باغ جهان نما

جاذبه هاي گردشگري شيراز - اين باغ همچون سه باغ مشهور ديگر يعني باغ ارم، باغ دلگشا و باغ تخت در دوره آل مظفر و آل اينجو (قرن هشتم هجري قمري) يعني قبل از يورش تيمور گورکاني به شيراز در نهايت آباداني بودهاست. ابن عربشاه مورخ دوره تيموري در کتاب عجايب المقدور آنرا زينت الدنيا ناميدهاست. باغ جهان نما در هنگام اقامت تيمور گورکاني در شيراز، همچون ساير باغهاي نامدار آن دوره مورد توجه وي واقع شده بطوريکه همانند آنرا در اطراف سمرقند که موطن او بوده احداث و آنرا جهان نما ناميدهاست.

اين باغ در دوره صفويه نيز آباد و قابل اهميت بودهاست. شارون و تاورنيه جهانگردان فرانسوي که در دوره صفويه شيراز را ديدهاند، خيابان زيبايي توصيف کردهاند که از تنگ الله اکبر تا بقعه مير علي بن حمزه که محل خيابان حافظ کنوني است ادامه داشته و در دو طرف آن باغهاي زيبا و آبادي وجود داشتهاست.

اين باغ کهنترين باغ شيراز است که از آب و رودخانه پرآوزاه رکني مشروب ميشده و در منطقه ويژه اي از شيراز (خيابان حافظ) و در ميان آرامگاه حافظ، هفتتنان، دروازه قرآن، خواجوي کرماني، بابا کوهي، باغ ملي، گهواره ديد، کتابخانه ملي اسناد و... جاي دارد.

کريم خان زند در سال ???? هجري قمري اين باغ را که در زمينهاي مقابل جعفرآباد و مصلي قرار داشته حصار کشيد و عمارت کوشک را در وسط آن ساخت و در اطراف عمارت خيابان کشيهاي زيبا و درختکاري مفصلي بعمل اورد. طرح و اسلوب اين باغ را کريمخان نظير باغ نظر در داخل داراي چهار خيابان و اطراف چهار حوض دو بزرگ و دو کوچک ساختهاست. در ضلع جنوبي بقاياي آبنمايي به چشم ميخورد که فواره آن هنوز پابرجاست. اين آبنما از جلوي ضلع جنوبي آغاز ميشود و به حوضي در جلوي بنايي که در دوره قاجاريه و در انتهاي ضلع جنوبي احداث گرديده منتهي ميشود که اخيرا مورد مرمت و بازسازي قرار گرفتهاست.

باغ جهان نما در سال ???? توسط شهرداري شيراز و با همکاري اداره کل ميراث فرهنگي استان فارس احيا و مورد بهره برداري قرار گرفت