خلیج مایا

تور تايلند- اين خليج از سه طرف با سه صخره به ارتفاع حدود 100 متر محاصره شده است تقريباً از دست انسان‌ها بکر مانده است. ساحل اصلي حدود 200 متر طول دارد که از شن‌هاي سفيد و نرمي پوشيده شده است و مرجان‌هاي رنگارنگ زير آب و ماهي‌هاي استوايي در آب‌هاي زلال، چشم گردشگران را مي‌نوازد

در نگاه اول مشخص است که اولاً آب و هواي استوايي در اين کشور به جز در فصل هاي گرم و باراني، به جذابيت گردشگري در اين کشور کمک شاياني کرده است. اما علاوه بر آن انصافاً ساخت معابد و موزه‌ها، پارک‌ها و رستوران‌ها و مانند آن نشان مي‌دهد يکي از اهداف مديران اين کشور جذب گردشگر بوده است. عامل سوم نيز به بافت‌هاي قديمي در روستاها و شهرهاي تاريخي برمي‌گردد که به ويژه در تضاد با ساختمان‌هاي بلند و مدرن، جذابيت خود را بيشتر نشان مي‌دهد. اما اين همه ماجرا نيست و در بخش بعدي ابعاد ديگري از تايلند را روشن مي‌کنيم.

مسأله ديگري که در نگاه اول روشن مي‌شود، رد تصوير کلي و رايج در مورد گردشگراني است که از کشورهاي مختلف و از جمله ايران به تايلند مي‌روند. موزه‌ها و معابد قديمي، باغ گلها و دوچرخه‌سواري، بافت‌هاي قديمي و غذاهاي سنتي، باغ وحش و آکواريوم تونلي و ... همه و همه نشان مي‌دهد بسياري از گردشگران براي استفاده از اين اماکن به تايلند مي‌روند و نمي‌توان به همه آنها يک چشم نگريست. اين انصاف نيست که تصور کنيم سفر به تايلند براي همه مسافران اين مار خوش خط و خال جنوب شرقي آسيا مساوي با روابط آزاد جنسي است. گر‌چه نمي‌توان اين انگيزه را در برخي گردشگران انکار کرد، اما تعميم آن به همه مسافران تايلند، هم اشتباه و خلاف واقع است که در عصر اطلاعات، نابخشودني و نشانه جهل است و هم تهمتي در حق هموطنان عزيزمان است.