جاذبه های گردشگری زنجان

شهر زنجان در شمال غرب ايران يکي از شهرهاي ديدني ايران است. اين استان با آثار طبيعي و جاذبه هاي گردشگري همچون غار کتله خور و آثار تاريخي چون گنبد سلطانيه يکي از مناطق ديدني ايران است.

از رودهاي مهم استان قزل اوزن است که رودي جوشان وخروشان است و از کوه هاي کردستان سرچشمه گرفته وپس از توقفي در پشت سد منجيل نهايتا وارد درياي خزر مي‌گردد. از ديگر رودخانه‌ها زنجانرود، ابهررود، سجاس رود و خرا رود را مي‌توان نام برد. همچنين چشمه‌هاي آب معدني استان عبارت‌اند از چشمه آبگرم وننق، چشمه آبگرم ابدال، چشمه آبگرم گرماب و چشمه آبگرم حلب انگوران.

جاهاي ديدني زنجان

قدمت آن متعلق به اواخر هزاره دوم قبل از ميلاد است. مرکز اين استان کهنسال در قبل از اسلام زنگان يا زنديگان و به معناي منسوب به کتاب زند نام داشته‌است که پس از استيلاي اعراب بنا به ضرورت تلفظ معرب به زنجان تغيير يافته‌است. زنجان از قديم به سبب قرار گرفتن در حاشيه جاده ابريشم و راه تجاري مسير هند و چين به اروپا داراي اهميت خاصي بوده‌است. استان بر اساس آخرين تقسيمات کشوري در سال ???? داراي هفت شهرستان به نامهاي زنجان-ابهر-خرمدره-خدابنده-ايجرود-طارم و ماهنشان است.

بناي عظيم گنبد سلطانيه که بعد از کليساي جامع فلورانس و اياصوفيه در استانبول عظيم‌ترين گنبد تاريخي جهان بشمار مي‌آيد، از جاهاي ديدني زنجان است. همچنين معبد داش کسن باقي مانده از زمان سلسله ساسانيان نيز از آثار تاريخي اين استان است.