آغاز سفرهای بدون ویزا بین ایران و ارمنستان از ۶ ماه آینده

ايران و ارمنستان توافق کرده‌اند که از ? ماه آينده اتباع‌شان بتوانند بدون نياز به اخذ رواديد، به مدت ?? روز در کشور مقابل اقامت داشته باشند. «ايرنا» گزارش داده است که اين توافق در چارچوب برنامه گسترش همکاري‌هاي دو کشور در بخش‌هاي مختلف به‌ويژه گردشگري و همچنين تسهيل همکاري‌هاي بازرگاني، روز پنج‌شنبه از سوي دولت ارمنستان تاييد و آماده امضا شد.
انتظار مي‌رود در صورت فراهم شدن مقدمات سفر آتي ادوارد نعلبنديان، وزير امور خارجه ارمنستان به تهران، اين موافقت‌نامه امضا شود. خبرگزاري «ارمن‌پرس» به نقل از شاروش کوچاريان معاون وزير خارجه ارمنستان اجرايي شدن اين توافق‌نامه را سبب تقويت روابط دوجانبه و تسهيل رفت و آمدها اعلام کرده است. تور هاي لحظه آخري
براساس اين برنامه‌ريزي که در طول ? ماه به عملياتي شدن نظام سفر بدون ويزا ايرانيان و ارمنستاني‌ها به کشور مقابل منجر خواهد شد، زمينه تاثير مثبت بر ديگر بخش‌هاي همکاري نظير گردشگري نيز فراهم مي‌شود. همه اينها درحالي است که در ماه‌هاي گذشته روابط ايران و ارمنستان به‌ويژه در حوزه گردشگري وارد مرحله تازه‌اي شده است.

 

تراز منفي گردشگري دو کشور به نفع ارمنستان

اين درحالي است که براساس نمايه آماري گردشگري ايران، در مقابل ???هزار و ??? نفري که در سال ???? از ايران به ارمنستان سفر کرده‌اند، تنها ? هزار و ??? گردشگر ارمنستاني به ايران آمده‌اند. با اين‌همه اما پيش از اين، دو کشور براي برقراري يک تعادل ميان تبادل گردشگران‌شان تلاش‌هايي کرده‌اند؛ تلاش‌هايي که البته چندان اجرايي نشده است.

در يکي از اين تلاش‌ها، در سال ?? و طي دوازدهمين کميسيون مشترک اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري ارمنستان مواردي از جمله تمديد تفاهم‌نامه همکاري‌هاي گردشگري، زمينه ايجاد امضاي تفاهم‌نامه ميان جامعه هتلداران دو کشور، فراهم کردن امکانات براي بازديد متقابل کارشناسان و تورگردانان و خبرنگاران و همچنين اعلام آمادگي سازمان ميراث فرهنگي در خصوص تشکيل سومين نشست کميته فني مشترک و موارد ديگر مورد بحث و بررسي قرار گرفت و به توافق طرفين رسيد. همچنين جلسات کميته فني مشترک گردشگري ايران و گردشگري ارمنستان در سه دور بين مقامات مربوطه دو کشور برگزار شده است.
در نخستين جلسه کميته فني مشترک گردشگري ايران و ارمنستان شناخت مجموعه علايق گردشگران ارمني به‌عنوان مصوبه اجرايي و با هدف ارتقاي سطح ميزباني دو کشور، از سوي معاونت گردشگري ايران مطرح شد. بر مبناي آن مذاکرات، دعوت از مقامات ارمني حوزه گردشگري در کنفرانس بين‌المللي سرمايه‌گذاري، حضور در همايش تورگردانان، برگزاري تور آشناسازي ويژه خبرنگاران و تورگردانان، تاسيس دفتر اطلاع‌رساني گردشگري ايران در ارمنستان و حضور طرفين در نمايشگاه‌هاي گردشگري نيز مدنظر قرار گرفت.
همچنين بنا شد با تهيه گزارشي جامع از علايق و سليقه‌هاي گردشگران ارمني، بستر پذيرش و ميزباني از آنان در ايران فراهم و با ايجاد تورهاي تلفيقي ظرفيت‌هاي گردشگري هر دو کشور به کارگرفته شود.
علاوه‌بر اين، ديگر نشست کميته فني مشترک گردشگري ايران- ارمنستان نيز در حاشيه هشتمين نمايشگاه بين‌المللي گردشگري تهران و به رياست مديرکل دفتر بازاريابي و تبليغات معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري برگزار شد.

در آن جلسه نيز راهکارهاي توسعه همکاري‌هاي گردشگري دو کشور مورد بحث و تبادل نظر طرفين قرار گرفت. بررسي ميزان پيشرفت مفاد صورتجلسات پيشين و همچنين تهيه پيش‌نويس يادداشت‌تفاهم جديد همکاري‌هاي گردشگري جمهوري اسلامي ايران (با توجه به انقضاي يادداشت تفاهم قبلي) از اهم دستور کارهاي اين نشست بود.
منبع:http://7tara.com/