اما چرا تور لحظه آخری بوجود می آید؟

صنعت گردشگري بر اساس شرايط آب و هوايي و البته تعطيلات و ...فصول High و Low ميباشد . به اين معني که هر مقصدي به تناسب تعطيلات و البته آب و هوا ، شرايط اقليمي، اقتصادي و . . . داراي فصول پر مسافر و کم مسافر بوده و بنابراين آژانسهاي گردشگري در فصلهاي کم مسافر جهت کم کردن زيان خود اقدام به ارائه آفرهايي جهت پر شدن ظرفيت خود و انگيزه دادن به مسافران براي استفاده از خدمات آژانس خود مينمايند. لازم به دکر است حتي در فصول سفر نيز گاهي ممکن است اين ظرفيت ها آنگونه که پيش بيني ميشود پر نشوند و براي اينکه جلوي ضرر بيشتر گرفته شود خدمات توريستي (شامل تور، انواع و اقسام بليط، هتل و . . .) را با درصد تخفيف هايي بين (5 الي 50 درصد) ارائه مينمايند.
بحث تورهاي لحظه آخري محدود به کشور ما نبوده و ديربازي است در کشورهاي پيشرفته واژه تورهاي دقيقه آخري (Last Minute) جايگاه خود را بين مسافران، آژانسهاي مسافرتي، هتلداران و شرکت هاي هواپيمايي جايگاه خود را باز کرده و به بخشي جداناپذير از صنعت گردشگري تبديل شده است.
در کشور ما مدتي رويه فروش تور هاي لحظه آخري به صورت سنتي و بدون نظم و قاعده خاص انجام شده و لذا نتيجه و خروجي به وجود آمده براي مسافر و آژانس جذابيت خاصي نداشت.