آشنایی با واژه تور لحظه آخری

پيش فروش تورهاي نوروز 95 ، تور لحظه آخري باقيمت مناسب و خدمات ويژه ، رزرو تورهاي خارجي تعطيلات نوروز ، تور داخلي ارزان قيمت ، تور لحظه آخري نوروز95 ، تورهاي ارزان قيمت خارجي نوروز 95 ، بليط لحظه آخري با تخفيف ويژه و ...
شما به کداميک از اين عناوين توجه مي کنيد ؟ آيا اين کلمات شما را مجدوب خود مي کند؟ آيا شما هم براي انتخاب تور هاي لحظه آخري براي گذران نوروز 95 سر در گم شده ايد؟ به راستي مي توان به اين شعارها بسنده کرد؟ چه عواملي مي تواند براي انتخاب يک تور لحظه آخري براي مسافرت هاي داخلي و خارجي در ايام مختلف سال به خصوص گردش نوروز 95 براي شما مناسب باشد؟
با پايان نزديک شدن به سال 94 و براي برنامه ريزي سفر در عيد نوروز 95 کم کم بايد برنامه ريزي ها را آغاز کرد . حال که در آستانه آماده‌شدن پکيج‌هاي تور نوروز 95 هستيم و آژانس‌هاي مسافرتي در حال اطلاع‌رساني و تبليغات تورهاي نوروز 95 خود هستند، بسياري از مسافران به انتظار مي‌نشينند و چشم به گوشي‌هاي موبايل، صفحه‌هاي روزنامه‌ها و ايميل‌هاي خود مي‌دوزند تا آفرهاي لحظه آخري تورهاي نوروزي را دريافت کنند و بهترين ايام سال خود را به دست پيشنهاد جذاب "تور لحظه آخري" بسپارند.. اما واقعيت چيست؟
" تور لحظه آخري " عبارتي که در سال‌هاي اخير وارد ادبيات مسافران ايراني، همچنين دفاتر و شرکت‌هاي خدمات مسافرتي و آژانس هاي هواپيمايي شده است.
مفهوم لحظه آخري (last second) در کشورهاي توسعه يافته فقط در مورد بليط و پرواز کاربرد دارد و دامنه آن به بحث تور و ديگر خدمات مسافرتي کشيده نمي‌شود.
همچنين مسئوليت اجرا، اطلاع‌رساني و تبليغات آن بيشتر ايرلاين‌ها است تا آژانس‌هاي مسافرتي.
همچنين در کشورهاي خارجي هر چه به زمان سفر نزديک‌تر مي‌شويد، بليط هواپيما گران‌تر شده و در صورتي که از مدت‌ها قبل رزرو انجام داده باشيد، با قيمت‌هايي پايين‌تر، خدمات را دريافت خواهيد کرد.
اما در ايران معمولا "تورهاي لحظه آخري" معناي ديگري دارند !
همان‌طور که از نامشان برمي‌آيد، اين تورها در لحظه آخر و معمولا در پايان ماه سال تدارک داده مي‌شوند تا مانع متضرر شدن شرکت‌هاي هوايي شوند.
همچنين برخي از هتل‌ها که در ايام نوروز اتاق خالي دارند و نمي‌خواهند که از خالي بودن اين اتاق‌ها در ايام تعطيلات ضرر ببينند، به شرکت هواپيمايي و يا آژانس مسافرتي پيشنهاد مي‌دهند که هزينه اقامت و يا بليط خود را به نصف قيمت قبل برسانند و از اين راه سود مورد نظر خود را به دست بياورند.
در روش ديگر آژانس‌هاي مسافرتي اغلب به ميزان متعارفي بليط براي مقصدي معين و در زماني معين تهيه مي‌کنند. در صورتي که با فرارسيدن موعد سفر، تعداد مسافرين به حد نصاب نرسد، شرکت مجبور است با صندلي‌هاي خالي و بليط‌هايي که فروش نرفته است برنامه را با هواپيمايي که چارتر کرده‌، به سرانجام برساند. اين آژانس‌ها بليط‌هاي باقي‌مانده را با تخفيف‌هايي (بين 10 تا 50 درصد بسته به خارجي يا داخلي بودند سفر)، به فروش مي‌رسانند.
اين اقدام اگرچه از نظر مالي براي مشتريان مقرون به صرفه است ولي از نظر برنامه‌ريزي و ساعت پرواز هيچ حق انتخابي برايش باقي نمي‌گذارد
قابل توجه اين که بسياري از مسافران نوروزي براي صرفه‌جويي در بودجه، برنامه‌ريزي سفر و مقصد مورد نظر خود را مطابق با اين تورها مي‌گذارند، غافل از آنکه بيشتر اين تورها براي مسيرهايي در نظر گرفته شده است که نيازي به ويزا نيست.
ذکر اين نکته ضروريست که آفرها تنها براي مقاصدي که چارتر شده‌اند و عدم تکميل ظرفيت باعث ايجاد ضرر مالي سنگيني براي آژانس خواهد شد، پيش خواهد آمد و هيچگاه براي مقاصد خاص و کم مسافر آفري وجود نخواهد داشت.
نکته جالب ديگر اين است که تورهاي اينچنيني در فصل‌هايي که مسافر زياد است ( به خصوص تابستان و نوروز) فراوان‌ترند چرا که به‌دليل بالا بودن ميزان مسافرت، آژانس‌ها بيشتر از هميشه پرواز‌ها را چارتر مي‌کنند و بساط تورهاي لحظه آخري راه مي‌اندازند.