دانستنی هایی راجع به بلیط هواپیمــا لحظه آخری‏

مي خواهيم براي کساني بنويسيم که چه به عمد و چه غير عمد، خيلي دير تصميم به خريد بليت هواپيما مي گيرند. اگر معمولا جزو اين افراد نيستيد خيلي به خودتان نباليد. شايد همين سفر آينده تان بي خبر پيش بيايد و لازم باشد خيلي سريع بليت پرواز بخريد. در بيشتر مواقع نمي توانيد بليتي را با قيمت رسمي پيدا کنيد؛ چه انتظاري داريد، وقتي يک روز قبل از سفر براي خريد بليت اقدام مي کنيد، طبيعي است که به راحتي نمي توانيد بليت بخريد. پس بايد برويد سراغ بليت هاي چارتري؛ بليت هايي که به بليت هاي ارزان قيمت شهره هستند.
اما گاهي اين حرف درست است و گاهي هم نه. مي خواهيم امروز به بليت هاي چارتر بپردازيم. اينکه اصلا به چه نوع بليتي مي گويند چارتر، چطور بايد اين بليت ها را خريد، خريد يک بليت چارتر در چه روزي يا چه ساعتي راحت تر است و ...
خريد بليت هاي چارتر لم دارد. بايد چند بار از آنها خريد کنيد تا بالاخره دست تان بيايد که بهترين لحظات خريد بليت هواپيما چه زماني است يا اصلا بايد از کدام سايت خريد کرد و چه سايت هايي را کنار گذاشت.فقط به يکي از اين لم ها اشاره کنيم تا ببينيد حرفه اي هاي عرصه خليد بليت چارتر به چه چيزهايي توجه نمي کنند. همين را داشته بايد که فقط تا دو ساعت قبل از پرواز مي توانيد بليت بخريد و يک ثانيه دير کنيد، مثل دو هفته پيش که يکي از اعضاي سرويس راهنماي بازار، بليت ارزان قيمت خود را از دست داد، ناکام مي مانيد. بقيه اين داستان را در گزارش ما از بازار بليت چارتر هواپيما بخوانيد.

چارتر را به بليت مي گويند يا هواپيما؟
بليت چارتر توسط بعضي از شرکت ها و دفاتر خدمات مسافرتي فروخته مي شود. بعضي از آژانس هاي مسافرتي سالانه يا براي مدتي معين تمام يا بخشي از صندلي هاي بعضي مسيرهاي هوايي را از شرکت هاي هواپيمايي اجاره مي کنند و بليت اين پروازها را به مسافران آن مسيرها مي فروشند.

در اين حالت به اين آژانس ها «چارترکننده» مي گويند و به شرکت هواپيمايي (ايرلايني) که تمام يا بخشي از صندلي هاي پروازش را اجاره مي دهد، «چارتر شونده» مي گويند. در اين شرايط، بليت را مستقيم از هواپيمايي نمي خريد، بلکه از آژانس چارتر کننده خريداري مي کنيد و بهاي بليت چارتر را هم نه شرکت هواپيمايي، بلکه آژانس چارتر کننده تعيين مي کند.

گروهي از مسافران هوايي که به بليت چارتر نياز دارند
در روزها و تعطيلات عادي، معمولا مسافران، تکراري هستند. مثلا افرادي هستند که هميشه اول هفته براي کار خود به شهرستان هاي بزرگ مي روند و چهارشنبه شب يا پنجشنبه وقتي کارشان تمام مي شود به شهرستان محل زندگي خانواده خود باز مي گردند. آنها مسافران هميشگي ايرلاين ها هستند. اين افراد در رفت و آمد خود خيلي به مناسبت ها و تعطيلات نگاه نمي کنند.

بنابراين تعداد سفرهاي هوايي در هفته ها و روزهاي عادي سال، تعداد مشخصي است اما وقتي تعطيلاتي سر مي رسد و مسافران زياد مي شوند، گاهي مواقع تعداد پروازها به اندازه تعداد مسافران نيست. بنابراين کمبود بليت پيش مي آيد. آژانس هاي گردشگري هوشياري به خرج مي دهند و بليت هاي ايرلاين ها را از قبل اجاره مي کنند و به مسافراني که تازه مي خواهند دو سه روز قبل از سفر خود، بليت بخرند، مي فروشند.

