با قلعه لیسار تالش آشنا شوید

قلعه ليسار يکي ديگر از جاذبه هاي گردشگري مربوط به دوره سلجوقيان است و در شهرستان تالش، روستاي ليسار واقع شده و اين اثر در تاريخ ?? خرداد ???? با شماره? ثبت ???? به‌عنوان يکي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.
قلعه صلصال (سلسال) در ارتفاع ?? متري از زمين و روي تپه اي سنگي در ??کيلومتري شهر هشتپر (مرکز شهرستان تالش) و مرکز دهستان ليسار واقع شده است.
صلصال با املاي «ص» در لغت به معناي گل خشکيده ورز داده شده و آماده جهت کوزه گري و سفالگري است که با توجه به طبيعت اين منطقه و خاک هاي رسي قرمز و زرد رنگ حاصل از فرسايش دامنه هاي کوهستاني تالش را دارد و برخي ديگر معتقدند که نام اصلي اين قلعه با املاي سلسال است و سلسال در لغت به معناي آب خنک و خوشگوار است و در خصوص قلعه نيز آب بسيار اهميت دارد و يکي از لوازم بسيار مهم در يک قلعه داشتن آب انبار است و نظريه اي در خصوص حمل آب و بسيار خنک و خوشگوار اين قلعه از زمان هاي دور از طريق سوله هاي سفالين (تنبوشه) از ييلاق سوباتان آورده و سرازير مي شده است و به آب انبار مي رسيده و نظريه ديگر در خصوص حمل آب باران از سقف و از طريق تنبوشه ها به آب انبار است.
قلعه ليسار از دو قسمت تشکيل شده است، نخست بخش خارجي که محوطه نسبتاً وسيعي را در بر مي گرفته و توسط ديوار ستبري از زمينهاي اطراف جدا شده است.
از اين ديوار خارجي که از سنگ رودخانه اي قرمز و تقريبا يک دست ساخته شده بود اکنون چيزي به جاي نمانده و تنها بقاياي سنگهاي به کار رفته در حصار خارجي در گوشه و کنار آن به صورت توده هاي انبوه مشاهده مي شود.
قلعه ليسار,تصاوير قلعه ليسار,قلعه سلسال,تصاوير قلعه ليسار
بخش داخلي قلعه که بر روي صخره سنگي قرار دارد دومين قسمت آن را تشکيل مي دهد و اکنون نيز بقاياي آن بر جاي مانده است.
ساختمان قلعه طوريست که در تمام جهات اصلي و فرعي به اطراف اشراف داشته و ساکنان قلعه از بالاي آن مي توانستند کليه تحرکات را در شعاع خارج قلعه زير نظر داشته باشند.
"ارگ قلعه" در بالاي تپه قرار دارد و امروزه فقط ديوارهاي آن بر جاي مانده است، ظاهراً ارگ در طبقات مختلفي بنا شده که طبقات زيرين آن به دنبال ريزش طبقات بالا پر شده است.
مدخل ارگ نيز داراي طاقي با هلال شکسته بوده که امروزه اين دو از بين رفته اند مصالح ساختماني ارگ نيز آجر و ساروج است.

"آب انبار قلعه" خارج از ارگ و داخل بارويي اصلي است و در شمال شرقي بناي قلعه بنا شده است، طول آن حدود پنج متر و عرض آن سه متر و ارتفاع از کف موجود چهار متر است.