دروازه قرآن

جاذبه هاي گردشگري شيراز - دروازه قرآن يکي از دروازههاي به جاي مانده از دورههاي قديم در شيراز است که امروزه به عنوان يکي از آثار تاريخي اين شهر به حساب ميآيد
دروازه قرآن در شمال شرقي شهر شيراز در تنگ الله اکبر ميان کوه چهل مقام و کوه باباکوهي قرار دارد و در واقع در خروجي شيراز بسمت شهر مرودشت واقع شدهاست. اين بناي تاريخي در کنار فلکه طاووسيه شيراز قرار دارد. دروازه قرآن در فاصله کمتر از ده متري مقبره خواجوي کرماني و همچنين فاصله کمتر از پانصد متري باغ جهان نما و همچنين فاصله کمتر از هزار متري مقبره شاعر نامدار پارسي زبان حافظ شيرازي و باغ جهان نما قرار دارد.

تاريخچه
اين دروازه در ابتدا در زمان عضدالدوله ديلمي ساخته شد و قرآني در آن جاي داده شد تا مسافران با گذر از زير آن متبرک شوند.[?] در دوره زنديه کريم خان زند اين دروازه را بازسازي کرد و اتاقي به بالاي آن افزود و دو جلد قرآن بزرگ نفيس، به خط سلطان ابراهيم بن شاهرخ تيموري، در اتاقک بالاي آن جاي داد. اين قرآنها، که به «قرآن هفده من» معروفاند، اکنون از دروازه قرآن به موزه پارس انتقال يافتهاند.[?][?] دروازه قرآن در دوره قاجاريه به علت وقوع چندين زلزله دچار صدمات زيادي شد که محمد زکي خان نوري آنرا تعمير نمود. اين بنا در گذشته طاق قران نيز ناميده شدهاست. روزهاي اول هرماه مردم از شهر خارج شده و از زير اين طاق عبور ميکردهاند.[?]درسال ???? اين بنا به دستور رضاخان، تخريب شد. دروازه قرآن در سال ???? شمسي با همت يکي از بازرگانان شيراز به نام حاج حسين ايگار معروف به اعتماد التجار، با فاصله کمي از دروازه کهن ساخته شد. دروازه جديد در اندازه بزرگ تر، شامل دهانه قوس تيزه دار و دو ورودي کوچک بر روي جرزهاي دو طرف و اتاق مستطيل شکلي بر فراز آن براي گذاشتن قرآن ساخته شد. در اين بنا، آياتي از قرآن را به خط ثلث و نسخ دور تا دور در دروازه قرآن نگاشتهاند ؛ در پيشاني شمالي اين طاق آيه: «ان هذا القران يهدي للتي هي اقوم». (سوره اسرا، آيه ?) و بر پيشاني جنوبي و سمت شهر شيراز آيه: «قل لين اجتمعت الانس و الجن علي...». (سوره اسرا، آيه ??) و در گوشه غربي طاق آيه: «انا نحن نزلنا الذکر» و ادامه آيه در گوشه شرقي: «و انا له لحافظون» (سوره حجر، آيه ?) نوشته شدهاست.

قرآن موجود در بالاي دروازه
در بالاي دروازه دو نسخه قرآن دستنويس به خط ثلث عالي منسوب به ابراهيم سلطان فرزند شاهرخ تيموري قرار داشت. در سال ???? هجري شمسي دو قرآن خطي موجود در آن به موزه پارس انتقال يافت که همچنان در اين موزه نگهداري ميشوند.