استقبال گردشگران و مسافران نوروزی از قلعه فلک الافلاک

با استقبال گردشگران و مسافران نوروزي از قلعه فلک الافلاک اين بناي تاريخي طي دو روز گذشته شاهد رکوردزني در بازديد گردشگران بوده است.

قلعه تاريخي فلک الافلاک به عنوان بناي شاخص تاريخي استان لرستان هر ساله همزمان با ايام تعطيلات نوروزي ميزبان گردشگراني از جاي جاي ايران اسلامي و حتي دنيا است.
قلعه باستاني فلک الافلاک يکي از شاخص ترين آثار تاريخي ايران است، بناي عظيم آجري که مربوط به دوره ساساني بوده و همچنان استوار بر روي تپه اي باستاني در مرکز شهر خرم آباد ميزبان دوستداران ميراث فرهنگي اين مرز و بوم است.

اين بنا که به شاهکار معماري ايراني شهرت دارد پربازديد ترين جاذبه گردشگري تاريخي لرستان بوده که از ابتداي تعطيلات نوروزي شاهد صفوف گردشگران و مسافران براي بازديد از اين جاذبه تاريخي بوده ايم.
اين در حاليست که موزه هاي مردم شناسي و باستان شناسي بناي تاريخي فلک الافلاک نيز در نوع خود در کشور کم نظير هستند به طوريکه موزه مردم شناسي داير در بناي تاريخي فلک الافلاک غني ترين موزه در نوع خود محسوب مي شود.
در حال حاضر گردشگران با ورود به بناي تاريخي فلک الافلاک علاوه بر بازديد از اين بنا، از موزه هاي باستان شناسي و مردم شناسي نيز بازديد مي کنند که اميد مي رود هرچه سريعتر وعده مسئولان براي جابجايي اين موزه ها از قلعه فلک الافلاک عملياتي شود تا شاهد حفظ کاربري اين بنا به عنوان يک اثر تاريخي باشيم.

فلک الافلاک در روزهاي چهارم و پنجم فروردين رکورد زد
مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان لرستان آمار بازديدها از قلعه تاريخي فلک الافلاک طي دو روز گذشته را فوق العاده دانست و افزود: اين آمار در روزهاي چهارم و پنجم فروردين ماه بي سابقه بوده است.
عبدالرضا مهاجري نژاد گفت: طي روز چهارم فروردين ماه شاهد فروش ?? هزار و ??? بليت به گردشگران و مسافران نوروزي براي بازديد از قلعه فلک الافلاک بوده ايم.
وي با بيان اينکه اين ميزان بليت فروشي روزانه در فلک الافلاک در نوع خود بي سابقه است، افزود: روز گذشته نيز آمار بليت فروشي در اين بناي تاريخي از مرز ?? هزار و ??? نفر گذشت.
مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان لرستان يادآور شد: آمار ياد شده مربوط به بليت فروشي صورت گرفته در ورودي اين بناي تاريخي بوده و آمار بازديدهاي رايگان، بليت هاي توزيع شده نيم بها و افرادي که با کارت بازنشستگي از اين محل بازديد کرده اند حساب نشده است.در صورت محاسبه اين افراد احتمال مي رود که آمار بازديد ها از مرز ?? هزار نفر روزانه نيز عبور مي کرد.
مهاجري نژاد با بيان اينکه امروز نيز استقبال گردشگران از بازديد اين بناي تاريخي چشمگير بوده است ابراز اميدواري کرد که روند بازديدها از فلک الافلاک تا پايان تعطيلات استمرار داشته باشد.

لزوم توجه به ظرفيت بناي تاريخي فلک الافلاک
به هر روي هرچند که آمار بازديدها از قلعه تاريخي فلک الافلاک و استقبال چشمگير مردم از حضور در اين بناي تاريخي در نوع خود ارزشمند بوده و نشان از علاقمندي هموطنان به ميراث فرهنگي کشور است ولي ظرفيت اين بناي تاريخي براي پذيرش گردشگران با توجه به قرارگيري دو موزه مردم شناسي و باستان شناسي در محل اين بنا بايد مد نظر متوليان امر قرار گيرد.
طي سال هاي اخير به دليل اجراي غيراصولي طرح استحکام بخشي بناي تاريخي فلک الافلاک شاهد تخريب هاي جدي در اين بناي ملي بوده ايم که به نظر مي رسد بايد حفظ و حراست از شاهکار معماري اولويت اصلي مسئولان امر باشد.
بنا بر اين گزارش، قلعه فلک الافلاک بر بلنداي تپه اي باستاني و طبيعي در مرکز شهر خرم آباد واقع شده و داراي هشت برج و دو حياط مستطيل شکل بوده است.
زيبايي و معماري شگفت انگيز قلعه فلک الافلاک موجب شده که اين قلعه تاريخي و باستاني لرستان از سوي بسياري از کارشناسان به عنوان يکي از شاهکارهاي مهندسي و معماري دنيا لقب گيرد.