ايامي که بليت گران مي شود
بهاي بليت چارتر در زمان هاي متفاوت و بسته به شرايط چارتر کننده تغيير مي کند. بعضي از مسيرهاي پروازي در مناسبت ها و مقاطع زماني خاص مثلا عيد نوروز يا فصل تابستان پرتردد مي شوند. نکته مهمي که درباره بليت چارتر بايد بدانيد اين است که فرقي نمي کند در کدام مقطع از تقويم گردشگري باشيد، تحت هر شرايطي اگر پرواز چارتر خالي بماند، هزينه خالي بودن پرواز را آژانس چارتر کننده متحمل خواهد شد.

به همين دليل هم در شرايط زماني متفاوت، بهاي چارتر تغيير مي کند. گاهي اوقات هر چه به زمان پرواز نزديک تر بوشيم، بهاي بليت چارتر پايين تر مي آيد. بعدا براي تان توضيح خواهيم داد که چگونه يک بليت چارتر را با بهترين قيمت ممکن بخريد.
بليت هاي چارتر, قيمت بليت چارتر

تور هاي لحظه آخري نسبت به زمان عادي قيمت پايين تري دارند

قيمت بليت چارتر ساعت به ساعت فرق دارد
مزيت بزرگ بليت چارتر در متغير بودن بهاي بليت است. آژانس ها مجبورند براي به دست آوردن هزينه هاي چارترشان، به هر ترتيب که شده بليت هاي شان را بفروشند، به همين دليل گاهي مي توانيد در فصل هاي کم سفر، بليت هايي با قيمت بسيار مناسب پيدا کنيد. مثلا در اسفند ماه که بيشتر مردم مشغول تدارک ديدن براي سال جديد و تميزکاري و خريدهاي عيد نوروزند، يکي از بهترين زمان ها براي بليت چارتر کيش است. در عوض اگر تا شب عيد نوروز يا شب هر تعطيلي دست دست کنيد، بايد بليت چارتر را به قيمت بالايي بخريد؛ قيمتي که گاهي مواقع از قيمت رسمي آن مسير پروازي هم بيشتر است.

تور لحظه آخري يعني چه؟
تورهاي لحظه آخري نسبت به زمان عادي قيمت پايين تري دارند. آژانسي که پرواز يا هتل را چارتر کرده است، نمي خواهد تحت هيچ شرايطي صندلي هاي هواپيما يا اتاق هاي هتلي که اجاره کرده خالي بماند، بنابراين به اصطلاح قيمت را پايين مي آورد تا مشتري ترغيب شود تور را بخرد. اتفاقا اين يک معامله برد – برد است، هم چارتر کننده ضرر نمي کند و هم اين که مسافر، بليت چارتر يا تور را با هزينه بسيار مناسب پيدا مي کند.

دو عيب بزرگ بليت چارتر
برخلاف بليت سيستمي، شما نمي توانيد بليت چارتر را به راحتي استرداد کنيد يا تاريخ آن را تغيير دهيد. در پروازهاي چارتر يا امکان برگرداندن بليت را نداريد يا اگر در بعضي شرايط اين امکان را داشته باشيد که بليت چارتر را پس بدهيد، ميزان جريمه لغو کردن بليت بسيار بالا است و گاهي معادل هزينه خود بليت تمام مي شود. يعني مثلا اگر به هر دليلي بليت چارتر را لغو کنيد، ممکن است آژانس تمامي پولي را که براي بليت پرداخته ايد، براي خودش نگه دارد.
ديگر اين که درست است شما از آژانس، بليت چارتر مي خريد اما اگر مشکلي در پروازتان به وجود بيايد، مثلا اگر پروازتان تاخير داشته باشد، بارتان گم شود، پروازتان لغو شود و ... مسئوليت اين مشکلات بر عهده شرکت هاي هواپيمايي است و آژانس چارتر کننده به شما خدمات خاصي نمي دهد.
منبع: بيتوته