خود توجه داشته باشيد و در صورتي که اعتبار آن کمتر از يک سال است ، جهت تمديد اقدام کنيد . هرگز ، با گذرنامه اي که اعتبار آن کمتر از هفت ماه است ، سفر نکنيد. علي رغم آن که تمامي افراد در هر سن و جنسيتي مي توانند به شرط رعايت مقررات ، گذرنامه داشته باشند ، اما در صورت حضور کودکان در گذرنامه والدين ،مي بايست عکس آنها نيز در گذرنامه باشد . مگر نوزادان کمتر از دو سال . براي خروج از کشور مي بايست عوارض خروج پرداخت کرد. حتي الامکان سعي کنيد تا زماني که مجبور نشده ايد ، اين مبلغ را قبل از حضور در فرودگاه و در شهر پرداخت کنيد . به اين وسيله از تنش هاي قبل از سفر بکاهيد. در صورت مفقود شدن مدارک سفر در کشور مقصد ، مراتب را بلافاصله به پليس اطلاع داده و سپس به سفارت يا کنسولگري متبوع مراجعه کنيد. اگر امکان کنترل اينترنتي داريد ، بهتر است قبل از سفر ، راجع به هتلي که آژانس به شما معرفي کرده است ، تحقيق کنيد. توجه داشته باشيد ، که در صورت انصراف از سفر ، هزينه ابطال بليت ، هزينه کامل ويزا و هزينه ابطال هتل (حداقل شب اول) به عهده شماست . در پروازهاي چارتر معمولاً بهاي بليط قابل استرداد نيست. در مناسبت هاي نمايشگاهي صنعتي ، فرهنگي و … احتمال از دست رفتن کل مبلغي که براي رزرو هتل پرداخت کرده ايد، وجود دارد. قبل از مراجعه به آژانس و شرکت خدماتي ، از ماهيت فعاليت آژانس مورد نظر اطمينان حاصل کنيد . آژانس هاي داراي مجوز بند “الف” صادر کنندگان بليط هستند و آژانس هاي داراي مجوز بند “ب” برگزار کنندگان تور هستند.آژانس هايي که هر دو مجوز را دارند ، خدمات کامل تري را مي دهند . در موقع ورود به آژانس ، در مورد مجوزهاي ايشان سوال فرماييد. عضويت در سنديکا،اتحاديه،انجمن و … موجد تعهداتي است، که عدول از آن نه تنها نيازمند پاسخ گويي به مراجع ذيصلاح است ، بلکه پاسخ گويي به ارگان متبوع را نيز در بردارد . به عبارت ساده تر انجام صنفي متعهد ، رفتار صحيح آژانس در مقابل مسافر و ناظر بر فرهنگ مشتري مداري است، به اين نکته توجه داشته باشيد.
منبع:http://7tara.com/f